اخباراخبار ویژهمقالات

جدیدترین پیشرفت‌ها در PVC-O

بسپار/ایران پلیمر تحولات PVC جهت‌دار (PVC-O) شامل استانداردهای جدید، تجهیزات تولید و استفاده ازPVC  کلردار شده است.

توجه به PVC جهت‌دار شده (PVC-O) به‌عنوان ماده  اولیه تولید لوله‌ با طول عمر و استحکام بیشتر در حال افزایش است. در نمایشگاه K2019، شرکتMolecor  آخرین پیشرفت و فناوری خود را برای ساخت لوله‌ها و اتصالات PVC-O به نمایش گذاشت. به گفته این شرکت، این فناوری امکان ساخت لوله‌ها و اتصالات PVC-O را با صرفه‌جویی قابل‌توجه انرژی و هم‌چنین با بازدهی عالی در استفاده از منابع فراهم می‌کند.

هم‌چنین شرکتMolecor  آخرین محصول تولیدی خود، لوله‌های C-PVC-O را نیز معرفی کرد که برای حمل مایعات در دماهای زیاد یا محیط‌های داغ مناسب است. تولید C-PVC-O در نتیجه‌ی تحقیقاتMolecor  و همکاری با شرکتLubrizol  با استفاده از مواد اولیهTemRite 88703  امکان‌پذیر بوده است. برای تولیدC-PVC-O ، مدل M-OR-P-1640  تطبیق داده شده است تا بتواند در محدوده دمایی بیش از حد معمول کار کند. آزمایش‌ها نشان داد که ماده حاصل، خواص مکانیکی بهتری دارد و حتی برتر از موارد مشخص شده در استاندارد است.  C-PVC-Oبا امکان استفاده در کارهای عمرانی هنگام کار در محیط‌های با دماهای زیاد، گزینه‌ای دیگر در بخش لوله شده است.

گسترش شرکت‌های هندی

شرکت هندی Chemfab Alkalis، تولید و فروش لوله و اتصالات PVC-O را آغاز کرده است. این شرکت، که عمدتا تولیدکننده کلر قلیایی است، تولید PVC-O را در کارخانه جدیدی درSri City ، Andhra Pradesh که به تازگی افتتاح شده آغاز کرد.

این شرکت، لوله در شش قطر مختلف، از 110 تا 400 میلی‌متر و در ضخامت‌های دیواره‌ 4/2 تا 8/8 میلی‌متر عرضه می‌کند. در حال حاضر کارخانه یک خط با ظرفیت 3000 تن در سال را راه‌اندازی کرده است و انتظار دارد در آینده تا شش خط گسترش یابد.

شرکت Chemfab Alkalis از ماشین‌آلات Molecor برای ساخت این لوله‌ها استفاده می‌کند. علت ورود شرکت به تولید لوله‌های PVC-O تقاضای عظیم برای این لوله‌های پیشرفته و کارآمد است. چراکه دولت هند سرمایه‌گذاری‌های کلانی برای تقویت اتصالات آب کرده است.

مادگی لوله ثبت اختراع شده

در نمایشگاه K2019، شرکت ایتالیایی Sica دستگاه شکل‌دهی مادگی لوله (belling) خود را با نامStarbell  برای لوله PVC-O به نمایش گذاشت. این دستگاه، یك سامانه شکل‌دهی ثبت اختراع شده است كه فرایند گرمایش خاص و شکل‌دهی نهایی روی یک درونه (mandrel) مکانیکی دارد. دو گرمخانه (oven)، یکی با هوای داغ و دیگری گرمخانه تماسی در آن وجود دارد. ترکیب این دو سامانه، گرمایش نهایی و شکل‌پذیری بهینه برای تشکیل یک رابط (socket) سازگار با کلاس لوله‌های مقاوم را فراهم می‌کند. هم‌چنین دستگاه آهنگ تولید ساعتی دارد که می‌تواند با آهنگ تولید خطوط تولید  PVC-O  خودکار تنظیم شود. دیگر ویژگی‌ها شامل:

  • سرمایش رابط با هوای تهویه شده
  • شکل‌دهی رابط با نشیمنگاه واشر (gasket) نوع EUR و اتصال Z
  • فرایندکاری لوله‌های PVC-O تا کلاس PN32
  • فرایندکاری همزمان لوله‌ها با طول‌های مختلف
  • فلنج وارونه کردن لبه رابط در ایستگاه شکل‌دهی.

استاندارد اروپایی

کمیته استانداردسازی اروپا (CEN) استاندارد جدیدی برای لوله PVP-O در سطح اروپا منتشر کرده است. سامانه‌های لوله‌کشی EN 17176 PVC-O برای آب‌رسانی و زهکشی‌های زیرزمینی و روزمینی، فاضلاب و آبیاری تحت ‌فشار، که در 28 کشور عضو اتحادیه اروپا و در کشورهای دیگر پذیرفته شده، استاندارد داوطلبانه جدیدی را برای تولید لوله‌های  PVC-O  در اروپا فراهم می‌کند، که قبلا دارای انواع مختلفی از استانداردهای ملی ناهماهنگ بوده است.

این استاندارد، مشخصات را برای سامانه‌های لوله‌کشی PVC-O درنظر گرفته شده برای مصارف آب‌رسانی، زهکشی تحت ‌فشار (تا 25 بار)، فاضلاب، پساب تصفیه شده و سامانه‌های آبیاری، چه زیرزمینی یا روزمینی که از نور مستقیم خورشید محافظت شده، تعیین می‌کند. هم‌چنین برای سامانه‌های آب آشامیدنی تحت فشار، تا 45 درجه سانتی‌گراد و هم‌چنین برای فاضلاب تحت فشار و آبیاری به‌کار می‌رود.

به گفته رئیس کمیته سامانه‌های لوله‌کشی و کانال‌های (ducting) پلاستیکی CEN / TC 155، که در آن استاندارد جدید تدوین می‌شود، انجمن لوله اتصالات پلاستیکی اروپا (Teppfa) نقش مهمی در ایجاد این استاندارد جدید داشته است. این استاندارد اطمینان می-دهد که لوله و اتصالات PVC-O طبق استانداردی تعریف شده که از کیفیت عالی برخوردار هستند و برای اهداف طراحی شده مناسب می‌باشند.

 

دکتر فاطمه خودکار 

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۳ ماهنامه بسپار که در نیمه تیرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا