اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ خودروی پورشه با قطعات تجدیدپذیر پلیمری در بدنه

گروه  ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر قطعات بدنه ی خودروی جدید پورشه، مدل 718 Cayman GT4 Clubsport MR، برای اولین بار از مواد کامپوزیتی با الیاف طبیعی تولید شده است. گلگیر جلو و عقب، باله ی جلو و درهای جلو و عقب خودرو از اجزای تجدیدپذیر ساخته شده اند.

از سال 2019، پورشه دو در و باله ی عقب خودرو زا از ترکیبی از مواد با الیاف طبیعی تولید کرد. این مواد از منابع تجدیدپذیر تهیه می شدند. اکنون برای اولین بار، گلگیرهای جلو و عقب، باله ی جلو و درهای جلو و عقب از مواد تجدید پذیر تولید شده اند. این مواد جایگزین اجزای فلزی و پلاستیک های قالب گیری شده که در تولید خودروهای مسابقه به کار می روند، تولید شده اند. از نقطه نظر وزن و سختی می توان بیان کرد مواد قابل بازیافت که با استفاده از الیاف طبیعی تولید شده اند ویژگی هایی مشابه کامپوزیت های کربنی از خود نشان می دهند و همان ایمنی و استانداردها را دارند. به علاوه که کامپوزیت های تولیدی با استفاده از الیاف طبیعی را می توان با صرف هزینه و آلودگی کمتر تولید کرد.

الیاف کتان به عنوان پایه ی مواد کامپوزیتی تولید شده از الیاف طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. تولید این محصول از سال 2016 با همکاری پورشه، وزارت غذا و کشاورزی، موسسه ی تحقیقاتی فرانهوفر و شرکت سوییسی Bcomp آغاز شد. در یک مسابقه ی 24ساعته، این تیم تحقیقاتی خودروی تولیدی از الیاف طبیعی، مدل fiber 718 Cayman GT4 Clubsport MR، را برای کاربرد در سرعت های بالای مسابقه ای مورد آزمون قرار دادند.

برای درب ها، چوب سبک بالسا به عوان هسته ی اصلی ماده‌ی کامپوزیتی مورد استفاده قرار گرفت. ساختار ساندویچی با استفاده از فرایند قالب گیری انتقالی رزین که در تولید اجزای کامپوزیتی دارای الیاف کربن مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایجاد شد. برخلاف این موضوع، برای باله‌ی عقب، لایه ها با رزین اپوکسی آغشته شده سپس در یک اتوکلاو پخته شدند. این جز جدید که از پلاستیک تقویت شده با الیاف طبیعی ساخته شده است با استفاده از فرایند تزریق خلا تولید شده و انتظارات مربوط به سختی و مقاومت قطعه را برآورده می کند.

مواد با ضخامت ها مختلف و جهت گیری های مناسب الیاف، اطمینان می دهد که هر جز برای هدف خاص خود و میزان فشار و ورزنی که روی آن قرار می گیرد، به طور دقیق تنظیم شده است.

کامپوزیت هایی که در ساخت آن ها از الیاف طبیعی استفاده شده است برای کاربرد در بخضی از قطعات خودرو مناسب هستند. بعلاوه، میزان مقاومت در برابر ضربه تا پنج برابر افزایش پیدا کرده این این موضوع از نظر توجه به تصادفات بسیار حایز اهمیت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا