اخبار

تولید یک مستربچ جدید برای جلوگیری از تخریب نوری مواد لبنی در  بسته‌بندی‌ها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر به تازگی یک مستربچ سفید پایه PET مخصوص  بسته‌بندی‌های مواد لبنی طراحی شده است که در عین حفظ شفافیت مورد نیاز و کاهش درصد مصرف انواع افزودنی‌های معدنی، از تخریب نوری (Photodegradation) مواد لبنی جلوگیری می‌کند. این مستربچ تولید شرکت متخصص در زمینه‌ی تولید مستربچ‌های افزودنی با نام Ampacet است. نام گونه‌ی تجاری این مستربچ سفید تولیدی Safari White PET MB 7100177-E است.

میزان افزودنی‌های معدنی این مستربچ سفید طبق قوانین اروپا کمتر از 4 درصد بوده و طعم شیر تازه را در محدوده ی طول موج‌های 400 تا 550 نانومتر که مخرب ترین طول موج برای مواد لبنی است حفظ می‌کند. این مستربچ برای استفاده در  بسته‌بندی شیرهای فرایند شده تحت دماهای بسیار زیاد که به مدت شش تا نه ماه تاریخ مصرف دارند نیز مناسب شناخته شده است.

میزان معمول دی اکسید تیتانیم مصرفی در بطری‌های یک لیتری نگهداری شیر تقریبا10 درصد است. میزان مصرف این مستربچ در بسپار مورد استفاده قرار گرفته برای تولید بطری تنها 5/6 درصد بوده که میزان مواد معدنی در بطری نهایی تولیدی را به 4 درصد می‌رساند. با وجود کاهش این افزودنی، میزان حفاظت از محتویات داخل بطری به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داشت.

مستربچ Safari White علاوه بر PET با انواع پلی الفین‌ها سازگار بوده و بسته به نیاز مشتری خواص و فرمول بندی قابل تنظیمی خواهد داشت.

بعضی از مواد غذایی نظیر لبنیات به تخریب نوری بسیار حساس هستند. این مواد پس از قرار گیری در معرض نور خورشید، تنها در عرض چند دقیقه دستخوش تغییر می‌شوند. مواد موجود در لبنیات نظیر ریبوفلاوین (ویتامین B2) و کاروتن (ویتامین A) تحت تاثیر نور از بین خواهند رفت. این اجزا تحت نور مصنوعی موجود در یخچال‌های فروشگاه‌ها نیز دستخوش تغییر خواهند شد. به همین جهت مواد لبنی باید برای حفظ عطر و طعم و دارا بودن تاریخ انقضای مناسب در ظروف مات  بسته‌بندی شوند.

به دلیل مقرون به صرفه بودن و بازیافت بهتر، مصرف بطری‌های PET رو به افزایش است. به خصوص از این پلاستیک در تولید بسته‌بندی‌های مواد لبنی استفاده می‌شود.

خواص سدگری مناسب در  بسته‌بندی‌های PET عمدتا با مات کننده‌ها (opacifiers) ایجاد می‌شود. یکی از شناخته شده ترین مات کننده‌ها دی اکسید تیتانیم است. برای شیرهای فرایند شده تحت دماهای بسیار زیاد که به مدت شش تا نه ماه تاریخ مصرف دارند عمدتا 12 تا 15 درصد مات کننده به همراه PET مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میزان مصرف کدری مناسبی را تا 5/99 درصد ایجاد می‌کند.

بازار مصرف بطری‌های PET رو به افزایش است. با این رشد مصرف  لزوم بازیافت این محصولات اجتناب ناپذیر خواهد بود. با وجود درصد بالایی از مات کننده، کیفیت محصول نهایی بازیافت شده مقبول نبوده و نمی توان از آن در تولید مجدد محصولات شفاف استفاده کرد.

به همین دلیل در کشورهایی نظیر فرانسه برای  بسته‌بندی‌های PET کدر که بیشتر از 4 درصد افزودنی معدنی کدر کننده دارند، مالیات مضاعفی اعمال می‌شود.

به همین دلیل تولید مستربچ افزودنی حاوی افزودنی معدنی اندک و ایجاد خواص مشابه و مطلوب توسط شرکت Ampacet می‌تواند کمک قابل توجهی به بازیافت این محصولات کند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا