مقالات

جای تاسف است که رسانه­ ها بدون تحقیق و ارایه مستندات لازم، اظهارات افراد را گاها با آب و تاب منتشر می­ کنند!

بسپار می نویسد،جای تاسف است که رسانه ­ها بدون تحقیق و ارایه مستندات لازم، اظهارات افراد را گاها با آب و تاب منتشر می­کنند!

دکتر عبدالرسول ارومیه­ ای، عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، بنیان­گذار شرکت خاتم پلیمر، فعال در زمینه کنترل و آنالیز ظروف بسته­ بندی موادغذایی و دارویی از نظر ایمنی و بهداشتی است. وی بیش از 40 سال سابقه تدریس،تحقیق و مشاوره در دانشگاه­های کشور را داشته و بیش از 20 سال در زمینه بسته ­­بندی به فعالیت تحقیقی و تربیت دانشجو درسطوح کارشناسی ارشد و دکترا پرداخته است.

دکتر سهیل سمیعی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی است که هم اکنون یک شرکت تحقیقی، تولیدی و تجاری در زمینه بایوتکنولوژی، نانوتکنولو‍ژی و پلاستیک ­های با عملکرد بالا را به ­همراه دیگر شرکا در اتریش اداره می­کند.


در جلسه ای با این دو نفر در خصوص مباحث فنی خبر مورد اشاره در ایسنا (درخصوص سفره های یک بار مصرف پلاستیکی) گفت و گو کردیم.

 

ارومیه ­ای: ضمن سپاس از جنابعالی و ماهنامه بسپار که این مصاحبه را ترتیب دادید. ابتدا فعالیت شرکت خاتم پلیمر را معرفی و سپس به سوالات شما پاسخ می دهم. شرکت خاتم پلیمر از شرکت­ های معتبر و متخصص در زمینه بسته ­بندی مواد غذایی و دارویی است و ازسال 83 تاکنون در آزمایشگاه خاتم پلیمر کلیه­­ ی آزمون­های مرتبط به مسایل سلامتی، بهداشتی و ایمنی انواع ظروف بسته­بندی را انجام می­دهیم. خاتم پلیمر آزمایشگاه همکار سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد ایران و دارای مجوزهای لازم از دو سازمان مذکور و دارای گواهینامه تایید صلاحیت ایزو 17025 ISO از مزکز ملی تایید صلاحیت ایران است.  آنالیز و کنترل کلیه مواد اولیه، افزودنی ها، مستربچ­ها و همچنین محصولات تولیدی بسته­بندی­های که از طریق سازمان غذا و دارو و یا معاونت های غذا و دارو- دانشگاه­های علوم پزشکی سراسر کشور برای ما ارسال می­شود و ما طبق استانداردهای بین­المللی FDA امریکا و مقررات اتحادیه اروپا EC و دیگر استانداردهای ملی و بین­المللی آن­ها را مورد آزمون و بررسی قرار می­دهیم. در این استانداردها حد مجاز برای مواد و محصولات تعیین شده است. پس از انجام آزمایشات مورد نظر نتایج را  اعلام می­کنیم. اگر میزان مهاجرت مواد، مونومرها، فلزات سنیگن و تمام موادی که در بسته­بندی وجود دارد در حد مجاز باشد، وزرات بهداشت تاییدیه برای تولیدکنندگان صادر می­کند در غیر این صورت مانع تولید و فروش می­شود. ضمنا این شرکت دارای مجوز برگزاری دوره­ها و کارگاه­های آموزشی ظروف بسته­بندی در سطح ایران می باشد. هدف از برگزاری کارگاه ­ها، آموزش نظری و عملی کارکنان کارخانه­های تولیدی ظروف و لفافهای بسته­بندی و صنایع غذایی و بهداشتی در خصوص روش­های آنالیز و کنترل ظروف بسته­بندی است.

 

سمیعی: ابتدا از ماهنامه بسپار تشکر می­کنم که برای واقعیت و سلامتی مردم ایران ارزش قائل شده است. من از سال 68 در زمینه تولید قطعات پلاستیک فعال بوده­ام. در واقع از سال دوم دوران کارشناسی کار کردن را شروع کردم و مشاوره­هایی در شرکت­های مختلف داشتم. از سال 74 به تولید قطعات الاستومر و لاستیکی برای صنایع مختلف مثل صنایع ملی گاز و صنایع خودرو پرداختم. سپس وارد تولید مواد شدیم و شرکت به تولید مواد مختلف در صنایع لوازم خانگی، صنایع خودرو و نظامی و … مشغول شد. برای دکترا به اتریش رفتم و در آنجا کارهای تحقیقاتی زیادی در بایوتکنولوژی، نانوتکنولو‍ژی و پلاستیک­ های با عملکرد بالا انجام دادم. در حال حاضر یکی از مالکان شرکتی در اتریش هستم که در سه زمینه تحقیقات، تولید (بیشتر در آلمان) و فعالیت­های تجاری فعال است. تمرکز شرکت بیشتر در خصوص مواد تخصصی در کاربردهای پزشکی، زیست­محیطی و پلیمرهای با کاربرد در بدن و زیست­ سازگارهاست. با پلیمرها و نانوذرات بسیاری سر و کار داشتیم و کارهای تحقیقاتی در این حوزه توسط دانشجویان من و همچنین خودم انجام شده است. همچنین در حوزه بسته­بندی صنایع غذایی فعالیت می­کنم. گمان می­کنم تجربیات کاری من در سه زمینه تحقیقی، تجاری و تولیدی به من کمک می کند که دید وسیع­تری در اینباره داشته باشم.

 

بسپار-در هفته­ های گذشته نقل قولی مطرح شد که سفره­های یکبار مصرف را به دلیل وجود کربنات کلسیم عامل بیماری می­دانست. شما به عنوان متخصص و فعال این حوزه چه نظری دارید؟

ارومیه ای: بحث جالبی شد. هر از گاهی به ویژه نزدیک به ماه­های رمضان و محرم و صفر، عده­ای اطلاعات نادرست در خصوص ظروف پلاستیکی یکبار مصرف از طریق رسانه­ها در کشور منتشر می­کنند و باعث اضطراب مردم در این مساله می­شوند. موضوع مهم این است که هر صحبتی می­کنیم باید منطقی پشت آن باشد و مطمئن و مستند صحبت کنیم. وقتی از خطر کربنات کلیسم در سفره­های یکبار مصرف صحبت می­شود باید با ارایه مستندات لازم توجیه کرد، چه مشکلی برای انسان به وجود می­آورد. بسیاری از مواد غذایی و میوه­ها دارای کلسیم هستند، بسیاری از داروهای مصرفی دارای ترکیبات کلسیم و کربنات کلسیم هستند. این ماده چه خطری دارد؟

در کجای دنیا اعلام شده که کربنات کلسیم سمی است؟ بله،ممکن است بعضی از ترکیبات معدنی ناخالص سمی باشند چون از سنگ معدن استخراج و تهیه می­شوند که دارای عناصر و فلزات سنگین و سمی در حد اندک است. ممکن است در نمک کربنات کلسیم سولفات کلسیم، نیترات کلسیم و ترکیبات منگنز و غیره باشد. اما در مصارف بهداشتی این گرید باید درصد خلوص بالایی داشته باشد و ماده سمی آن بسیار اندک و در حد مجاز باشد یعنی گرید خوراکی (فود گرید) باشد. در استاندارد FDA مجموع فلزات سنگین باید کمتراز ppm 100 باشد. عمده­ترین فلزات سنگین جیوه، سرب، آرسنیک، کروم و کادمیم هستند. این ادعا باید ثابت شود که کلیه کربنات کلسیم مصرفی در بسته­بندی­های غذایی دارای فلزات سمی و بیش از حد مجاز است. از نظر وزرات بهداشت برای مصارف دارویی وغذایی باید مواد اولیه ظروف بسته ­بندی از گرید غذایی food grad استفاده کرد تا اثر منفی روی سلامتی نداشته باشد.

در صورت تمایل به مطالعه متن کامل این متن لطفا شماره 165 بسپار را در خرداد ماه 1395 ببینید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا