اخبار

جایزه ملی به بهترین بنگاه صنعتی و خدماتی اعطا می‌شود

بسپار/ ایران پلیمر رییس دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر از امضا تفاهم نامه‌ای با وزارت صنعت،‌معدن و تجارت خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه به واحدهای صنعتی و خدماتی که بهترین عملکرد را در حوزه لجستیک و تامین زنجیره داشته باشد، گواهی‌نامه‌ای اعطا خواهد شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ بهروز کریمی با اشاره به امضا تفاهم نامه میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه اعطا جایزه ملی پشتیبانی و زنجیره تأمین، گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان قطب علمی پشتیبانی(لجستیک) و زنجیره تأمین در کشور در این زمینه گام برداشته است.
وی با اشاره به اهمیت زنجیره تأمین، افزود: زنجیره تأمین متشکل از اعضای تأمین مواد اولیه، تولید، توزیع عمده و خرده فروشی و مشتری نهایی هستند و در این زنجیره است که ارزش افزوده ایجاد می‌شود و کالا و خدمات به دست مشتری می‌رسد.
کریمی هدف مدیریت زنجیره را هماهنگی میان اجزا زنجیره تأمین، کاهش، ارتقا رضایت مندی و سرویس و تأمین نیاز‌های مشتریان عنوان کرد و گفت: از این رو در زنجیره تأمین فناوری‌هایی به کار گرفته می‌شود تا بتواند این اجزا را به صورت مؤثر در کنار همدیگر نگه دارد.
وی افزود: پشتیبانی به فعالیت‌هایی اختصاص دارد که به تأمین مواد و جریان‌های مالی مربوط می‌شود و هدف پشتیبانی اتصال اجزا به یکدیگر است.
رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: اکنون مشاهده می‌شود که به طور متوسط ۱۰ تا ۱۲ درصد از تولید خالص ملی کشور‌ها صرف مسایل پشتیبانی و زنجیره تأمین می‌شود، ولی در کشور ما این میزان بالاتر است به گونه‌ای که ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت تمام شده محصول مربوط به هزینه‌های پشتیبانی می‌شود.
وی افزود: برای اینکه بتوانیم به سمت تولید محصولات رقابت پذیر حرکت کنیم، چاره‌ای نداریم به جز اینکه هزینه‌های اضافی نسبت به رقبا را کاهش دهیم از جمله این هزینه‌ها، هزینه‌های مربوط به پشتیبانی و زنجیره تأمین می‌شود که درصد بسیار بالایی از قیمت تمام شده را تشکیل می‌دهد و اگر بتوانیم بهبود حتی جزیی در این زمینه ایجاد کنیم، تأثیر زیادی در رضایت مشتری و رقابت پذیر شدن قیمت محصول خواهد داشت.
کریمی با اشاره به اعطای جایزه پشتیبانی و تأمین زنجیره را فرهنگ سازی و تشویق واحد‌های خدماتی و صنعتی کشور برای هدایت آن‌ها به سمت تعالی فعالیت‌های پشتیبانی و تأمین زنجیره دانست و گفت: این جایزه با هدف ارتقا درک و آگاهی در سطح بنگاه‌ها و واحد‌های صنعتی ایجاد می‌شود ضمن آنکه زمینه‌ای برای تشویق شرکت‌ها و بنگاه‌هایی است که در زمینه بهبود این بخش فعالیت می‌کنند.
وی مخاطبان این جایزه را همه بخش‌های صنعتی، معادن، کشاورزی، فروشگاه‌ها، بخش‌های حاکمیتی، شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی و کل جامعه دانست و افزود: بر این اساس شرکت‌ها و سازمان‌ها توسط تیم‌های خبره ارزیابی می‌شوند و بر اساس سطح بلوغ و تعالی فعالیت این بنگاه‌ها، گواهی‌نامه و یا تندیسی اعطا می‌شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به مزایای این گواهی‌نامه، گفت: نهاد‌های حاکمیتی می‌توانند بر اساس این گواهی‌نامه به بنگاه‌ها امتیاز و تسهیلاتی اعطا کنند.
کریمی افزود: این جایزه بستری را ایجاد می‌کند که بهترین عملکرد‌ها در این بخش گزارش شود تا واحد‌ها از تجربیات واحد‌های موفق بهره برداری کنند.
رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این دانشگاه نخستین دانشگاهی است که از ۱۰ سال پیش رشته «مدیریت زنجیره تأمین» را راه اندازی کرده است و بعد از گذشت چند سال اکنون اکثر دانشگاه‌ها از این برنامه تبعیت می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا