اخبار

حذف آلاینده‌های رنگی با راهکار محققان دانشگاه رازی

بسپار/ ایران پلیمر محقق دانشگاه رازی راهکاری را برای حذف آلاینده‌های زیست محیطی از پساب ارائه کرده که قادر به حذف آلاینده‌های رنگی از پساب است.

عزت رفیعی، عضو هیئت علمی دانشگاه رازی و مجری طرح، “سنتز و شناسایی ترکیبات هیبریدی آلی-معدنی حاوی پلی اکسومتالات‌های مختلف و کاربرد آنها در حذف آلاینده‌های زیست محیطی غیر قابل تجزیه بیولوژیکی و بررسی ارتباط فعالیت فتو شیمیایی و خواص الکترونی” را عنوان این پروژه ذکر کرد و گفت: آلودگی محیط زیست از مهمترین مشکلاتی است که انسان در عصر کنونی با آن مواجه است. با توجه به افزایش جمعیت و گسترش روزافزون صنایع، اهمیت کنترل آلودگی محیط زیست و جلوگیری از رشد تصاعدی آن، بیش از پیش احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود دو سوم کره‌ زمین را آب فرا گرفته است، ولی منابع آب شیرین قابل دسترس انسان بسیار ناچیز است، افزود: یکی از مسائل نگران‌ کننده در سال‌های اخیر بروز بحران آب در جهان است، به گونه‌ای که بر اساس برآورد مؤسسه منابع جهانی آب، در گذشته کشورهایی که با مشکل کمبود آب روبه‌رو بوده‌اند، بسیار محدود بوده است؛ ولی در پایان قرن حاضر ۲۶ کشور با بحران آب مواجهند و پیش‌بینی شده است که تا سال ۲۰۵۰ تعداد ۶۶ کشور با مشکل کمبود آب مواجه شوند.

رفیعی، ایران را جزو کشورهای در معرض بحران کمبود آب دانست و یادآور شد: به علت کمبود آب، استفاده از فاضلاب‌های تصفیه شده برای مصارف غیر خانگی مانند آبیاری، فضاهای سبز درون شهرها، پارک‌ها، جنگل‌کاری و شستشوی خیابان‌ها و کانال‌های فاضلاب اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی عمده‌ترین آلوده‌کننده‌های محیطی را رنگ‌های آلی و مصنوعی عنوان کرد؛ چراکه رنگ‌ها با گذشت زمان، نور خورشید و رفتارهای شیمیایی و بیولوژیکی پایدار و مقاوم می‌شوند.

وی اضافه کرد: صنعت نساجی یکی از مهمترین صنایع پایه در هر کشور محسوب می‌شود و تصفیه پساب‌های رنگی با استفاده از روش‌های مؤثر، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی محققاین است. از دیرباز تاکنون فرایندهای مختلفی برای حذف آلاینده‌های مخرب زیست محیطی موجود در آب و پساب به مرحله اجرا درآمده که راندمان چندان مطلوبی نداشته است.

به نقل از روابط عمومی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، وی با تأکید بر استفاده از فتوکاتالیست‌ها در این طرح، گفت: کاربرد فتوکاتالیست‌ها در تصفیه پساب از مهمترین روش‌های امروزی است. در سال‌های اخیر، فناوری نانو نیز نقش بسزایی در شیمی سبز ایفا کرده و استفاده از نانو ذرات در حذف آلاینده‌های زیست‌محیطی به عنوان یکی از جدیدترین روش‌های حذف آلاینده‌ها در جهان مطرح است؛ چرا که این مواد، به علت دارا بودن نسبت سطح به حجم بالا و فعالیت شیمیایی فوق‌العاده و تولید محصولات بی‌ضرر کارایی بسیار مطلوبی در کنترل آلودگی زیست محیطی دارند. تصفیه فاضلاب‌های صنعتی که حاوی ترکیبات شیمیایی با پایداری بالا و عدم قابلیت تجزیه بیولوژیکی هستند، با روش‌های معمول تصفیه امکان‌پذیر نیست.

وی هدف اصلی در این طرح را سنتز ترکیبات هیبریدی جدید بر پایه پلی اکسومتالات‌های حاوی کبالت و تنگستن و بررسی فعالیت آنها در حذف آلاینده‌های رنگی مختلف دانست و ادامه داد: انتخاب عناصر در ساختار پلی اکسومتال و همچنین جزء آلی می‌تواند به شدت بر روی فعالیت فتوکاتالیتیکی هیبرید حاصل تأثیرگذار باشد که می‌توان با بررسی رفتار الکتروشیمیایی آن‌ها علت این تأثیر را بررسی کرد. به همین دلیل، این بررسی به انتخاب هوشمندانه این اجزاء، پیش از سنتز کمک بزرگی می‌کند.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا