اخباراخبار ویژهمقالات

جدیدترین ­ها در فناوری ساخت ماردان

بسپار/ ایران پلیمر طراحی صحیح ماردان­ها، از فاصله لقی گرفته تا مواد سختکاری آن­ها، برای عملکرد رانشگر (اکسترودر) بسیار مهم است. در این مقاله جدیدترین فناوری­ها در حوزه ساخت ماردان آورده شده است.

برای به حداکثر رساندن طول عمر ماردان­های رانشگری (اکستروژن) ، طراحان و کاربرانِ آن­ها باید به نحوه­ای که محصول تولید و نگهداری می­شود، توجه کنند. اخیرا شرکت Davis-Standard جدیدترین خط ماردان خوراک (feedscrew) خود را با نام DS-Blend معرفی کرده است. طرح ثبت اختراع شده این ماردان، با ایجاد اختلاط توزیعی و پراکنشی، عملکرد رانشگر تک­ ماردان را برای کاربردهای مورد تقاضا بهبود می­دهد. رویکرد دومرحله­ ای، برون­داده ای مشابه ماردان سدگر تک‌مرحله‌ای را با دمای مذاب کمتر و کاهش الزامات انرژی فراهم می­کند.

این ماردان می‌تواند روی رانشگرهای تک ماردان جدید یا موجود شرکت  Davis-Standardو هم­چنین دیگر شرکت­ها نصب شود.

به گفته شرکت Davis-Standard، این محصول یکی از چندمنظوره ­ترین و به­ صرفه ­ترین (از نظر انرژی) ماردان­های خوراک این شرکت تا به امروز است. با وجود انواع طرح‌های ماردان خوراک، شرکت روی عملکرد خط تولید، یعنی بهبود برون­داد، همگنی مواد و طول عمر ماردان خوراک تمرکز یافته است.

ماردان­های خوراک با قطر 19 تا 300 میلی­متر و L/D مختلف در دسترس هستند. هر یک برای بسپارها و فرایندهای خاص مهندسی شده است. این ماردان­های خوراک، طیف وسیعی از کاربردهای تبدیل و رانشگری شامل لوله، پروفیل و تیوب را پوشش می‌دهند. آزمون­های اولیه قبل از خريد امکان­پذیر است.

جوش­کاری قوس پلاسما، مواد مقاوم در برابر رفتگی مانند Colmonoy 56 و 83 را فراهم می‌کنند. هم­چنین شركت، سه نوع صفحه گردان (whirlers) دارد كه براي برش و فرزکاری (milling) ماردان­های ساخته شده از فولاد ضدزنگ، فولاد 4340 یا مواد Inconel، استفاده می­شود. این ماشین­ آلات، سطوح ماردان را با رواداری بسیار کم می­ سازند. هنگامی‌که ماردان­ها مته ­کاری و پرداخته می­شوند، آن‌ها با آب­کاری با کروم یا سایر روکش‌های مقاوم در برابر رفتگی، بسته به کاربرد، اصلاح می­ شوند.

 

رفتگی ماردان­ها

علل اصلی رفتگی ماردان، ساییدگی، چسبندگی و خوردگی است. نوع و آهنگ رفتگی بستگی به متغیرهای زیادی دارد که شامل تراز مکانیکی تجهیزات، شرایط عملیاتی مورد استفاده، طراحی ماردان، شیمی بسپار، نوع افزودنی­های ساینده و مواد سازنده ماردان است.

رفتگی سایشی در نتیجه­ ی پرکننده ­های سخت در بسپار یا برآمدگی­های کوچک سطح گرد یا تخت تحت فشار در مقابل سطح دیگر ایجاد می­شود. موثرترین عمل اصلاحی، استفاده از روکش‌های محافظ و مواد سخت­تر برای ساخت ماردان است.

رفتگی ناشی از چسبندگی وقتی اتفاق می‌افتد که تماس فلز با فلز بین دو سطح متحرک ایجاد شود، مانند پره ماردان و سیلندر. بهترین روش کنترل، استفاده از تجهیزات سوراخ­بینی (borescoping، دستگاهی که با آن درون لوله­ ها و چاه ­ها و غیره را برای برآورد صدمه و ترک­ خوردگی نظاره می­کنند) و انجام تعمیر و نگهداری منظم است.

رفتگی ناشی از خوردگی هنگامی رخ می‌دهد که یک ماده خورنده به فلز سطح حمله ‌کند و باعث افزایش زبری سطح ‌شود. این رفتگی می‌تواند در اثر بازدارنده‌های شعله خورنده و برخی از گونه­ هایPVC  ایجاد شود. با انتخاب مواد ساخت صحیح  یا افزودن روکش که با ماده خورنده واکنش ندهد می­توان با این نوع رفتگی مقابله کرد.

برگردان: دکتر فاطمه خودکار

[email protected]

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۲ ماهنامه بسپار که در نیمه خردادماه منتشر شده است، بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا