اخبار

جزیيات محاسبه نرخ خوراک واحدهاي پتروشيمي اعلام شد

بسپار می نویسد، بيژن زنگنه، وزير نفت جزئيات نرخ خوراک گاز طبيعي واحدهاي پتروشيمي را پس از تاييد اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس جمهوري ابلاغ کرد.


س از آن که وزير نفت فرمول پيشنهادي تعيين قيمت گاز طبيعي خوراک واحدهاي پتروشيمي را به اسحاق جهانگيري ارائه کرد، معاون اول رئيس جمهوري فرمول ياد شده را فرمولي مناسب ارزيابي کرد که مي‌تواند اطمينان لازم را به سرمايه گذاران در صنعت مهم پتروشيمي بدهد.
متن کامل ابلاغيه وزير نفت درباره خوراک گاز طبيعي واحدهاي پتروشيمي به اين شرح است:
به استناد تکاليف و اختيارات ناشي از بند 4 ماده 1 قانون الحاق برخي مواد به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت (2) و پيرو موافقت معاون اول رياست جمهوري، بدينوسيله قيمت گازطبيعي سبک و شيرين تحويلي از شبکه سراسري گاز به عنوان خوراک واحدهاي پتروشيمي به ترتيب زير تعيين و جهت اجرا ابلاغ مي شود:
ماده 1- فرمول پايه محاسبه قيمت گاز سبک و شيرين تحويلي از شبکه سراسري گاز به عنوان خوراک واحدهاي پتروشيمي به ترتيب زير خواهد بود:
قيمت گازطبيعي در بازار تعيين شده * 0,5 + معدل وزني قيمت داخلي، صادراتي و وارداتي * 0.5= قيمت گازطبيعي
الف-
فرمول قيمت خوراک پتروشيمي ها
تبصره- منظور از معدل وزني قيمت داخلي، صادراتي و وارداتي، حاصل ضرب کل گاز فروخته شده منهاي مقدار گاز وارداتي در متوسط قيمت فروش ساير مصارف داخلي(خانگي، تجاري، دولتي، عمومي، حمل و نقل و صنعت بدون احتساب فروش به پتروشيمي ها به عنوان خوراک) به علاوه کل درآمد حاصل از صادرات گاز و نيز کل پرداختي براي واردات گاز، تقسيم بر مقدار گاز فروخته شده براي ساير مصارف  داخلي (خانگي، تجاري، دولتي، عمومي، حمل و نقل و صنعت غير خوراک پتروشيمي ها) به علاوه مقدار صادرات گاز است (برابر با فرمول زير). اين معدل در هر نيمه سال شمسي بر مبناي عملکرد نيمه گذشته سال محاسبه و ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
ب- منظور از قيمت گاز طبيعي در بازار تعيين شده عبارت است از متوسط قيمت گاز در هر ماه در هابهاي تعيين شده به عنوان نشانگر قيمتهاي عمده فروشي گازطبيعي در مناطق رقيب در توسعه صنعت پتروشيمي ايران، شامل هنري هاب آمريکا، هاب آلبرتا کانادا و هابهاي NBP انگليس و FFT هلند.
ماده 2- براي حفظ رقابت پذيري صنايع پتروشيمي متوسط قيمت گازطبيعي خوراک اين صنايع در هيچ حالتي از نود درصد قيمتي که براساس بند ب ماده يک اين ابلاغيه محاسبه مي شود، بيشتر نخواهد شد.
ماده 3- قيمت گازطبيعي موضوع اين ابلاغيه از ابتداي فروردين تا انتهاي شهريور 10 درصد کمتر از قيمتهاي محاسبه شده در ماده 1 و از ابتداي مهر تا انتهاي اسفند 10 درصد بيشتر از قيمتهاي محاسبه شده در ماده 1 است.
ماده 4- اين فرمول قيمت از ابتداي سال 1395 تا ابتداي سال 1405 معتبر است.
تبصره – براي واحدهاي در دست بهره برداري و نيز طرحهاي در دست اجرا و يا جديد، اعمال فرمول قيمت تعيين شده، منوط به عقد قرارداد بلند مدت خريد خوراک گاز با شرکت ملي گاز ايران و اجرايي شدن آن است.
ماده 5- مبناي محاسبه و اعلام قيمت گاز، مترمکعب مصرفي خواهد بود و در مواردي که قيمتها در هاب هاي جهاني به ميليون Btu اعلام مي شود در محاسبات هر 28,3 مترمکعب گاز معادل يک ميليون Btu فرض مي شود.
ماده 6- منظور از خوراک مصرفي واحدهاي پتروشيمي، همه مصارف واحدها پس از کسر مصارف سوخت آنهاست. در مجتمع هاي پتروشيمي و مناطق ويژه اقتصادي انرژي و پتروشيمي که به دليل سامانه دروني شرکتهاي خريدار گازطبيعي، سنجش جداگانه ميزان مصارف خوراک و سوخت ممکن نيست، نسبت سوخت و خوراک مصرفي در هر مورد براساس اعلام معاونت برنامه ريزي وزارتخانه تعيين و جهت انجام محاسبات و صدور صورتحساب به شرکتهاي تابعه ذيربط ابلاغ مي شود.
ماده 7- معاونت برنامه ريزي وزارت نفت مکلف است با رعايت اين ابلاغيه، هر ماهه قيمت گازطبيعي سبک و شيرين تحويلي از شبکه سراسري گاز کشور به عنوان خوراک واحدهاي پتروشيمي را به صورت ريالي محاسبه و جهت اجرا به شرکتهاي تابعه ذيربط ابلاغ کند.
تبصره – مبناي تسعير نرخ  ارز در هر ماه متوسط نرخ تسعير ارز رسمي بانک مرکزي خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا