اخبار

حتی یک کمپانی اروپایی در میان 10 شرکت برتر دنیا در 2022 نیست!/ امریکایی ها در صدر

بسپار/ایران پلیمر شرکت‌های آمریکایی در صدر با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان قرار دارند و “اپل” قافله‌دار است. بین ده کمپانی برتر دنیا، حتی یک شرکت اروپایی هم دیده نمی‌شود. چه عواملی سبب سقوط شرکت‌های آلمانی و اروپایی شده است؟

شرکت مشاوره بازرگانی Ernst & Young  فهرستی از “۱۰۰ شرکت پرارزش جهان” در سال ۲۰۲۲ را منتشر کرده که در صدر آن، شرکت آمریکایی اپل قرار دارد؛ شرکتی که گوشی‌های هوشمند آیفون، رایانه‌ و تبلت را طراحی، تولید و به بازار عرضه می‌کند.

بر اساس تجزیه و تحلیل “ارنست اند یانگ”، شرکت‌های آمریکایی در سال ۲۰۲۲ برترین و پرارزش‌ترین شرکت‌ها در بازار جهانی بورس هستند در حالی که شرکت‌های آلمانی و اروپایی در این عرصه روند سقوط را طی کردند.

شرکت نرم‌افزاری آلمانی (SAP) با ارزش ۱۲۱ میلیارد دلار در رتبه ۱۰۶ قرار دارد. شرکت چندملیتی تولیدکننده گازهای صنعتی (Linde) بعد از ادغام با شرکت شیمیایی “پراکس‌ایر” (Praxair) که دفتر اصلی آن در ایرلند قرار دارد موفق شده است در رتبه‌بندی جهانی جایگاه ۵۹ را کسب کند.

طبق تحلیل “ارنست اند یانگ” نام حتی یک شرکت آلمانی را نمی‌توان در بین ۱۰۰ شرکت پرارزش جهان قرار داد. در عوض سلطه شرکت‌های آمریکایی در بازار بورس همچنان ادامه دارد.

گروه مشاور بازرگانی نامبرده که هر شش ماه یکبار ارزش بازار شرکت‌های دارای بالاترین رتبه در بورس جهانی را بررسی می‌کند، یادآور شده که حتی یک شرکت اروپایی را در بین ۱۰ شرکت برتر جهان نمی‌توان یافت.

صدرنشینی شرکت‌های آمریکایی با وجود زیان‌دهی 

۹ شرکت از ۱۰ شرکت باارزش جهان در آمریکا مستقر هستند. از ۱۰۰ شرکت برتر جهان، دفتر مرکزی تنها ۱۵ شرکت در اروپا و ۱۹ شرکت در آسیا قرار دارند.

گروه کالاهای لوکس فرانسوی LVMH در جایگاه پانزدهم قرار دارد.

سال هاست که اهمیت اروپا در بورس‌های جهانی رو به کاهش بوده است. اواخر سال ۲۰۰۷ یعنی پیش از بحران مالی جهانی، ۴۶ شرکت از ۱۰۰ شرکت برتر جهان از اروپا بودند. در پایان ۲۰۰۷ هنوز هفت شرکت آلمانی در میان ۱۰۰ شرکت باارزش جهان وجود داشتند. در پایان سال ۲۰۲۱ تنها نام دو شرکت آلمانی در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر بورس جهان قرار گرفت.

سقوط هفت تریلیون دلاری ارزش سهام ۱۰۰ شرکت‌ 

ارزش سهام اکثر شرکت‌های برتر بورس‌ جهان در سال ۲۰۲۲ سقوط کرد.

۱۰۰ شرکت با ارزش جهان در مجموع  ۷.۲ تریلیون دلار از ارزش بازار خود را در طول سال از دست داده‌اند. ارزش سهام بخش فناوری در بازار سهام ۳۳ درصد کاهش یافت. “غول‌های آمریکایی” چون تسلا، اپل، متا، مایکروسافت، آلفابت و آمازون به تنهایی ۴.۶ تریلیون دلار ارزش خود را در بازار سهام از دست دادند.

اما چه عواملی سبب شد که ارزش سهام بسیاری از “غول‌های بورس” سقوط کند؟

افزایش شدید نرخ بهره، جنگ در اوکراین و افزایش قیمت انرژی تاثیر تعیین‌کننده‌ای در سقوط بهای ارزش سهام این شرکت‌ها داشتند.

هنریک آهلرس، مدیر عامل شرکت مشاوره ارنست اند یانگ (Ernst & Young) می‌گوید ارزش سهام شرکت‌های فناوری که در طول پاندمی کرونا رشد کرده بودند در سال ۲۰۲۲ کمی تحت فشار قرار گرفتند طوری که شمار شرکت‌های فناوری در رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت برتر بورس در طول سال ۲۰۲۲ از ۲۸ به ۲۱ کاهش یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا