اخبار

تولید تنها تولیدکننده PET به مدت یک ماه متوقف می شود

بسپار/ ایران پلیمر پتروشیمی تندگویان که تنها تولیدکننده پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری و نساجی است از ابتدای ماه آذر، 22 نوامبر به مدت یک ماه وارد فاز تعمیرات و نگهداری می شود

قیمت پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری در بازار ایران و در هفته جاری 17 هزار و 600 تومان هر کیلو توسط معامله گران پیشنهاد شد.

در همین حال قیمت پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری در بورس کالای ایران در هفته جاری با کاهش حدودا 300 تومانی متاثر از بازارهای آسیایی به 10 هزار و 365 تومان رسید. نرخ دلار محاسبه قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در هفته جاری نیز 8 هزار و 442 تومان بود.

به این ترتیب پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری با وجود کاهش قیمت در بازارهای آسیایی متاثر از شرایط آب و هوایی، همچنان یکی از محصولات جذاب در بازار پلیمر ایران برای داد و ستد محسوب می شود.

در حالی فاصله قیمت پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری در بازار ایران و بورس کالا به رقمی در حدود 5 هزارتومان در هر کیلو رسیده است که همچنان معامله گران بورس کالا با خرید این کالا و فروش آن در بازار آزاد ایران سودهای قابل توجهی کسب می کنند.

در همین حال در معاملات هفته جاری بورس کالای ایران، پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری پس از عرضه 16 هزار و 6 تنی با رقابت خریداران مواجه شد و با قیمت نهایی 11 هزار و 168 تومان خریداری شد.

این در حالی است که پتروشیمی تندگویان که تنها تولیدکننده پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری و نساجی است از ابتدای ماه آذر، 22 نوامبر به مدت یک ماه وارد فاز تعمیرات و نگهداری می شود. پتروشیمی نوری تامین کننده خوراک پتروشیمی تندگویان به مدت 4 ماه وارد فاز تعمیر و نگهداری خواهد شد.

با توجه به اورهال یک ماهه پتروشیمی تندگویان و کاهش عرضه های این مجتمع در بورس کالای ایران، همچنین عدم واردات گرید بطری به ایران در ماههای اخیر، احتمالا بازار پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری در ماه آذر با کمبود مواجه شود. از سوی دیگر به دلیل مشکلات تحریم نیز اکثر واردکنندگان دیگر قادر به واردات محصولات پتروشیمی به ایران نیستند، این در حالی است که در روزهای اخیر ممنوعیت ورود مواد اولیه توسط تجار به بازار ایران نیز توسط هیات وزیران به تصویب رسیده است.

این در حالی است که پتروشیمی تندگویان برای صادرات پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری نیز همچنان با ممنوعیت مواجه است.

در بازار های آسیایی نیز با توجه به شروع فصل سرما، قیمت پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری با افت مواجه بود، به طوری که در ترکیه نرخ این کالا به کمتر از 1200 دلار در هر تن رسید. از ابتدای ماه سپتامبر روند بازار پلی اتیلن های ترفتالات در بازارهای آسیایی کاهشی بوده است.

البته در بازار ایران با وجود شروع فصل سرما انتظار می رود مصرف پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری 10 تا 15 درصد کاهش یابد، اما با وجود کاهش ارزش ریال در برابر دلار و همچنین افزایش قیمت دلار تا محدوده 13 هزار و 200 تومان در بازار ایران، این کالا در ماههای اخیر افزایش قیمت چشمگیری را داشته است.

منبع: پتروتحلیل

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا