اخبار

تولید پروپیلن کشور ۶۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد

بسپار/ایران پلیمر مدیرعامل شرکت پتروشیمی پارس گفت: عملیات اجرایی طرح تولید پروپیلن از پروپان (PDH) این شرکت با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن پروپیلن و ۵۰۰ هزار تن پلی‌پروپیلن به‌زودی آغاز می‌شود.

 مسعود حسنی (دوشنبه، ۲۳ اسفندماه) در نشست خبری تشریح طرح‌های تولید پروپیلن از پروپان (PDH) و پلی‌پروپیلن (PP) این شرکت با اشاره به اینکه توسعه به‌ویژه برای تکمیل زنجیره ارزش، تولید پایدار، افزایش سودآوری و تاب‌آوری از شعارهای سال ۱۴۰۱ پتروشیمی پارس است، اظهار کرد: تاب‌آوری تنها درباره محدودیت‌ها و تحریم‌ها نیست، بلکه درباره فرصت‌ها هم هست تا بهترین استفاده را داشت.

وی به افتخارهای این شرکت اشاره کرد و گفت: این شرکت هفته گذشته به‌عنوان یکی از ۶ شرکت برگزیده سبز پس از سه سال پیاپی که صنعت سبز بود، معرفی شد.

به گفته مدیرعامل پتروشیمی پارس، رتبه نخست شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید در IMI۱۰۰، رتبه ۲۸ میزان درآمد فروش در میان ۱۰۰ شرکت برتر کشور و رتبه برتر آزمون و آزمایش‌های بین‌المللی مهارت تخصصی استایرن مونومر برای ۶ سال از رتبه‌های شاخص پتروشیمی پارس است.

حسنی با اشاره به اینکه خوراک طرح تولید پروپیلن ۶۹۶ هزار تن پروپان و ۴ هزار تن اتیلن است، تأکید کرد: پتروشیمی پارس توان تولید بیش از ۷۰۰ هزار تن پروپان را دارد، بنابراین خود شرکت آن را تولید می‌کند و اتیلن مورد نیاز هم از آریاساسول و خط اتیلن غرب قابل تأمین است.

وی ادامه داد: با احداث طرح تولید پروپیلن از پروپان ۶۰۰ هزار تن پروپیلن و ۵۰۰ هزار تن پلی‌پروپیلن تولید خواهد شد، وعده کرده‌ایم که ۱۰۰ هزار تن پروپیلن خام را به شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای استفاده شرکت‌های متقاضی این محصول تحویل دهیم.

جلوگیری از خام‌فروشی پروپان

مدیرعامل پتروشیمی پارس به احداث دو واحد ۲۵۰ هزار تنی که افزایش ظرفیت نیز در هر کدام دیده خواهد شد، اشاره و تصریح کرد: اگر این ۱۰۰ هزار تن پروپیلن نیز از پتروشیمی پارس دریافت نشد، همه آن به پلی‌پروپیلن تبدیل خواهد شد.

حسنی مجموع سرمایه‌گذاری در طرح PDH را ۸۶۶ میلیون دلار اعلام و اظهار کرد: بازگشت سرمایه این طرح ۱۷.۱۸ است که در طول چهارم سال احداث خواهد شد. زمان بازگشت سرمایه ۸.۸ سال با احتساب چهار سال طول زمان ساخت آن است.

وی ادامه داد: ۳۷۰ نفر به‌طور مستقیم و ۲۵۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم در اجرای این طرح مشغول به‌کار خواهند شد.

مدیرعامل پتروشیمی پارس درباره تأمین منابع مالی طرح PDH گفت: ۲۶ درصد منابع مالی طرح از آورده سهامداران و ۷۴ درصد از تسهیلات بلندمدت ارزی است که برنامه‌ریزی‌های آن انجام شده است.

حسنی تأکید کرد: پس از راه‌اندازی طرح PDH درگیری و نگرانی خام‌فروشی پروپان را نخواهیم داشت و نگرانی تحریم‌ها نیز منتفی می‌شود و ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد خواهد شد.

وی در مورد محل احداث طرح PDH افزود: توافق‌نامه و صورت‌جلسه تحویل ۲۴ هزار هکتار زمین در پارک پروپیلن بین پتروشیمی پارس و شرکت ملی صنایع پتروشیمی و منطقه ویژه اقتصادی پارس امضا شد که فاصله کم با شرکت برای تولید، فاصله کم با پتروشیمی دماوند برای تأمین یوتیلیتی و سهولت صادرات از مزایای این محل است.

مدیرعامل پتروشیمی پارس ادامه داد: فردا زمین طرح PDH به شرکت پتروشیمی پارس تحویل داده خواهد شد و پس از آن اقدام‌های لازم برای احداث طرح انجام خواهد شد. عملیات اجرایی طرح نیز در صورت امکان به‌دلیل سختی هماهنگی مدیران در روزهای پایانی سال، روز چهارشنبه این هفته آغاز خواهد شد.

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا