اخباراقتصاد و مدیریت

خداحافظی با ضایعات بیمارستانی با یک اپلیکیشن/ جایزه 500 هزار دلاری فوربس همه چیز را عوض کرد!

بسپار/ ایران پلیمر  در لیست بلند بالای کارآفرینان زیر ۳۰ سال مجله فوربس، چهره‌های جوانی به چشم می‌خورند که هر کدام به نوعی، در دنیای پیرامونشان تغییرات بزرگی ایجاد کرده‌اند. یکی از آنها، «کلوئی آلپرت» است؛ مالک شرکت «مدیناس» که به بیمارستان‌ها کمک می‌کند از تجهیزات خود استفاده بهینه کنند.

همه چیز سال ۲۰۱۵ شروع شد. مادربزرگش که با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد، ماه‌های پایانی عمرش را در بیمارستان گذراند. کلوئی می‌گوید: «وقتی آنجا بودم، دیدم که چقدر تجهیزات بلااستفاده در بیمارستان‌ها هست که فقط جا گرفته و بعضی از تجهیزات پزشکی خوب هم، راهی سطل زباله می‌شدند. یک‌سال بعد، با فردی آشنا شدم که یک نهاد خیریه راه‌اندازی کرده بود و تجهیزات پزشکی اهدایی‌ دریافت می‌کرد. یاد تجربه خودم افتادم و حس کردم کارهای بیشتری در این رابطه می‌توان کرد. پس از گفت‌وگویی طولانی با آن فرد، به اوکلند رفتم و با یکی از دوستانم صحبت کردم. آنچه در جلسه به او گفتم، حاصل یک‌سال تحقیقات بود که در نهایت، تبدیل به ایده شرکتمان شد. مدیناس، یک پلت‌فرم مدیریت دارایی و بازاریابی مجدد است که تا همین لحظه، کمک کرده بیمارستان‌ها بیش از ۷۰ میلیون دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند و از ایجاد بیش از۱۵هزار کیلوگرم ضایعات، جلوگیری شود.»

اوایل راه‌اندازی شرکت، آنها کارهایشان را بی‌سر و صدا پیش می‌بردند و همزمان، با مدیران خدمات درمانی در شهرهای مختلف دیدار می‌کردند. آن موقع، هنوز سرمایه‌ای جمع‌آوری نکرده بودند و تا 6ماه یا یک‌سال بعد، چنین برنامه‌ای نداشتند اما یک روز، کلوئی در ایمیلش، لینکی دریافت کرد.

او می‌گوید: «لینک جایزه ۵۰۰ هزار دلاری مجله فوربس. یکهو تصمیم گرفتم فرمش را پر کنم. دو ماه بعد، با ما تماس گرفتند و گفتند به مرحله نهایی راه‌یافته‌ایم. با دو شریکم، سه بلیت لحظه آخری گرفتیم و راهی بوستون شدیم‌ و در نهایت‌ جایزه را بردیم. مدیناس‌ جایگاه امروزش را مدیون آن جایزه است.»

اولین فروشنده‌ای که جذب کردند، کاملا با چیزی که در ذهنشان بود، متفاوت بود. او در اپلیکیشن شرکت، ثبت‌نام کرده بود. فهرست درست کرده بود‌ اما اپلیکیشن هنوز مجهز به نوتیفیکیشن نبود. برای همین‌ کلوئی و دوستانش اصلا نمی‌دانستند که اپلیکیشن‌شان‌ کاربر دارد.

او می‌گوید: «حتی وقتی فکر می‌کنی مشتری‌ات را می‌شناسی، باز‌هم چیزهای جدیدی هست که نمی‌دانی.» آنچه مدیناس را از سایر شرکت‌ها متمایز می‌کند، این است که علاوه‌بر سوددهی، به‌دنبال تاثیرگذاری اجتماعی و زیست‌محیطی نیز هست. ماموریت آنها، کاهش ضایعات بیمارستانی است. مدیناس به بیمارستان‌ها کمک می‌کند تجهیزاتشان را بفروشند، میلیون‌ها دلار را احیا کنند و دوباره به بودجه سیستم‌های بیمارستانی برگردانند. تجهیزاتی که به‌دست مدیناس می‌رسد، به فروش می‌رسد و زندگی دوباره می‌گیرد، شاید در یک بیمارستان روستایی یا کشوری درحال توسعه. به این ترتیب، این جوامع نیز دسترسی آسان‌تر و ارزان‌تر به خدمات درمانی خواهند داشت. به اعتقاد کلوئی، بازیافت کافی نیست. استفاده مجدد نیز یکی از راه‌ها برای کمک به ‌محیط‌زیست است. با تشویق بیمارستان‌ها به استفاده مجدد از تجهیزات، در مصرف آب برای تولید تجهیزات جدید نیز صرفه‌جویی می‌شود، رد پای کربن بیمارستان‌ها کاهش می‌یابد و زباله‌های الکترونیک و رادیواکتیو کمتری به شکل دورریز‌ به زمین وارد می‌شود. کلوئی می‌گوید: «کسب‌وکارهای پایدار، روش‌های دیگری برای کاهش هزینه‌ها نیز دارند. مثل شیرهای کم‌فشار که هزینه آب و لامپ‌های LED که هزینه برق را کاهش می‌دهند. کسب‌وکارها می‌توانند با ارزیابی فرآیندهای زنجیره تامین خود، نقاط اتلاف غیرضروری را پیدا کنند و به این ترتیب، هزینه‌ها را کاهش دهند.»

به نظر او، زنان و رنگین‌پوستان برای رسیدن به موفقیت در حوزه علوم و فناوری، باید مسیر سخت‌تری را طی کنند. او می‌گوید فرصت‌هایی که برایش فراهم شده را مدیون زنانی است که پیش از او وارد مسیر کارآفرینی شده‌اند و امیدوار است که موج بعدی تغییر را رقم بزند و فرصت‌های بیشتری را برای آیندگان فراهم کند. به باور او، این چرخه‌ای است که باید ادامه یابد و حالا، نوبت اوست که مشعل را حمل کند. مدیناس اخیرا در شرف همکاری با سازمانی به‌نام GBB است که از ابزارهای نظرسنجی آنلاین استفاده می‌کند تا با بررسی اقدامات هر شرکت در راستای پایداری، سطح پایداری آن شرکت را تعیین کند. این همکاری به بیمارستان‌های طرف قرارداد با مدیناس این امکان را می‌دهد که با کمک GBB، کارآمدی عملیاتی خود را افزایش دهند. کلوئی به رهبران جوانی که به موفقیت تیم و کسب‌وکارشان می‌اندیشند، توصیه می‌کند که روی مسائل فرهنگی سرمایه‌گذاری کنند و به ارزش‌های سازمانشان جامه‌عمل بپوشانند. آموزش کارکنان و ارائه مشاوره به آنها را نیز فراموش نکنند.

او می‌گوید: «برای رهبری یک تیم بزرگ، مدیران فوق‌العاده استخدام کنید‌ که مورد اعتمادتان باشند. یک مدیر ارشد یک‌بار به من گفت، مدیران فروشی که استخدام می‌کنی، فرهنگ و گرایشات تیم فروشت را تعیین می‌کنند، تا ابد! و حق با او بود.»

او درس‌های رهبری سازمانی‌ که طی این سال‌ها گرفته را این‌گونه شرح می‌دهد: «اولا، همیشه حقیقت را بررسی کنید. این اولین ارزش مدیناس و زندگی شخصی من است. ثانیا، خودتان را برای دیگران تغییر ندهید. من این را آخرین‌باری که برای جذب سرمایه به جاهای مختلف می‌رفتم فهمیدم. درخواستم، رد شد و حتی تحقیر شدم‌ اما در نهایت، یک سرمایه‌گذار حاضر به همکاری با ما شد. پس به خودتان و ماموریت‌تان ایمان داشته باشید. نمی‌توانید همه را راضی نگه دارید. ثالثا، دلسوز دیگران و خودتان باشید. کارکنان خود را درک کنید. آنها خارج از محل کار، زندگی دارند. یک توصیه هم برای مدیران زن دارم. بسیاری از آنها تمام تلاششان این است که خودشان را ثابت کنند و فراموش می‌کنند که انسان هستند. هر روز، کمی زمان بگذارید، با خودتان مهربان باشید و اشتباهات خودتان را ببخشید و در پایان، خودمحوری را مهار کنید تا هر وقت لازم بود، بیشتر از سخن گفتن، شنونده باشید.»

نویسنده: Penny Bauder
مترجم: مریم مرادخانی

دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا