اخبار

تولید ارزان در آفریقای جنوبی/ سرمایه گذران دست به کار شوند

 

بسپار می نویسد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی این کشور را از منظر شاخص‌های امنیت سرمایه‌گذاری مطلوب توصیف کرد و گفت: در آفریقای جنوبی برای تمام کالاها و خدمات ایران بازار مناسبی وجود دارد

محسن موحدی قمی با اشاره به اینکه امکان صادارت کالاهای ایرانی به همه کشورهای آفریقایی وجود دارد، گفت: اینکه تجارت با کدام کشورهای آفریقایی پرسودتر است، به متغیرهای وابسته به ایران، کشورهای آفریقایی و متغیرهای عام در نظام بین الملل بستگی دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی، از لزوم حمایت، برنامه ریزی و اعطای مشوقها از سوی دولت به بخش خصوصی، توجه به آفریقا و باور به ظرفیت های این قاره و ایجاد بسترهای قانونی و ساختاری که بخش خصوصی را به به سمت اقتصاد صادراتی هل دهد، به عنوان متغیرهای وابسته به ایران نام برد و ادامه داد: تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه، اندازه جمعیت، زیرساختهای مناسب، فضای کسب و کار، جریان سرمایه و بستر ارایه خدمات و روان بودن بروکراسی و قوانین و مقررات مربوطه متغیرهای مربوط به آفریقا و مسائلی نظیر نقل و انتقال مالی و پول، رقبا، موضوعات FATF و از این قبیل و متغییر های وابسته به فضای بین الملل هستند.

موحدی قمی افزود: با توجه به موضوعات فوق، کشورهای آفریقای جنوبی، کنیا، تانزانیا، الجزایر، مصر، تونس از فضاهای بهتری برخوردارند. البته سطح روابط و حضور نمایندگی مستقر، عنصری غیر قابل انکار و اساسی است، و بنابراین آفریقای جنوبی را می‌توان یکی از بهترین بازارها برای کالاها و خدمات ایرانی در قاره آفریقا دانست.


تجارت از پیمان‌های منطقه‌ای منتفع می‌شود

سفیر ایران در آفریقای جنوبی در رابطه با بازار موجود در این کشور برای کالاها و خدمات ایرانی گفت: کالاها و خدماتی که جمهوری اسلامی ایران در آنها دارای مزیت نسبی هستند، دارای بازار بهتری در آفریقای جنوبی هستند. اقلامی مانند، قیر، روغنها، مواد پتروشیمی، برخی مصالح ساختمانی، برخی مواد غذایی، فرش، صنایع وابسته به نفت و گاز و … درخصوص خدمات، خذمات تولید ایران در اکثر موضوعات فنی و مهندسی دارای بازار در آفریقای جنوبی است.

وی در رابطه با هزینه‌های تجارت با آفریقا افزود: برای ورود به بازار این کشورها نیاز به پرداخت عوارض است، اما با توجه به پیمان‌های منطقه‌ای بین کشورهای هر حوزه مانند سادک، کومسا، جامعه شرق آفریقا و …، ورود به یک کشور به معنی ورود بدون عوارض به دیگر کشورهای عضو این پیمان‌ها است؛ به عنوان مثال ۱۴ کشور عضو سادک در جنوب آفریقا فرصت بسیار خوبی برای تجارت هستند. ضمن اینکه امکان صادرات مجدد کالا از آفریقا به آمریکا نیز وجود دارد»

سفیر ایران در پروتوریا همچنین درباره امکانات حمل کالا به آفریقای جنوبی ادامه داد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرده تا در صورت  وجود حجم قابل توجه بار، کشتی به بنادر آفریقای جنوبی اعزام کند، علی ایحال خطوط دیگری نیز هستند که امکان تجارت با آفریقا را فراهم می‌کنند. حمل و نقل در آفریقای جنوبی و به کشورهای اطراف نیز آسان و پیشرفته است.


تولید ارزان در آفریقای جنوبی

محسن موحدی قمی در ادامه با اشاره به امکان تولید مشترک تعداد قابل توجهی کالاهای ایرانی در آفریقای جنوبی و عرضه به بازارهای این کشور و منطقه گفت: البته تولید مشترک تابع شرایط و بسترهای لازم است. بنابراین یکی از اقدامات مناسب در این رابطه، سرمایه گذاری در مناطق آزاد آفریقای جنوبی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به برگزاری همایش اقتصادی و سرمایه گذاری ایران و آفریقای جنوبی که هفتم آبان ماه در تهران برگزار می شود، ادامه داد : هزینه های تولید در آفریقای جنوبی پایین تر از ایران است؛ اصولا سه عامل کلیدی برای تولید با صرفه را در اختیار دارد که شامل سرمایه، مواد اولیه مورد نیاز برای بسیاری از تولیدات و نیروی کار ارزان. همچنین از لحاظ انبار، تولید و بازار، آفریقای جنوبی دارای امکانات خوبی است.

سفیر ایران در آفریقای جنوبی افزود: آفریقای جنوبی یکی از امن‌ترین کشورها برای سرمایه گذاری است. این کشور دارای رتبه بالا و شناخته شده از این بابت است.

منبع: مهر به نقل از انجمن دوستی ایران و کامرون، 

 

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا