اخبار

تولید نانو عایق‌هایی که تا ۱۵۰۰ درجه سیلسیوس مقاومت دارند/ مناسب برای لباس های ضدحریق، ساختمان ها، مخازن صنعت پتروشیمی و …

بسپار/ ایران پلیمر یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانو فناوری، شركت دانش بنيان “پاكان آتيه نانو دانش” با همکاری جمعی از متخصصین حوزه مهندسی شیمی اقدام به تولید عایق‌های پیشرفته مبتنی بر فناوری‌های نوین کرده است. این شرکت دانش‌بنیان موفق به فرموله کردن این مواد برای کاربردهای مختلف شد و تاکنون عایق‌های متنوع مبتنی بر فناوری نانو تولید کرده است.

این عایق‌ها مبتنی بر آئروژل و دارای قابلیت‌های ویژه‌ای است که این قابلیت‌ها باعث ایجاد محصولی متمایز در مقایسه با عایق‌های رایج در بازار شده است؛ به گونه‌ای که نانو محصولات تولید شده از سوی این شرکت می‌تواند برای حل بخشی از مشکلات صنعت نفت و گاز استفاده شود؛ چرا که این شرکت با استفاده از فناوری نانو عایق حرارتی ویژه‌ای تولید کرده که می‌تواند در عین سبک بودن و ضخامت کم، عملکرد بسیار بالایی داشته باشد.

گرانول‌های هواژل در ابعاد ۵ تا ۱۵ میلی‌متر از تولیدات این شرکت است. گرانول‌های سیلیکایی تولید شده کاملا شفاف بوده و بیش از ۷۰ درصد از نور خورشید را از خود عبور می‌دهند ضمن آنکه فوق آب گریز بوده و زاویه تماس بیش از ۱۵۰ درجه دارند. 

این محصول در تولید رنگ‌های عایق با کاربری در ساختمان‌ها و صنایع دما بالا و دما پایین، سیمان سبک، ضد آب و ضد خوردگی با کاربری در صنایع مختلف، ایجاد گچ ضد رطوبت و عایق صوتی و حرارتی،  افزودنی مواد آرایشی و بهداشتی، تولید پلیمرهای سبک و عایق صوتی و تولید افزودنی رنگ‌های ضدشعله کاربرد دارد. از این رو از این ماده می‌توان در تولید شیشه‌های دوجداره، پارچه‌های دولایه پر شده با هواژل، عایق کاری مخازن بزرگ صنایع پتروشیمی و کاتالیست‌ها استفده کرد.

شیشه‌های سوپر عایق از دیگر دستاوردهای دانش بنیان این شرکت است. شیشه‌های سوپر عایق شیشه‌هایی هستند که از به کار گذاشتن گرانول‌های هواژل سیلیکایی در فضای داخل شیشه‌های دوجداره ایجاد می‌شوند. در شیشه‌های دو جداره معمولی که ممکن است با گاز آرگون یا هوا پر شوند، انتقال حرارت از طریق جابجایی گاز داخل محفظه به راحتی صورت می‌گیرد و اتلاف انرژی بالایی دارد ولی در سوپر شیشه‌ها این فضا توسط بهترین عایق‌های نانومتخلخل هواژل سیلیکایی پر شده و انتقال حرارت به طور تقریبا کامل از بین می‌رود. 

این خاصیت باعث می‌شود تا سوپر شیشه‌ها بتوانند بیش از ۵۰ درصد اتلاف انرژی را نسبت به شیشه‌های دوجداره معمولی کاهش دهند. سوپر شیشه‌ها به فرم مات بوده و با وجود عبور بالای ۷۰ درصد نور، دید مستقیم از آنها ضعیف است. از این رو این نوع شیشه‌ها در روشنایی ساختمان، نماهای نورگیر، پنجره‌های حمام و سقف‌های شیشه‌ای قابل استفاده است.

بلنکت حرارتی هواژل از دیگر محصولات دانش پایه محققان این شرکت است. هواژل‌های پودری و گرانولی بسیار ترد و شکننده هستند و این خاصیت سبب می‌شود تا کاربردهای آنها محدود شود و بلنکت‌های هواژل شامل هواژل‌های قرار گرفته بر روی بسترهای انعطاف‌پذیر هستند که وجود بستر، ضعف‌های مکانیکی هواژل را در عین حفظ خواص منحصر به فرد هواژل‌ها رفع می‌کند.

بلنکت‌های هواژل کاربردهای بسیار گسترده و متنوعی دارند و در دنیا جزو بهترین عایق‌های حرارتی، صوتی و رطوبتی به شمار می‌روند. بلنکت‌های هواژل این شرکت دارای بهترین کیفیت حرارتی، صوتی و رطوبتی بوده و مقاومت حرارتی آنها حداقل چهار برابر از بهترین عایق‌های موجود، بیشتر است به گونه‌ای که بلنکت‌های هواژل رنگ روشن برای دماهای منفی ۲۰۰ تا مثبت ۳۰۰ بهترین کارایی را دارند ضمن آنکه این عایق‌ها تا دمای ۱۵۰۰ درجه سلسیوس آتش نمی‌گیرند و ذوب نمی‌شوند. 

با استفاده از بلنکت‌های هواژل با کمترین ضخامت عایق می‌توان خطوط سرد و گرم را عایق‌کاری کرد که مزایای بسیاری دارند. به جای استفاده از ۲۰ سانتی‌متر عایق‌های قدیمی می‌توان پنج سانتی‌متر از این عایق‌ها استفاده کرد، به همین دلیل در فضا و زمان نصب صرفه‌جویی صورت می‌گیرد. این عایق‌ها کاملاً به صورت آب‌گریز تولید شده‌اند و رطوبت و آب تاثیری بر روی کارآیی آن ندارند؛ این درحالی است که عایق پشم شیشه و یا پشم سنگ این ویژگی را ندارند و در اثر برخورد رطوبت باعث خوردگی سطح زیر عایق می‌شوند.

از این محصول می‌توان در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، برج تقطیر، رآکتور، خطوط انتقال، ساختمان‌سازی، کوره‌ها، لباس‌های ضدحریق، صنایع نظامی و هواپیما استفاده کرد بر این اساس محققان این شرکت در حال تولید لباس ضدحریقی است که تنها با سه میلی‌متر ضخامت تحمل ۲۵۰۰ درجه سلسیوس را دارد. این لباس در صنایع نظامی کشور تست‌های خود را با موفقیت سپری کرده است.

 

منبع: ایسنا

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا