اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ جهان بدون گرسنگی و بسته­ بندی­ های قابل بازیافت

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر  پسماندهای غذایی به یک مشکل جهانی تبدیل شده است. بر اساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی، هر شهروند اروپایی در هر سال در حدود 179 کیلوگرم از مواد غذایی را دور می­ ریزد. برای دستیابی به جهانی بدون گرسنگی باید از هدر رفت غذا جلوگیری کرد.

پلاستیک­ها رایج­ترین نوع بسته­ بندی هستند که می­ توانند عمر مواد غذایی را بیشتر کند. این مواد را می ­توان برای مواد غذایی مختلف مورد استفاده قرار داد و همچنین سبک بودن و سهولت حمل و نقل از دیگر ویژگی­های این نوع از بسته­بندی است. علاوه بر تمام این ویژگی­ها در سال 2018، اتحادیه­ی اروپا مقرر کرده است که تا سال 2030 همه­ی بسته ­بندی­ها باید قابل بازیافت باشند. همچنین لازم است آگاهی عمومی نسبت به بسته ­بندی­های قابل بازیافت بیشتر شود.

در راستای این تصمیم، طرح اروپایی به نام REFUCOAT برای تولید بسته ­بندی­های کنشگر که بتوانند میزان دور ریز مواد غذایی را کاهش دهد، ایجاد شد. ب ه­طور ویژه، فراوری پلاستیک­های زیستی جدید و کاربردی برای بست ه­بندی مواد غذایی با استفاده از مواد تجدید­پذیر و قابل بازیافت در حال شکل ­گیری است. این مواد می­ توانند جایگزین موادی شوند که بر پایه­ ی سوخت­های فسیلی هستند. این مواد شامل پلی­ هیدروکسی ­آلکانوآت (polyhydroxyalkanoate (PHA)) و پلی­ گلی کلید (polyglycolide (PGA)) هستند که برای ایجاد سیستم بسته­ بندی کنشگر بر پایه­ ی مواد زیستی برای مرغ تازه، غلات و تنقلات مورد استفاده قرار می­گیرد.

به علاوه، یکی از بزرگترین پروژه­ های نوآورانه، ایجاد فرمولاسیون پوششی برپایه ­ی مواد حذف کننده­ ی باکتری است که به طور قابل توجهی از افزایش باکتری Salmonella در گوشت مرغ جلوگیری می­کند. این پروژه توانست با ویژگی­های سد کنندگی خود یکی از مشکلات موجود در سیستم بسته ­بندی را برطرف کند. برای رسیدن به یک حالت ایده ­آل، بسته ­بندی باید از چند لایه ­ی مختلف تشکیل شده باشد که هرکدام از این لایه­ ها قابلیت بازیافت داشته باشند. در هرصورت، همه­ ی سیستم­های بسته ­بندی که در پروژه­ ی REFUCOAT تولید شده ­اند قابل بازیافت بوده و یا می ­توانند با کمپوست تبدیل شوند. این ویژگی آن­ها را به بسته ­بندی­هایی مطمئن و پایدار برای محصولات مختلف تبدیل کرده است.

در طول سه سال گذشته، تمرکز پروژه­ی Refucoat  بر روی ایجاد پوشش­های کنشگر برای بسته ­بندی مواد غذایی که در آن­ها از باکتری­های خاصی برای افزایش طول عمر مواد غذایی استفاده شده است. این پروژه در اکتبر سال 2020 پس از تولید همه­ ی بسته ­بندی­های بهداشتی و مقایسه­ ی آن­ها با بسته ­بندی­های دیگر پایان یافت.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا