اخبار

جزئیات اجرای طرح ملی استقرار کوتاه‌مدت شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌های فناوری کشور

بسپار/ایران پلیمر معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تصویب و ابلاغ طرح ملی “استقرار کوتاه‌مدت واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری کشور” خبر داد و گفت: تصویب این طرح ملی در راستای اشتراک گذاری خدمات پارک‌های علم و فناوری میان شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور بوده است.

دکتر علی خیرالدین در گفت‌وگویی با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری به فراخور امکانات و زیرساخت‌های فیزیکی از یکسری مزیت‌های نسبی و منطقه‌ای در ارائه خدمات و سرویس‌ها به واحدهای فناورانه، برخوردار هستند، افزود: این زیر ساخت‌های موجود در پارک‌های علم و فناوری موجب شده تا بتوان از این زیر ساخت‌ها در اجرای طرح ملی “فرصت فناورانه امکان استفاده از خدمات و زیرساخت‌های شاخص پارک‌ها” برای استقرار واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان در سایر پارک‌های کشور بهره برد.

وی پارک‌های علم و فناوری را از زیر ساخت‌های اقتصاد دانش بنیان دانست و اظهار کرد: پارک‌ها از مزایای نزدیکی به منابع مهم سرمایه معنوی، زیر ساخت‌های مناسب و سیاست‌های راهنمایی کننده بهره مند هستند و قادرند شرکت‌های مبتنی بر فناوری و موسسات دولتی را در یک محیط مدیریت شده، حمایت و با بهره گیری از توانمندی این شرکت‌ها، می‌توانند توسعه فناوری و رشد اقتصادی در کشور را تسهیل کنند.

خیرالدین ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۷ هزار واحد فناور و شرکت دانش بنیان در پارک‌های علم  و فناوری و مراکز رشد کشور مستقرند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند و از آنجایی که هر یک از پارک‌های علم و فناوری به فراخور امکانات و زیر ساخت‌های فیزیکی از یکسری مزیت‌های نسبی و منطقه‌ای در ارائه خدمات و سرویس‌ها به واحدهای فناوری خود برخوردارند، از این رو به منظور فراهم کردن امکان استفاده از خدمات، امکانات و زیر ساخت‌های شاخص هر یک از پارک‌ها توسط واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در سایر پارک‌های فناوری کشور، این طرح قابل اجرا خواهد بود.

معاون فناوری وزارت علوم، اشتراک‌گذاری خدمات فنی و تخصصی، خدمات توانمندسازی، سرویس‌های آزمایشگاهی و کارگاهی و زیرساخت‌های فیزیکی پارک‌های علم و فناوری بین واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها، شبکه‌سازی و ایجاد هم‌افزایی بین این واحدها را از اصلی‌ترین اهداف این طرح ملی عنوان کرد.

معاون فناوری وزیر علوم با بیان اینکه با اجرای این طرح ملی خدمات و سرویس‌های خاصی به واحدهای فناور متقاضی عرضه خواهد شد، گفت: استقرار در فضای فیزیکی پارک در قالب اجاره دفتر کار و فضای کارگاهی، استفاده از خدمات و سرویس‌های آزمایشگاهی و کارگاهی پارک مقصد، استفاده از خدمات تجاری سازی و بازاریابی محصولات فناورانه و دانش بنیان و انجام پروژه‌های تحقیقاتی و کاربردی و فناورانه واحدهای صنعتی و سازمان‌های دولتی از جمله خدماتی است که به واحدهای فناور و یا شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود.

وی، تسهیل در استفاده از ظرفیت‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری استان مقصد و امکان استفاده از خدمات آموزشی و مشاوره‌ای پارک مقصد را از دیگر سرویس‌های ارائه شده در قالب طرح ملی نام برد.

وی در خصوص نحوه اجرای این طرح توضیح داد: بعد از امضای تفاهم نامه همکاری توسط پارک‌های علم و فناوری متقاضی، درخواست کتبی واحد فناور از پارک مبدا و صدور معرفی نامه‌ای از طرف رییس پارک مبدا، تقاضاهای ارسال شده در شورای مربوط به پارک مقصد و مختار بودن در پذیرش یا عدم پذیرش واحدهای فناور مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت تایید، قرارداد استقرار و ارائه خدمات منعقد خواهد شد.

خیرالدین خاطر نشان کرد: واحدهای فناور استفاده کننده از این طرح در پارک مقصد به عنوان مهمان پارک قلمداد می‌شوند و از این رو امکان استفاده از مزایای حضور در پارک مقصد اعم از معافیت مالیاتی و دریافت مجوز فناوری و حمایت مالی را ندارند و به منظور بهره گیری از این مزایا باید از پارک مبدا اقدام کنند.

معاون فناوری وزیر علوم، در خصوص قراردادهای تجاری‌سازی واحدهای مستقر در پارک مقصد، گفت: در مدت استقرار شرکت در پارک مقصد چنانچه قرارداد فروش و یا انتقال فناوری مربوط به شرکت مهمان از طریق پارک مقصد منعقد شود، بالاسری این قرارداد بر اساس توافق بین دو پارک، تقسیم خواهد شد.

به گفته وی، برای شرکت‌های مستقر در پارک‌ها و واحدهای فناور متقاضی بهره‌مندی از ظرفیت‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری استان مقصد و خدمات آموزشی و مشاوره‌های پارک مقصد از یک ماه تا یک سال فراهم خواهد بود.

به گزارش ایسنا، طرح ملی “فرصت فناورانه استقرار متقابل کوتاه مدت واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری” از سوی پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی تهیه شد و به تایید دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید.

با اجرای این طرح خدمات فنی و تخصصی، خدمات توانمندسازی، سرویس‌های آزمایشگاهی و کارگاهی و زیر ساخت‌های فیزیکی پارک‌های علم و فناوری به اشتراک گذاشته خواهد شد.

بر اساس این طرح واحدهای فناور مستقر در پارک مقصد از مزایای معافیت مالی برخوردار نخواهند بود، ولی منعی در استفاده از تسهیلات صندوق پژوهش و فناوری در دو استان مبدا و مقصد پیش بینی نشده است.

شرکت‌های معرفی شده از طرف پارک مبدل در رابطه با مقررات و آیین نامه‌های داخلی و پرداخت هزینه و حق الزحمه دریافت خدمات، تابع تعرفه‌های خدمات و سرویس‌های پارک مقصد خواهند بود.

همچنین در صورتی که شرکت مهمان در مدت استقرار در پارک مقصد موفق به اخذ قرارداد شد، ضمانت اجرایی این قرارداد با پارک مقصد است.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا