اخبار

جایزه نوبل اقتصاد به سه اقتصاددان رسید/ رابطه میان سیاست های اقتصادی و موقعیت های زندگی واقعی

بسپار/ایران پلیمر جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۲۱ به صورت مشترک به دیوید کارد، جاشوا انگریست و گیدو ایمبنز به دلیل به کار بردن “آزمایش‌های طبیعی” در تحقیقاتشان درباره ارتباط میان سیاست‌های اقتصادی و رویدادهای دیگر رسید.

آزمایش‌های طبیعی با رویکردی تجربی، موقعیت‌های زندگی واقعی را برای ارزیابی تاثیر تصمیم‌ها و سیاست‌های دولتی بررسی می‌کنند.

دیوید کارد کانادایی در پژوهش‌های خود تاثیر افزایش حداقل دستمزد را بر میزان اشتغال در ایالت نیوجرسی آمریکا سنجیده است. یافته‌های او باعث تشویق محققان برای بازنگری در دیدگاهی شد که می‌گفت افزایش حداقل دستمزد موجب کاهش اشتغال می‌شود.

اوا مورک، یکی از اعضای کمیته جایزه نوبل در علوم اقتصادی می‌گوید “آزمایش‌های طبیعی همه جا در جریان است.”

آقای کارد از دانشگاه کالیفرنیا به خاطر تحقیق درباره بازار اشتغال و اقتصاد جایزه نوبل دریافت کرد.

جاشوا انگریست از دانشگاه ام‌آی‌تی و گیدو ایمبنز، استاد هلندی دانشگاه استنفورد هم به صورت مشترک برای یافته‌هایشان درباره “روابط علت و معلولی” در اقتصاد جایزه نوبل گرفتند.

جایزه نقدی برندگان ۱۰ میلیون کرون سوئد (۸۳۹ هزار دلار) است که دیوید کارد نیمی از آن را دریافت می‌کند و دو نفر دیگر که تحقیق مشترک داشتند، نیمی دیگر را.

جایزه نوبل اقتصاد از جوایز اصلی نوبل محسوب نمی‌شود و بنیاد نوبل هر سال آن را به عنوان آخرین جایزه اعلام می‌کند.

بقیه جوایز نوبل در رشته‌های دیگر بر اساس وصیت‌نامه آلفرد نوبل در سال ۱۸۹۵ اهدا می‌شود.

جایزه نوبل اقتصاد که رسما با عنوان “جایزه بانک مرکزی سوئد در اقتصاد به یادبود آلفرد نوبل” شناخته می‌شود، در سال ۱۹۶۸ ابداع شد.

پارسال این جایزه به پل میلگرام و رابرت ویلسون از دانشگاه استنفورد به دلیل تحقیقاتشان درباره چگونگی بالا بردن بازدهی در اداره مزایده و حراجی‌ها رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا