اخبار

علی لشگری، عضو اتاق بازرگانی ایران: حاصل گرانی محصولات پلیمری از جیب مصرف‌کننده به جیب پتروشیمی‌ها رفت

بسپار/ایران پلیمر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و عضو هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران گفت: گرانی محصولات پلیمری عملا با رشد شدید قیمت مواد اولیه به جیب پتروشیمی ها رفت و از جیب مصرف کننده خرج شد.

مهندس علی لشگری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و عضو هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران درباره تاثیر تورم ایجاد شده در برخی محصولات بر اقتصاد کشور گفت: در ۶ ماهه نخست سال ۹۹ نرخ ارز آزاد ۸۸ درصد رشد و نرخ ارز نیمایی ۹۸ درصد رشد داشت به همین دلیل اقلام مرتبط در بورس کالا در مسیر رشد دلار حرکت کردند و روی قیمت کالاهایی که مواد اولیه خود را خارج از بورس کالا تهیه می کردند هم اثر گذاشتند.

 

وی افزود: مثلا پی وی سی گرید ۶۵ حدود ۲۳۴ درصد رشد قیمت داشت. این محصول با روغن دی او پی مخلوط می شود که این هم ۱۳۷ درصد رشد داشت، ترکیب این محصولات برای ساخت زیره کفش یا چکمه بیمارستانی یا کشاورزی استفاده می شود. گرانی این محصولات عملا با رشد شدید قیمت مواد اولیه به جیب پتروشیمی ها رفت و از جیب مصرف کننده خرج شد.

 

وی با تاکید بر اینکه برخی دیگر از محصولات شرکت‌های پتروشیمی واسطه به هلدینگ خلیج فارس به دلیل تولیدات محصولات خاص رشد قیمت زیادی داشتند، تصریح کرد: محصول ام دی ای به عنوان مواد اولیه پلی اوریتان استفاده می شود که حدود ۲۰۲ درصد رشد داشته است.

 

لشگری با تاکید بر اینکه افزایش قیمت محصولات پتروشیمیی متاثر از عوامل مختلفی است، اظهار کرد: علاوه بر قیمت ارز، برخی از محصولات پتروشیمی انحصاری هستند و صنایع پایین دستی نیز به دلیل گرانی نرخ ارز به دنبال خرید بیشتر مواد اولیه بودند تا از این طریق بتوانند ارزش سرمایه خودشان را حفظ کنند و نهایتا هم حاصل این رقابت ها سود بیشتر برای پتروشیمی ها بود و در آخر پول از جیب همان مصرف کننده ای رفت که خریدار چکمه کشاورزی و… بود.

 

عضو هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران با اشاره به اینکه قبلا مشکلات زیادی در زمینه عرضه محصولات پتروشمی در بازار وجود داشت، گفت: هفته پیش دستورالعملی برای قیمت گذاری پتروشیمی توسط ستاد تنظیم بازار تدوین شد که شرکت های بازرگانی به عنوان واحدهای توزیع عمل کنند و فروش محصولات بورسی خارج از بورس غیرقانونی اجرا شود، زیرا قبلا با افزایش نرخ دلار محصولات پتروشیمی به جای عرضه در داخل، صادرات می شد.

 

وی درباره سیاست های کلان برای قیمت گذاری در بخش پتروشیمی  ها، گفت: در حال حاضر وزارت صنعت به دنبال سهمیه بندی مواد اولیه پتروشیمی  براساس فاکتور فروش است که قبلا بر مبنای آمار تولید های قبلی تعیین می شد.

 

انتظارات تورمی در محصولات شیمیایی

 

عضو هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران تصریح کرد: بارها شاهد بودیم پتروشیمی  ها با مهندسی عرضه و با سلف فروشی، قیمت محصولات را بالا می بردند، برای نمونه وقتی نرخ دلار آزاد بالا می رفت و نرخ نیمایی ثابت می ماند، به نحوی عمل می کردند که تقاضا افزایش می یافت و بازار محصولات پتروشیمی دچار التهاب می شد.

 

لشگری ادامه داد: انتظارات تورمی نسبت به ۷ ماهه نخست امسال معکوس شده و همین مساله تقاضا برای کالا را کاهش داده است، اما در هفته گذشته قیمت محصولات پلیمری در بازار جهانی بالا رفت و مانع از کاهش انتظارات تورمی در محصولات شیمیایی شد، زیرا با بالا رفتن قیمت در بازارهای خارجی در داخل هم تقاضا افزایش یافت.

 

اینپیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا