اخبار

ثبت‌نام سراسری برای دریافت کارت اعتباری آغاز شد

بسپار به نقل از دنیای اقتصاد می نویسد، ثبت‌نام سراسری برای کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان (کاراکارت) به‌منظور خرید نسیه کالای مصرفی بادوام ایرانی، از امروز (شنبه 1 دی‌ماه) آغاز می‌شود. بعد از اجرای پایلوت طرح خرید کالا در دو استان البرز و خوزستان، اجرای این طرح در کل کشور از هفته آینده کلید خواهد خورد. بر این اساس، مشمولان این طرح در صورت تمایل به دریافت تسهیلات 10 میلیون تومانی خرید کالا، باید با ارسال پیامکی، کدملی خود را در سامانه ثبت کنند تا پس از تایید، کارت اعتباری برای آنها صادر شود.

 


ثبت‌نام برای کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان (کاراکارت) به‌صورت سراسری از امروز آغاز خواهد شد. فاز اول این طرح سه ماه پس از ابلاغ آن به‌صورت آزمایشی در دو استان البرز و خوزستان استارت خورد و در این مرحله مقرر شد تا این طرح تنها مشمول فرهنگیان و بازنشستگان دولتی وابسته به صندوق‌های بازنشستگی شود؛ اما عدم استقبال این دو گروه از طرح خرید اعتباری کالاهای تولید داخل موجب شد تا مسوولان اجرای طرح خرید اعتباری کالاهای تولید داخل در فاز دوم را به‌صورت سراسری اعلام کنند تا به این طریق تمام افرادی که امکان ارائه گواهی کسر از حقوق دارند، بتوانند از این طرح بهره‌مند شوند. استقبال سرد از اجرای پایلوت طرح را که مورد تایید مسوولان وزارت کار نیز هست، می‌توان یکی از دلایل سراسری کردن طرح خرید اعتباری کالاهای تولید داخل دانست. به گفته مسوولان، نرسیدن تعداد متقاضیان این طرح در فاز اول به حداقل 50 هزار نفر موجب شد تا شرایط برای صدور کارت فراهم نشود؛ به همین دلیل برای افزایش درخواست‌های ارائه شده مسوولان سراسری کردن طرح را در دستور کار قرار دهند تا به این طریق شرایط برای صدور کارت اعتباری خرید کالا فراهم شود. براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت کار، تاکنون از ۱۲۹ هزار بازنشسته استان البرز، تنها ۱۳ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که این به معنی آن است که تنها 10 درصد از این طرح در استان البرز استقبال کرده‌اند. اواخر مهر ماه سال جاری دولت در راستای خروج بازار از رکود، سه طرح خرید اقساطی خودرو با تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی با نرخ سود ۱۶ درصد، اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی از طریق تسهیلات خرید دین با سود ۱۴ درصد و اعطای تسهیلات خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی منتخب از طریق صدور کارت اعتباری با سود ۱۲ درصد را در دستور کار خود قرار داد.

 

طرحی که تنها فاز اول آن یعنی خرید خودرو با تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی اجرایی شد و به این طریق خودروسازان توانستند در مدت زمان کمتر از یک هفته انبارهای خود را خالی کنند؛ اما با گذشت نزدیک به سه ماه از اعلام طرح سه گانه دولت، هنوز خبری از اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی از طریق تسهیلات خرید دین نیست و طرح خرید اقساطی کالا نیز به‌دلیل بالا بودن رقم بازپرداخت تسهیلات، تاکنون با استقبال از سوی متقاضیان مواجه نشده است. حال با سراسری کردن طرح خرید اعتباری کالای ایرانی، مسوولان دولتی امیدوارند که بتوانند متقاضیان را برای دریافت کارت‌های اعتباری خرید کالا ترغیب کنند تا به این طریق شاید صدور کارت‌های اعتباری خرید کالا استارت بخورد. در این خصوص روز گذشته بانک مرکزی اعلام کرد: از شنبه آینده ثبت‌نام از متقاضیان وام کالا را آغاز و اجرای آن را به بانک‌ها ابلاغ می‌کند؛ با این حال مسوولان وزارت کار می‌گویند استقبال بازنشسته‌ها از طرح خرید اعتباری کالاهای تولید داخل سرد بوده و پیشرفت کار راضی کننده نیست. از سوی دیگر، هرچند مسوولان امیدوارند که با سراسری کردن طرح برخی از مشکلات این طرح برطرف شود، اما هنوز این طرح با ابهاماتی همراه است. به گفته فعالان کارگری، هنوز وضعیت این قشر برای دریافت کارت‌های اعتباری 10 میلیون تومانی نامشخص است و مسوولان طرح خرید اعتباری کالاهای تولید داخل هنوز برنامه‌ای برای این گروه در نظر نگرفته‌اند. هرچند علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای این طرح در مراحل بعدی برای کارگران سخن گفته، اما تاکنون حرکت خاصی در این بخش صورت نگرفته و مسوولان کارگری هرگونه پیشرفت کار در این بخش را رد می‌کنند. ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی نیز با اعلام نهایی شدن طرح مربوط به بانک مرکزی از تدوین دستورالعمل نهایی طرح و ابلاغ آن در شنبه هفته آینده به تمامی بانک‌های کشور خبر داد. زوج‌های جوانی که پیش از این اقدام به دریافت کد رهگیری کرده‌اند؛ اولین هدف بانک مرکزی برای پرداخت وام خرید کالای ۱۰ میلیون تومانی (۵ میلیون تومان به هر نفر) هستند.

 

 

واکنش سرد بازنشسته‌ها به وام خرید کالا

حمد میدری، معاون وزیر کار نیز با اعلام آخرین وضعیت ثبت‌نام از متقاضیان وام خرید کالا در بخش بازنشستگان تامین اجتماعی و برنامه‌ای که وزارت کار مسوول آن است و پیش می‌برد، گفت: فعلا کار ثبت‌نام متقاضیان در دو استان البرز و خوزستان آغاز شده است و از هفته آینده در استان‌های دیگر نیز ثبت نام به عمل می‌آید. معاون وزیر کار اظهار کرد: علاوه‌بر 5/ 2 میلیون بازنشسته تامین اجتماعی، به دنبال اجرای طرح برای 5/ 1 میلیون مستمری بگیر صندوق بازنشستگی کشوری نیز هستیم. افراد می‌توانند در صورت تمایل به دریافت تسهیلات خرید کالا، کد ملی خود را به شماره ۱۰۰۰۱۴۲۲ پیامک کنند. میدری با اشاره به استقبال سرد بازنشستگان دو استان البرز و خوزستان در ثبت‌نام دریافت وام خرید کالا، بیان کرد: تاکنون از ۱۲۹ هزار بازنشسته استان البرز، تنها ۱۳ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که ما انتظار داشتیم این تعداد تا ۷۰هزار نفر باشد. وی با بیان اینکه شاید اطلاع‌رسانی خوبی صورت نگرفته باشد، گفت: تا ثبت نام‌ها به دست‌کم ۵۰ هزار مورد در استان البرز نرسد، نمی‌توان صدور کارت‌ها را آغاز کرد. شاید مردم منتظر هستند تا بازخورد طرح را ببینند سپس اقدام به ثبت نام کنند.

 

 

اولویت‌بندی توزیع کارت

این مقام مسوول در وزارت کار، شرط پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی خرید کالای ایرانی به بازنشسته‌های تامین اجتماعی را حقوق ماهانه 5/ 2 میلیون تومان دانست و افزود: هدف این است که برای تداوم کار و اینکه معوقات باعث توقف کار نشود، تسهیلات به نسبت حقوق‌ها پرداخت شود. در عین حال، ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی نیز در اظهاراتی با اعلام نهایی شدن دستورالعمل پرداخت وام خرید کالای ایرانی به متقاضیان گفت: طی روزهای آینده و به احتمال قوی، از روز شنبه دستورالعمل ابلاغ می‌شود و از همان روز متقاضیان می‌توانند نسبت به ثبت نام در سایت اقدام کنند. این مقام مسوول در بانک مرکزی تاکید کرد: طرح این بانک برای کل کشور است و به‌صورت سراسری اجرا می‌شود و با برنامه وزارت کار که درباره بازنشسته‌های تامین اجتماعی اجرا می‌شود، متفاوت خواهد بود. در مرحله اول زوج‌های جوان، کارمندان رسمی و پیمانی و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی کشوری می‌توانند تقاضا بدهند. حکیمی با تاکید بر اینکه دوره بازپرداخت اقساط وام ۱۲ ماهه در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: به‌دلیل اینکه بتوانیم منابع را درست اختصاص دهیم، بازپرداخت ۱۲ ماهه در نظر گرفته شده؛ ولی پیشنهاد تولیدکنندگان ۲۴ ماهه بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا