مقالات

داستان سرمایه ها و سرمایه داران ایرانی: مینوی پارس!

بسپار- در سال 1338 شركت خوراك (سهامی خاص) كه سهام آن متعلق به آقایان علی،حسن و جلیل خسروشاهی بود، فعالیت خود را به عنوان اموربازرگانی، واردات و توزیع شیر و غذای كودك، دارو و انواع شكلات و…. آغاز کرد. لازم به توضیح است كه این فعالیتها قبل از تاریخ مذكور تحت عنوان تجارتخانه علی خسروشاهی انجام می شده. درسالهای بعد با تاسیس شركت صنعتی پارس مینو و سپس شركت صنعتی مینو خرمدره توسط صاحبان شركت خوراك، این شركت به توزیع محصولات مینو نیز می‌پرداخت.

 

گروه صنعتی مینو (در حال حاضر شامل: شرکت صنعتی مینو (خرمدره)،شرکت صنعتی پارس مینو،شرکت دارویی، آرایشی و بهداشتی مینو، شرکت شوکوپارس، شرکت پخش قاسم ایران، شرکت قند خرما (شیراز)، شرکت صنایع غذایی مینو شرق(زاهدان)، شرکت صادراتی پرسوئیس،شرکت رهاورد سازندگی (رسا)، شرکت پارس گستر مینو، شرکت خدمات مالی و مدیریت معین آزادگان) با هدف تولید انواع بیسکوییت، شکـــــلات، دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی با سرمایه 5 میلیون ریال تاسیس و تحت شماره 6980 مــــــــورخ 1338/7/28 در اداره ثبت شرکتــــها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید.

در سال 1342 عملیات ساختمانی کارخانه آغاز و در سال 1343 کارگاه آبنبات ســـــــازی افتتاح شد کـه بعـدا” به مینو خرمدره منتقل گردید. اواخر سال 1343 کارگاه ویفر، بیسکوییت سازی و لــوازم آرایشی و بهـــــداشتی شروع به کار کرد که پس از آن آدامس دراژه در سال 1346، کارگاه پفک 1347، آدامــس بادکنکی در ســــــال 1348، آدامس استیک در ســــال 1349 و نهایتا” کارگاه تولید سوخاری در سال 1352 به بهـــره برداری رسید و پس از 1352 زمیـــــــن مجاور کارگاه خریداری شد و کارگاه دارویی به آنجا منتقل گردید. تــــــــا سال 1357 مدیــــریت کارخانه به عهده علی خسرو شاهی بود که کارخانه مینو تهران، خرمدره و بخش فــــــــــــروش (شرکت قاسم ایــــران و پرسوییس) تحت پوشش ایشان بود که پس از پیـــــروزی انقلاب اسلامی در اختیار سازمان صنایع ملی ایــــــران قرار گرفت و از سال 1380، 51 درصد سهــــــــــام به شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان واگذار گردید. این گروه در حال حاضر متشکل از ۱۲ شرکت حقوقی مستقل است.

 

اسامی شرکت های زیر مجموعه گروه صنعتی مینو بدین شرح می باشد: شرکت صنعتی مینو (خرمدره)،شرکت صنعتی پارس مینو،شرکت دارویی، آرایشی و بهداشتی مینو، شرکت شوکوپارس، شرکت پخش قاسم ایران، شرکت قند خرما (شیراز)، شرکت صنایع غذایی مینو شرق(زاهدان)، شرکت صادراتی پرسوئیس،شرکت رهاورد سازندگی (رسا)، شرکت پارس گستر مینو، شرکت خدمات مالی و مدیریت معین آزادگان

 

درباره موسس مینو

مینو تنها با دو ماشین تولید تافی، یا ماشین آب نبات و یک خط ویفر 17صفحه ای شروع به کار کرد. هنگامی که  تولید در مینو شروع شد و در جلسات برای خرید ماشین آلات جدید تصمیم گیری می شد، همواره تکیه کلام مرحوم خسرو شاهی این بود که ان شاءا.. با خرید ماشین آلات جدید تعداد کارگران ما بیشتر می شود. به نوعی در خرید ماشین های جدید، تعداد کارگران جدید را سرشماری میکرد. همواره برای کارکنان سوال بود که چرا وی در توسعه خطوط، صحبتی از افزایش تناژ تولید و یا سود بیشتر نمی کند. الان که بیش از نیم قرن از آن روزها می گذرد، کسانی که خالصانه به دنبال کارآفرینی و ایجاد اشتغال هستند فارغ از کسب درآمد بشتر،تمام لذتشان به این است که تعدادزیادی را به مجموعه کارآفرینی خود جذب کنند تا بتوانند اسباب معیشت خانواده های بیشتری را فراهم آورند. کسی از وی پرسید که آیا اسم دخترتان مینو است که این اسم را برای کارخانه انتخاب کردید؟ ایشان گفتند نه مینو اسم بهشت است و چون زیباست آن را انتخاب کردم.

کسانی که سال ها در مینو تلاش کرده و جزیی از تاریخچه مینو محسوب می شوند، عبارتند از: اولین مدیر کارخانه حاج حسین خسرو شاهی که از اقوام دور علی خسرو شاهی بود. مرحوم مهندس مشکین پوش هم از نظر من مدیر بسیار موفق و دلسوزی بود. دیگری مرحوم خورشیدی اولین استاد فنی بود که وارد کارخانه شد و مهندس حسابی اولین نفری که در نصب و راه اندازی ماشین آلات مینو نقش اساسی داشت. محمود اسلامی سرپرست و مدیر داخلی کارگاه ها، جلیل کاظمی مسوول انبار ها و مواد اولیه، بزرگ خسرو شاهی مسوول انبار محصول تمام شده و مرحوم اصغر آقا تحصیلدار که کاهای خرید کارخانه را انجام می داد و راننده آقای خسرو شاهی که حدود 40 سال برای کارخانه کار کرد. مصلحی

مسوول بخش تدارکات و ترانسپورت همه ی این افراد و بسیاری دیگر کسانی بودند که شبانه روز برای کارخانه وقت گذاشته و فداکاری کردند.

علی خسرو شاهی دید خیلی عمیقی نسبت به آینده داشت. همه  نمایندگی های محصولاتی را که می گرفت، از شرکت هایی بودند که هم اکنون

نیز در صنعت خودشان پیشرو بازارهای جهانی هستند مثل Boost،Oreal؛sando،nest ، cearl و شرکت های دیگری در زمینه تولید شیرینی و شکلات مانند شرکت مک ویته ( تولید ساقه طلایی، دایجستیو) این شرکت ها جزو هویت ملی کشور هایشان شمرده شده و هر سال جزو چند شرکت اول برتر دنیا معرفی می شوند.

بیش تر محصولات تولیدی مینو در آن زمان اصلا مشابه خارجی نداشتند و وقتی کسی این محصولات را برای اولین بار می دید، حتی اسمشان را هم نمی دانست. آینده نگری، انضباط کاری، احترام ویژه به همه  همکاران و جدیت و صداقت در کار از ویژگی های بارز وی بود. او واقعا مورد احترام بود و به آموزش نیروی انسانی نیز توجه ویژه داشت. در آن زمان حتی برای هر ویزیتور ساده در بدو استخدم حداقل سه ماه کلاس آموزشی برگزار می شد.

حسن خسروشاهی کارآفرین کانادایی ایرانی تبار، متولد ۱۳۱۹ در شهر تهران است. وی اصالتاً اهل شهر خسروشهر تابع استان آذربایجان شرقی است. او مدارک خود در دو رشتهٔ حقوق و اقتصاد از دانشگاه تهران دریافت کرد. او در سال ۱۳۶۰ به کشور کانادا رفت و در شهر ونکوور اقامت گزید و در سال بعد از آن فروشگاه‌های زنجیره‌ای قطعات الکترونیکی خود به نام فیوچر شاپ را ایجاد کرد. تعداد شعبات شرکت وی در آمریکای شمالی به ۱۱۸ می‌رسد. ثروت وی در سال ۲۰۰۸ حدود ۷۷۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.

خانواده خسروشاهی یعنی مالکان سابق شرکت های مینو و الوند، هم اکنون در ونكوور کانادا اقامت دارند. هر ایرانی در کانادا بدون شک با نام خسروشاهی و Future Shop آشناست. هر ایرانی تازه وارد یا بهتر بگویم هر مهاجر تازه واردي؛ در همان روزهای اول ورود بارها به اجبار گذارش

به سوپر استورهای Future Shop برای خرید وسایل الکترونیکی و لوازم خانگی می افتد.

علیرغم این همه آوازه؛ اکثریت ایرانیان حتی نام کوچک خسروشاهی را نمی دانند، چرا که خسروشاهی ها با جراید میانه ای ندارند؛ حتی عکس مناسبی از آنان در دست نیست؛ با شهرت طلبی بیگانه اند؛ ولی در عین حال در سکوت به فعالیت های موفق اقتصادی خود ادامه می دهند. خسروشاهی ها(حسن، نزهت و دو فرزند) که سهام دار عمده شرکت صنعتی مینو و گروه سرمایه گذاری الوند و شرکت های دیگر بودند، قبل از سقوط شاه در سال 1978 ایران را به مقصدی نامعلوم ترک می گویند. هیچ کس نمی داند که چه اطلاعات و یا چه تحلیلی باعث شده که آنان کار و کسب موفق و پرسود را که فقط قسمت مینوی آن در همان سال؛ 350 میلیون دلار آمریکا فروش داشته را در زمانی قاطعانه ترک گویند که هنوز سقوط شاه برای بسیاری از حکومتیان حتی محتمل نبوده و نمی دانیم که بر آنان چه گذشت و چه مسیری را پیمودند که در انتها در سال 1981 با مهاجرت به کانادا اولین ردپایشان در Vancouver, B.C پیدا و در آنجا مستقر می گردند و سپس در همان سال با تاسیس شرکت سرمایه گذاری Invest investments Ltd قدم به حیطه فعالیت های اقتصادی می گذارند.

اولین فعالیت اقتصادی آقای حسن خسرو شاهی در 1982 با تاسیس اولین شعبه Future Shop در ونکوور آغاز می گردد. این فروشگاه در قیاس با فروشگاه های فعلی بسیار کوچک است و فقط 4000 فوت مربع مساحت دارد و وسايل الکترونیکی آن زمان مانند کمودور را می فروخت

و سپس در طی ایام؛ آرام آرام بر تعداد شعب افزوده و در استان های دیگر نیز شعباتی داير می نماید.

در 1999 عملیات گسترش فروشگاه به بازار خرده فروشی آمریکا؛ با شکست مواجه گردیده و به اجبار 30 شعبه آمریکایی تعطیل شد. در سال 2001 حاکم بلامنازع کانادا گردید. حدود 90 شعبه، 7300 کارمند و فروش حدود 2 میلیارد دلار کانادا! در همین سال شرکت Best Buy بزرگ ترین شرکت در زمینه الکترونیک مصرفی در آمریکا پیشنهاد خرید می دهد و در انتهای سال Future Shop با 580 میلیون دلار کانادا به تملک شرکت Best Buy در می آید تا این شرکت با 1800 شعبه حرف اول را در بازار کانادا و آمریکا بزند. هنوز بعد از 4 سال Future Shop درست به همان شکل سابق وجود دارد و گرچه هر دو نام تحت تملک Best Buy می باشد تفاوت محسوسی در ارایه خدمات وجود دارد. شعبات Future Shop خدمات بهتری را عرضه می دارند.

پس از فروش Future Shop؛ حسن خسروشاهی فعالیت های خود را در زمینه مستغلات، خانه سازی، ایجاد زمین گلف، به تملک درآوردن مراکز خرید ورشکسته و بازسازی آنان، خرید مجتمع های مسکونی جهت اجاره و امور درمانی گسترش می دهد.

در سال 2003 از طرف نخست وزیر بریتیش کلمبیا به عنوان سخاوتمندترین حامی یاد می گردد. در سال 2004 نشریه کانادائی Canadian Business در لیست 100 نفر ثروتمند کانادا او را در رده 64 با ثروتی معادل 540 میلیون دلار کانادا قرار می دهد، در حالی که این ثروت بر

اساس گزارش همین نشریه در سال 2000 معادل 300 میلیون دلار کانادا و از لحاظ رتبه 92 گزارش می گردد.

خانم نزهت خسروشاهی در تمام این مدت در بريتيش كلمبيا؛ یک فعال اجتماعی؛ دست اندر کار امور خیریه و نیز هنری بوده و طبق آخرین

اطلاع در سال 2005 به عضویت هیات مدیره رادیو دولتی CBC در آمده است.

آقای بهزاد خسروشاهی، فرزند این خانواده در حال حاضر در تورنتو به عنوان رئیس شرکت داروئی Drug Royalty Corporation که به مبلغ 133 میلیون دلار خریداری شده است؛ مشغول به فعالیت است. نام او در رتبه هشتم فهرست بیلیونرهای ایرانی که توسط ویکیپدیا و بر اساس

اطلاعات چند منبع معتبر جهانی منتشر شده، دیده می شود. ثروت وی 592میلیون دلار برآورد شده است.

خسروشاهی ثروتمندترین ایرانی مقیم کاناداست.

حسن خسروشاهی و خانم نزهت خسروشاهی در حال حاضر در ونکوور در منزلی به مساحت 18000 فوت مربع که بر صخره ای مشرف بر English Bay بنا شده است در محله West Point Grey اقامت دارند. در این خانه کتابخانه باشکوهی وجود دارد که دلیلی بر علاقه به کتاب می باشد و نیز تمایل به تملک درآوردن Chapters بزرگ ترین کتابفروشی زنجیره ای کاناداست. گرچه این معامله به سرانجامی نرسید. در حالحاضر مجموعه تحت کنترل این خانواده؛ دارای 8000 کارمند و در آمدی معادل 2 میلیارد دلار است.

 

گرآوری:فرنام نامور

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا