اخبار

جزئیات آیین‌نامه حذف پلاستیک کمتر از ۲۵ میکرون

بسپار / ایران پلیمر معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست در پی تدوین آیین‌نامه حذف پلاستیک‌های کمتر از ۲۵ میکرون گفت: باتوجه به دریافت نامه‌ای از سوی هیئت دولت، درحال بازبینی مجدد آیین‌نامه و تعامل با وزارت صمت هستیم.

در پی برگزاری اجلاس مجمع محیط‌ زیست ملل متحد(UNEA-۵) در اسفندماه ۱۴۰۰ در کنیا، قطعنامه پلاستیک به تصویب رسید. به گفته سیدحسین موسوی فر – رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان محیط‌ زیست – این قطعنامه از ترکیب چهار قطعنامه پیشنهادی به وجود آمد و پرسروصداترین قطعنامه‌ای بود که در روزهای پایانی اجلاس خرسندی اکثریت کشورها را به همراه داشت چراکه در قالب این قطعنامه، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (یونپ) و کشورها به دنبال تدوین پیمان و ابزاری الزام‌آور در خصوص کاهش آلودگی‌های پلاستیکی در همه اشکال و در همه مکان‌ها (خشکی و دریا) بودند.

همچنین علی سلاجقه – رییس سازمان حفاظت محیط زیست – نیز با اشاره به تصویب قطعنامه پلاستیک درباره حذف پلاستیک کمتر از ۲۵ میکرون گفت: خوشبختانه آیین‌نامه حذف پلاستیک کمتر از ۲۵ میکرون در دستور کار دولت قرار گرفته و اکنون در حال طی کردن مراحل نهایی است که این دستاورد بسیار خوبی محسوب می‌شود چراکه این پلاستیک زودتر بازیافت می‌شود و به طبیعت بازمی‌گردد.

پیام جوهرچی – معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست – به جزئیات این آیین‌نامه اشاره و اظهارکرد: حدود یک سال مشغول تدوین این آیین‌نامه بوده‌ایم البته سازمان حفاظت محیط زیست از سال ۹۴ قصد تدوین آن را داشته است که امسال به نتیجه رسید.

وی افزود: در یک سال اخیر با دعوت همه دستگاه‌ها، ذی‌نفعان و بخش خصوصی روی پیش‌نویس اولیه این آیین‌نامه کار شد و در قالب هشت بند در زمینه موضوعاتی مانند نظارت بر تولید و مصرف کیسه‌های پلاستیکی، کاهش تولید کیسه‌های پلاستیکی از مبدا و تبشیر و تنذیر(تشویق و تنبیه) تدوین شد. به عبارت دیگر مالیات‌هایی برای جلوگیری از مصرف کیسه‌های پلاستیکی و موضوعات تشویقی در موضوع تولید و استفاده از کیسه‌ پلاستیکی نیز در این آیین‌نامه وجود دارد.

جوهرچی با توجه به اجماع تمامی دستگاه‌ها و تصویب آن در کمیسیون زیربنایی دولت گفت: طی یک ماه اخیر نامه‌ای از طرف هیئت دولت برای بازبینی مجدد این آیین‌نامه توسط سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صمت(صنعت، معدن و تجارت) به دست ما رسیده است. در حال حاضر در مرحله تعامل و رسیدن به تفاهم با وزارت صمت هستیم.

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست تاکید کرد: در صورت اجرایی شدن این آیین‌نامه طی یک روند پنج ساله کارخانه‌ها و واحدهای تولیدکننده کیسه‌های پلاستیکی باید به سمت تولید کیسه‌های پلاستیکی تجدیدپذیر تغییر روش دهند. واحدهایی که کیسه‌های پلاستیکی با ضخامت بیش از ۲۵ میکرون تولید کنند، شامل عوارض و مالیات و کیسه‌های تولیدی با ضخامت زیر ٢٥ میکرون از پروسه تولید خارج می‌شوند. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز باید محلی برای تشویق و ترغیب کردن مردم به این موضوع تعبیه شود.

جوهرچی در پایان گفت: علاوه بر ما کل دنیا نیز به این نتیجه رسیده‌ است که حتی قشر مرفه جامعه که اوضاع مالی مناسبی دارند، اگر بخواهد مبلغی برای کیسه‌های پلاستیکی پرداخت کنند شاید به جای دو کیسه پلاستیکی یک عدد مصرف کند. طبیعت برای تجزیه هر کیسه‌ پلاستیکی ۵۰۰ تا ۹۰۰ سال هزینه می‌دهد؛ در نتیجه کسی که از کیسه‌های پلاستیکی استفاده می‌کند نیز باید این هزینه را بپردازد. دنیا به این سمت رفته است و ما نیز امیدواریم به‌زودی به این مرحله برسیم.

 

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا