اخبار

جزئیات همکاری صندوق نوآوری با شتابدهنده‌های دانش‌بنیان در سال جاری

بسپار/ایران پلیمر  در نشست صندوق نوآوری و شکوفایی با شتابدهنده‌های دانش‌بنیان، جزئیات همکاری این صندوق با شتابدهنده‌ها در سال جاری که به سال «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» مزین شده است، تشریح شد.

 دکتر سیاوش ملکی‌فر در نشست این صندوق با شتابدهنده‌های دانش بنیان بیان کرد: با توجه به اینکه افراد ناشناخته بسیاری در کشور وجود دارند که از ایده، پتانسیل‌ و توانایی‌های بالایی برخوردارند و برای شتابدهنده‌ها هزینه‌بر است که بخواهند توانایی این افراد را احصا و ارتقاء بخشند، صندوق نوآوری با حمایت‌های خود کمک می‌کند تا این افراد که از ایده‎‌ها و طرح‌های نو برخوردارند، به شتابدهندها متصل شوند.

وی با بیان اینکه رویداد «پیوند» که به همین منظور برگزار می‌شود، در سال جاری متفاوت‌تر از سال گذشته برگزار خواهد شد، افزود: هدف گرفتن دانشگاه‌های کشور و بهره‌مندی از ظرفیت‌های آن‌ها را در برگزاری رویداد «پیوند» پیشنهاد کرده‌ایم که در این صورت شتابدهنده‌ها می‌توانند به دانشگاه‌ها ورود پیدا کنند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: حق‌الزحمه جلسات منتورینگ و سایر فعالیت‌هایی که با حضور شتابدهنده‌ها در داخل دانشگاه‌ها برگزار شود را «کارن کراد» پرداخت خواهد کرد.

ملکی‌فر در ادامه اظهارکرد: شتابدهنده‌ها می‌توانند تا پایان خرداد ماه با ۲۰ تیمی که توسط کارگزار مربوطه از استان‌های سمنان، کرمان و قزوین معرفی شده‌اند، تا سقف ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری کنند.

جذب ۵۲ میلیارد تومان سرمایه در تیم‌های استارت‌آپی در سال ۱۴۰۰

در ادامه این نشست دکتر مصطفی بغدادی، مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در قانون دانش بنیان به منظور کمک به تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات و شکوفاسازی و کاربردی کردن دانش فنی از طریق ارائه کمک و تسهیلات، صندوقی تحت عنوان «صندوق نوآوری و شکوفایی» تاسیس شد که ماموریت این صندوق، تامین مالی اکوسیستم فناوری و نوآوری است.

وی به حمایت صندوق نوآوری از شرکت‌های غیردانش بنیان اشاره کرد و افزود: این حمایت شامل دانش‌بنیان شدن شرکت، ارتقای سطح فناوری، مرحله تولید، تحقیق و توسعه، خدمات صندوق‌های پژوهش و فناوری(تسهیلات، ضمانت‌نامه و سرمایه‌گذاری)، استقرار در شتابدهنده‌های دانش بنیان، هم‌سرمایه‌گذاری با صندوق نوآوری و شکوفایی و حضور در رویدادها (دوشنبه‌های استارت‌آپی، پیوند و تبادل فناوری) است.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: صندوق نوآوری به منظور کمک به شتابدهنده‌های دانش بنیان برای تامین سرمایه بذری موردنیاز آن دسته از هسته‌های فناور که به «توسعه فناوری» می‌پردازند، تا سقف ۹۰ درصد سرمایه بذری موردنیاز هر هسته برای ۵ بار در سال و هر بار تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان را به طور بلاعوض تامین می‌کند.

وی خدمات صندوق نوآوری به شتابدهنده‌های دانش بنیان را نیز شامل تسهیلات، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی اعلام کرد و افزود: تسهیلات شامل ودیعه رهن جهت تامین فضای استقرار، تسهیلات قرض‌الحسنه ۴ درصدی، تجهیزات پیشرفته ۱۱ درصدی ۷ ساله، سرمایه در گردش و اشتغالزایی است. خدمات توانمندسازی نیز شامل خدمات آموزشی و مشاوره است که صندوق نوآوری ۷۰ تا ۹۰ درصد هزینه آن را تقبل می‌کند.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی خدمات حفاظت از مالکیت فکری (ثبت نشان تجاری، ثبت اختراع و حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی) را از دیگر خدمات توانمندسازی به شتابدهنده‌های دانش‌بنیان اعلام کرد که صندوق نوآوری تا سقف ۸۰ تا ۹۰ درصد هزینه آن را پرداخت می‌کند.

بغدادی به برگزاری رویدادهای «پیوند» و «دوشنبه‌های استارت‌آپی» در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۱۳ رویداد «پیوند» به منظور کمک به شتابدهنده‌ها برای داشتن ورودی‌های مناسب در صندوق نوآوری برگزار شد. همچنین ۳۸ رویداد «دوشنبه‌های استارت آپی» را با حضور ۳۲۷۰ استارت‌آپ به همراه ۴۵۰۰ جلسه B۲B برای ۱۱۰ تیم برگزار کردیم و مبلغ ۵۲ میلیارد تومان جذب سرمایه نیز برای تیم‌های استارت‌آپی صورت گرفت.

وی در ادامه با اشاره به ۷۰ صندوق پژوهش و فناوری که در همه استان‌های کشور فعالیت می‌کنند، یادآور شد: از طریق این صندوق‌ها به عنوان یکی از عاملان صندوق نوآوری، به شرکت‌های غیر دانش بنیان کمک می‌شود.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد هم‌سرمایه‌گذاری این صندوق با شتابدهنده‌ها نیز اظهار کرد: ضریب هم‌سرمایه‌گذاری به صورت ثابت از ۲ به ۴ افزایش می‌یابد و معادل مبلغ سرمایه‌گذاری هر شتابدهنده در طرح‌های مستقر در حوزه جغرافیایی خدمت نیز تا سقف ۵۰ درصد قرارداد اولیه سقف مازاد تعلق خواهد گرفت.

بغدادی ادامه داد: در صورت عقد قرارداد یک شتابدهنده با صنایع، شرکت‌ها و ارگان‌های حوزه جغرافیایی خدمت برای شتابدهی تا مبلغ ۲۰ میلیارد ریال (مشروط به رعایت سقف مشارکت ۸۰ میلیارد ریالی با هر شتابدهنده) به سقف افزوده شده و سایر شرایط این بسته نیز مشمول آن خواهد شد.

وی سهم آورده نقدی شتابدهنده در هر مرحله را شامل سه قسط مساوی و طی مدت ۶ ماه اعلام کرد و افزود: در صورت واگذاری تمام یا بخشی از فرایند شتابدهی به پارک‌های علم و فناوری مستقر در حوزه جغرافیایی خدمت و پذیرش آن به عنوان هسته یا واحد فناور در پارک مذکور، کل مبلغ پرداختی به پارک جزو خدمات نقدی شتابدهنده محسوب خواهد شد.

فرایند هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری با شتابدهنده‌ها

در ادامه این جلسه نیز، سیاوش صمیمی، مدیر مجامع و صندوق‌های سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری گفت: فرایند هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری با شتابدهنده‌ها شامل عقد قرارداد هم‌سرمایه‌گذاری عامل، ارائه در شورای سرمایه‌گذاری، ارائه برنامه‌های شتابدهنده، داشتن شرایط اولیه، تعیین سقف مشارکت عامل، تائید اولیه کارشناس و دریافت نامه تقاضا به همراه مستندات است.

وی طرف عقد قرارداد هم‌سرمایه‌گذاری با صندوق نوآوری را شامل شتابدهنده‌ها اعلام کرد.

مدیر مجامع و صندوق‌های سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری در ادامه به پیشامدهای قرارداد هم‌سرمایه‌گذاری با شتابدهنده اشاره کرد و افزود: اینکه آیا از حق اختیار استفاده شده و آیا شکست طرح توسط عامل پذیرفته شده است، از پیشامدهای قرارداد هم‌سرمایه‌گذاری با شتابدهنده است.

صمیمی، موفقیت در خروج از موضوعات مشارکت (تیم‌ها) را شامل فروش موضوع مشارکت به غیر (نقدی‌سازی)، فروش سهم صندوق نوآوری به عامل، فروش سهم صندوق به سرمایه‌گذار دانش بنیان و فروش سهم صندوق به سرمایه‌گذار غیردانش بنیان اعلام کرد و گفت: پس از پایان قرارداد نیز در صورت موفقیت صندوق، موضوعات مشارکت در قالب شرکت به حیات خود ادامه دهند و شکست نیز شامل اقرارنامه خواهد شد.

وی در مورد ارائه تخفیف به شتابدهنده و سرمایه‌گذار دانش بنیان نیز گفت: در صورتی که شتابدهنده با سرمایه‌گذار دانش‌بنیان بخواهند سهام صندوق را خریداری کنند، می‌توانند از دو نوع تخفیف خرید نقدی و اقساطی استفاده کنند.

مدیر مجامع و صندوق‌های سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری در پایان در بحث گزارش‌دهی عامل اظهار کرد: گزارش‌دهی عامل شامل گزارش پرداخت، گزارش فصل موضوعات مشارکت، تائیدیه هزینه‌کرد ارزش مشارکت نقدی توسط تیم‌ها، صورت‌های مالی حسابرسی شده ۶ ماهه و سالیانه شتابدهنده و گزارش حساب اختصاصی به صورت فصلی است.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، در پایان این نشست نیز مسئولان صندوق نوآوری و شکوفایی به سوالات شتابدهنده‌های دانش بنیان حاضر در جلسه پاسخ دادند.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا