اخبار

ثبت ۶ هزار ۶۵۵ شرکت دانش بنیان در کشور/ شرکت های صوری شناسایی می شوند

بسپار/ایران پلیمر رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور از ثبت ۶ هزار ۶۵۵ شرکت دانش بنیان در کشور خبر داد و گفت: مشکلات فعالان این حوزه در زمینه ثبت رفع می شود.

حمید طیبی رئیس جهاددانشگاهی، در همایش روز جهانی مالکیت فکری و نخستین آئین تجلیل از مخترعین و طراحان صنعتی جوان و امضای  تفاهم‌نامه همکاری مشترک جهاددانشگاهی با سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور با بیان اینکه جهاددانشگاهی فعالیت خود را از سال 1359در زمینه‌های تولید علم و فناوری و انجام تحقیقات کاربردی و تجار سازی آن‌ها آغاز کرد، افزود: سه پارک علم و فناوری و تعداد زیادی مراکز رشد و شرکت‌های نوآور و فناور زیر نظر این نهاد مشغول فعالیت اند که در آن‌ها و واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی محصولات بسیاری تولید می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت موضوع مالکیت معنوی گفت: یکی از مشکلات ما حفظ مالکیت معنوی محصولات تولیدشده در این نهاد است، زیرا باید مشخص شود که حق‌  و حقوق فناوری و محصولات تولیدشده توسط محققان، آن‌هم در شرایطی که در استخدام جهاددانشگاهی هستند و دستمزد و پاداش زمان فعالیتشان را گرفته‌اند، به چه صورت است.

طیبی با اشاره به اینکه برای حل این موضوع در جهاددانشگاهی آئین‌نامه‌ای تدوین کرده‌ایم، ادامه داد: اما در هنگام اجرا به دلیل آنکه تعیین این حقوق بسیار سخت است و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

وی در ادامه با بیان اینکه تولید یک محصول فناورانه کار تیمی بزرگی است که عوامل مختلفی در آن دخیل هستند گفت: در این مسیر یکی از مشکلات قانع کردن مدیران برای انجام پروژه‌های بزرگ فناورانه است و از دیگر مشکلات می‌توان به بازاریابی محصولات اشاره کرد.

رئیس جهاددانشگاهی افزود: فعالان در اداره مالکیت معنوی نقش بسیار ارزنده، حساس و مهمی دارند و برای ارزیابی یک محصول باید جوانب مختلف آن را بسنجند.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه جهاددانشگاهی با سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور گفت: این نهاد به‌عنوان مجموعه‌ای که توان علمی و فناورانه خوبی دارد و در حوزه علوم انسانی و اجتماعی نیز فعالیت‌های ارزنده‌ای انجام می‌دهد در نظر دارد با امضای این تفاهم‌نامه در حوزه‌های آموزشی و ارتقاء عملکرد و بهره‌وری و به‌ویژه در حوزه فناوری‌های جدید به کمک سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور و سازمان مالکیت معنوی آید.

طیبی در پایان سخنانش ابراز امیدواری که با امضای این تفاهم‌نامه بتوانیم گامی در راستای تحقق مالکیت معنوی و اقتصاد دانش‌بنیان که در شعار سال نیز به آن تاکید شده، برداریم.

حل مشکلات ثبتی شرکت‌های دانش‌بنیان در کمترین زمان

بابایی نیز در این مراسم گفت: بعد از نام‌گذاری سال جاری تحت عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» یک شورای راهبردی در سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور تشکیل دادیم تا مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را بدون تشریفات اداری انجام دهیم.

رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور با بیان اینکه دو میلیون شرکت و موسسه ثبت‌شده در کشور داریم ادامه داد: اما باید بپذیریم که بسیاری از آن‌ها صوری هستند که در همین زمینه کارگروهی برای شناسایی آن‌ها تشکیل داده‌ایم.

وی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور را 6 هزار 655 شرکت ذکر کرد و گفت: در راستای تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری در تلاشیم مشکلات فعالان این حوزه را مخصوصاً در زمینه ثبتی در حد امکان برطرف کنیم.

 

تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا