اخبار

حذف تولید الکتریسیته ی ساکن با آمیزه های TPE جدید

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر پلاستیک ها به طور طبیعی عایق می باشند. این مساله می تواند در بسیاری از کاربردها به عنوان یک مزیت محسوب شود ولی در برخی از کاربردهای دیگر می تواند یک ویژگی خطرناک باشد. در چنین شرایطی، پلاستیک ها الکتریسیته ی ساکن را در خود جمع میکنند. این تجمع الکتریسیته ی ساکن می تواند موجبات شوک الکتریکی را فراهم آورد. به عنوان مثال در کاربردهای کفش های ایمنی تجمع الکتریسیته ی ساکنی که در اثر اصطکاک کفش با زمین ایجاد می شود می تواند خطرات جبران ناپذیری را ایجاد کند.

شرکت Francesco Franceschetti Elastomeri که تولیدکننده ی آمیزه های TPEمی باشد، محصولات SBS و SEBS را تولید نموده که همگی عایق هستند. یکی از راه های افزایش و بهبود رسانایی الکتریکی افزودن یک جز رسانا به این مواد می باشد. راه های مختلف رسانا کردن عبارتند از :

  • افزودن اجزای رسانای غیرقابل امتزاج. این اجزا با اتصال به یکدیگر شبکه هایی را برای عبور الکتریسیته ایجاد می کنند. از جمله چنین ذراتی می توان به دوده رسانا، میکروالیاف فلزی و نانو لوله های کربنی اشاره کرد.
  • استفاده از افزودنی های آب گریز و یا یون های مهاجرت کننده. این ذرات قادرند به سطح مهاجرت کرده و به عنوان یک سطح رسانا برای ماده عملکرد داشته باشند. این مواد باید به راحتی با لمس سطح  قابل پاک شدن می باشند. به همین دلیل رسانایی ایجاد شده با استفاده از این مواد در طول زمان کاهش پیدا می کند. این افزودنی ها معمولا افزودنی های ضد الکتریسیته ی ساکن موقت نامیده می شوند.
  • استفاده از بسپارها دارای رسانایی ذاتی یا ICP.  سازوکار رسانایی در چنین بسپارهایی با پخش همگن اجزای بسپاری در بستر مواد گرمانرم ایجاد می شود. این سازوکار به تنش های مکانیکی و محیطی بستگی نداشته و وجود رسانایی را تا مدت زمان زیادی تضمین می کند.

خواص رسانایی امیزه های بسپاری مختلف به انتخاب پرکننده بستگی داشته و اینکه این ذرات چگونه درون بستر بسپاری پخش می شوند. تنها زمانی که از بسپارهای ذاتا رسانا استفاده کنیم می توانیم از دائمی بودن رسانایی آن ها اطمینان داشته باشیم.

شرکت Francesco Franceschetti Elastomeri سه خانواده ی جدید از آمیزه های TPE انتی استاتیک را با نام Marfran E CD طراحی نموده است.  برای ساخت این آمیزه های رسانا از هر دو روش افزودن افزودنی رسانا و مصرف ICP استفاده شده است. این آمیزه ها در فرآیندهای تولیدی مختلف قابل استفاده می باشند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا