اخبار

حقوق و دستمزد سال 99 بالاخره چند درصد افزایش خواهد داشت؟/ دکتر سعید ترکمان: نقش برجسته صنعت پلاستیک در حوزه درمان و سلامت این روزها/ فرصت های جدید صنایع پلیمر با تغییر سبک زندگی در پساکرونا

بسپار/ ایران پلیمر دکتر سعید ترکمان رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر کشور و رییس هیات مدیره در پاسخ به خبرنگار بسپار در خصوص گمانه زنی های انجام شده در خصوص تعیین حداقل میزان حقوق و دستمزد در سال 99 گفت: افزایش سطح دستمزد با ارقامی که اعلام می شود اگرچه هنوز تصویب نشده اما به نظر می رسد نیازمند بازنگری و بازبینی است. بی گمان رفاه و  تامین معیشت نیروی انسانی برای کارفرمایان نیز اولویت دارد اما نباید فراموش کنیم که تصمیمات خارج از اصول اقتصادی می تواند در میان مدت و بلندمدت و با تعطیلی چرخه تولید مشکلات جامعه کارگری را نیز تشدید کند. جهش سطح دستمزد متناسب با ناتوانی دولت در تعادل اقتصادی کشور به معنای انتقال فشارهای اقتصادی به طبقه کارفرما است و این در شرایطی است که بخش غیردولتی سهم عمده ای در تصمیمات دولتی ندارد اما سهم بسیار بالایی در جذب نیروی انسانی و رفاه اجتماعی دارد. به بیانی دیگر چنین تصمیماتی در بلندمدت باعث اثر عکس خواهد شد و این موضوعی است که همواره بخش خصوصی بر آن تاکید دارد.

 

 وی همچنین در مورد پیش بینی وضعیت بنگاه های اقتصادی کشور خصوصا صنایع پلیمری در زمان همه گیری ویروس کرونا و پس از آن افزود: در مورد بیماری کرونا و آثار و نتایج آن در صنعت پلاستیک باید به چند نکته توجه جدی داشته باشیم؛ نخست آن که صنعت پلاستیک در این موضوع نقش برجسته ای را در حوزه درمان و سلامت از خود نشان داده است. زیرساخت های این صنعت در تولید نیازمندی های بخش درمان و بهداشت و تولید انبوه مایحتاج این بخش توسط بخش پلاستیک انجام شده است که باید گفت بخش قابل توجهی از نیاز را مرتفع کرده است.

در بخش مصرف نیز فرصت های جدیدی برای کشور توسط این صنعت ایجاد شده است. آن چه تحلیلگران جهانی پیش بینی می کنند تغییر سبک زندگی افراد است که سطح و نوع مصرف مصرف کنندگان را تغییر می دهد. بر این اساس بخش هایی که با بهداشت مصرف کنندگان در ارتباط هستند احتمالا بعد از این تقویت خواهند شد. ظروف تولید مواد ضدعفونی، لوازم یک بار مصرف، لوازم بیمارستانی و … همگی در این شرایط تغییر مثبتی را در بخش مصرف و تولید تجربه خواهند کرد.

بهداشت عمومی به طور قطع در دوره جدید سمت و سوی تازه ای خواهد یافت؛ چه در بهداشت فردی و چه بهداشت عمومی اعم از خانواده، محل کار، محل فعالیت های دیگر مانند تحصیل و ورزش و … که همه این موارد اهمیت فعالان و تولیدات حوزه های مرتبط را از جمله در صنعت پلاستیک افزایش خواهد داد.

در این بین نباید فراموش کنیم که لازمه این تحرکات نوآوری و ارتقای بهره وری در تولید است چراکه دوره جدید با نسخه هایی که در دوره پیشاکرونا تجویز می شد مطابقت ندارد و صنایع بدون این که در دستورالعل های خود در مورد بهره وری تجدید نظر کنند قادر نخواهند بود خود را با دوره جدید تطبیق بدهند. بر این اساس ارتقای چابکی در بنگاه ها و رشد بهره وری در صنایع دو موضوعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا