اخبار

پشت پرده خالقان باستی هیلز لواسان/ وقتی خواب بودیم پتروشیمی تبریز یکروزه 90 میلیارد برد! و جوابیه NPC

بسپار/ایران پلیمر  هیچ می دانید وقتی که همه خوابیم یک پتروشیمی از اقتصاد رانتی ایران چقدر در می آورد؟

این سرآغاز گزارشی است از بولتن نیوز. در ادامه این گزارش آمده است: احتمالا باور نمی کنید! اما لشکر رسانه های استخدامی طماع پول پرست پتروشیمی ها خوب باور می کنند. به گزارش بولتن نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اقتصاد 100، جانم برایتان بگوید که روز سه شنبه 24 آبان فقط یک قلم (همین پتروشیمی تبریز) که قد و قامت چندان بلندی هم در میان پتروشیمی ها ندراد، در معاملات پلی استایرن انبساطی، 780 تن محصول عرضه می کند و این عرضه در مقابلش تقاضایی 1105 تنی می بیند. یعنی یک خلا 325 تنی که بازار را به سمت یک فریب بزرگ هُل می دهد. بعد چه می شود؟ هیچی. این تمهید باعث می شود در کازینوی بورس کالا کل کل بالا بگیرد و رقابت آنقدر شدید شود که قیمت ها به شکلی عجیب افزایش پیدا کند. از قضا همینطور هم می شود و پلی استایرن انبساطی HS221 پتروشیمی تبریز که می بایست با قیمت 32 هزار تومان برای هرکیلو عرضه می شد، قیمتش سر به فلک می زند و به 157 هزار تومان در هر کیلو می رسد.
می دانید یعنی چه؟ یعنی اینکه فقط یک پتروشیمی از شلوغ بازی رقابتی که تنها برای یک محصول و فقط در کسری از روز عرضه شده 390 درصد سود می کند و دولتی ها و رسانه ها هم به این شاهکار می گویند تجارت غیرنفتی! و لشکر رسانه ای پتروشیمی ها هم برایش هورا می کشند. تازه این هم بماند که جگر گوشه گان مدیریت توسعه صنایع پائین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی (که البته مثل ما در خواب نیستند) همان کیلویی 32 هزار تومان اولیه را هم قبلا با سودش قیمت گذاری کرده بودند! آنهم وقتی که عالیجنابان، نرخ خوراک با قیمت پائین و نیروی کار ارزانی که به نان شبش هم محتاج است را از آن خود کرده بودند. کاسبی شیرین تر از این دیده اید؟
داده های بورس کالا نشان می دهد که پتروشیمی تبریز در روز یاد شده، با حجم عرضه 780 تن که رقم قابل توجهی هم نیست، از معاملات پلی استایرن انبساطی بیش از 90 میلیارد تومان سود، تنها از محل رقابت به دست آورده است. باز هم باید گفت که این سود، مازاد سود مشخص و مشروعی است که برای محصولات پتروشیمی در فرمول قیمت گذاری در نظر گرفته شده و اینجاست که یک چشمه کوچک از دریای سودسازی نامتعارف پتروشیمی ها روشن می شود. در این روز سه گرید از پلی استایرن انبساطی توسط پتروشیمی تبریز عرضه شد که آمار آن نیز در جدول انتهای مطلب آمده است.

پشت پرده خالقان باستی هیلز لواسان/ وقتی خواب بودیم پتروشیمی تبریز یکروزه 90 میلیارد برد!

HS221 موشک زمین به زمین یک پتروشیمی است نثار جیب خالی مردم. و این تازه از نتایج سحر است. حالا حساب کنید سپاه جرار پتروشیمی های بزرگ کشور را که روزها که ما به دنبال قوت لایموتیم چه پولسازی هایی نمی کنند. و شب ها وقتی که ما خوابیم کامیون کامیون محصولشان سر از کدام بازارها که در نمی آورد؟
کارگر ایرانی یک دهم همتای خارجی خود مزد می گیرد. قیمت خوراک و انرژی ایرانی هم که ایضا به همان میزان.دیگر چه می خواهید؟ بعد قیمت محصول را چقدر حساب کرده اند؟ 95 درصد فوب خلیج فارس که تازه در همین هم حرف و حدیث بسیار است که این سخن بگذار تا وقت دگر.
یعنی با بخش کوچکی از هزینه تولید جهانی، 95 درصد قیمت نهایی جهانی قیمت تعیین کنی. بعد هم به این سود کلان، بار دیگر سود بادآورده رقابت را اضافه کنی که درصدهایش سر به فلک می کشد و سواد ما از شمارش صفرهایش عاجز است. می پرسید که باستی هیلز سازان چطوری باستی هیلز ساز می شوند؟ سَلمنا! با حساب این سودها محصول پتروشیمی می شود قند مکرر! حواستان هست؟ بیخود که نمی گویند درآمدهای نجومی. نجوم که فقط علم سماوات و والارض نیست!

تازه کجای کارید که قصه وقتی شنیدنی تر می شود که بدانید در اغلب اوقات این جناب بورس کالا که طبق وظیفه باید رقابت ها را کنترل و سو استفاده ها را باطل اعلام کند تا صنایع پائین دستی به خاک سیاه ننشینند، درست در همین روز یعنی همین 24 آبان ماه بی خیال این کار می شود و معاملات نه تنها باطل نمی شود بلکه با قوت هر چه تمام تر ادامه می یابد و آجری به آجرهای طلایی باستی هیلز اضافه می کند. چطور؟ هیچ! کافیست آقای عباس غلامی مدیر توسعه صنایع پائین دستی NPC در جمع گردنه بگیران پتروشیمی و در جلسه 28 آبان ماه کمیته تخصصی پتروشیمی ستاد تنظیم بازار حاضر نشود. که نمی شود. و گوشت لخم را می سپارد دست گربه … و صنایع تکمیلی باید سوال هایشان در باب این بیداد را ببرند بگذارند در کوزه و آبش را بخورند!

 

پس از انتشار این گزارش امروز مدیریت توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی توضیحاتی منتشر کرد که در ادامه می آید. اما آنچه مشخص است این است که مساله رقابت در بورس کالا مدت هاست به مساله مهم تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه تبدیل شده است. مساله ای که بارها و بارها از تریبون های مختلف به آن پرداخته شده، اما بی نتیجه. 


به گزارش نیپنا؛  در متن توضیح  مدیریت توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی آمده است: التهاب موجود در بازار محصولات پلی استایرنی در هفته های اخیر به دلیل توقف تولید شرکت پتروشیمی پارس از مورخ 01/06/1401 و در نتیجه توقف تولید شرکت های تولید کننده پلی استایرن (انتخاب، بانیار و سهند) می باشد. پتروشیمی پارس به دلیل مشکلات مربوط به خرید HOT OIL از شرکت توتال فرانسه ناشی از تحریم های ظالمانه موفق به تامین روغن در زمان مناسب نشده است و با عنایت به اینکه تعمیرات اساسی متناسب با زمان برآورد دریافت روغن برای دی ماه سال جاری برنامه ریزی شده بود، تاکنون تعمیرات پتروشیمی پارس به طول انجامیده و با توجه به روند تعمیرات و زمان دریافت روغن پیش بینی می شود از ابتدایی دی ماه سال جاری شرکت پتروشیمی پارس به مدار تولید بازگردد.

همچنین شرکت ملی صنایع پتروشیمی با توجه به اینکه تولید و عرضه شرکت پتروشیمی تبریز جوابگوی نیاز صنایع پایین دستی نبوده، اقدام به پیگیری موارد زیر (قبل از برگزاری جلسه مورخ 28 آبان) به منظور جلوگیری از افزایش التهاب نموده است:

1. هماهنگی با شرکت پتروشیمی پارس جهت انجام واردات 12000 تن استایرن
2. هماهنگی با شرکت پتروشیمی تبریز جهت واردات و عرضه هفتگی 2000 تن محصول پلی استایرن انبساطی در بورس کالا ار هفته آتی
3. هماهنگی با شرکت بازرگانی پتروشیمی جهت واردات و عرضه در بورس کالای پلی استایرن انبساطی
4. هماهنگی با شرکت پتروشیمی قائد بصیر جهت واردت 3000 تن خوراک استایرن منومر
5. هماهنگی با شرکت بنیان کالا شیمی جهت واردات 2000 تن خوراک استایرن منومر
6. هماهنگی جهت واردات و عرضه 3000 تن خوراک استایرن منومر توسط پتروشیمی تبریز

همچنین بر اساس سیاست های دولت سیزدهم و تاکید مقام عالی وزارت نفت و معاون محترم وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راستای جلوگیری از خام فروش، تکمیل زنجیره ارزش، صادرات محوری محصولات نهایی، ایجاد و توسعه شهرکهای صنعتی تخصصی پتروشیمی و مناطق ویژه اقتصادی، عارضه یابی و آسیب شناسی صنایع پایین دستی و تامین مالی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی سه تفاهم نامه همکاری با سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ، دبیر خانه شورایعالی مناطق آزاد و بانک های عامل منعقد نموده است همچنین به منظور تسهیل خرید مواد اولیه و رفع مشکلات نقدینگی برای شرکت های پایین دستی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی هماهنگی لازم با شرکت های پتروشیمی جهت اختصاص حداقل 25 درصد عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا به روشهای معاملات اعتباری انجام داده است.

در همین راستا با همکاری دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور، نماینده ستاد احیای واحدهای اقتصادی نهاد ریاست جمهوری، استانداران استانهای هدف و مدیران سازمانهای صمت و شرکت شهرک های صنعتی استانها و تشکلهای بخش خصوصی، مدیران ارشد وزارت صمت و سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران هر ماه جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ملی در یک استان، با هدف بررسی تخصصی مشکلات صنایع پایین دستی تشکیل و از کلیه واحدهای راکد/زیر ظرفیت/فعال این عرصه در استان برای حضور و رفع موانع دعوت به عمل می آورد و مصوبات این ستاد در سطوح ملی و استانی به مراجع زیربط برای اجرا ابلاغ می گردد.

شایان ذکر می باشد که این نشست های تخصصی برای اولین بار در سطح کشور و با هدف رفع مشکلات صنایع پایین دستی برگزار و مصوبات آن تا حصول نتیجه توسط مدیریت توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیگیری می گردد.

تا تاریخ نگارش این متن بنا به اعلام آمادگی استانها دو جلسه این ستاد با حضور کلیه اعضا و ذینفعان در استانهای قزوین و خوزستان برگزار گردیده است که مورد استقبال ویژه مسئولین در سطوح ملی و استانی و مخاطبین (واحدهای صنعتی) قرار گرفته است. با توجه به محوریت دعوت و میزبانی دبیرخانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان ها، حضور نمایندگان شرکت ملی صنایع پتروشیمی (مدیر توسعه صنایع پایین دستی) به عنوان مرجع تخصصی پاسخگو در این جلسات الزامی می باشد تا تصمیمات و مصوبات جلسه قابلیت اجرایی داشته باشد؛ لذا امکان حضور آقای مهندس عباس غلامی، مدیر توسعه صنایع پایین دستی در جلسه کمیته تخصصی پتروشیمی مورخ 28/08/1401 به دلیل همزمانی این جلسه با نشست تخصصی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ملی صنایع پایین دستی پتروشیمی در استان خوزستان میسر نگردید، لیکن نمایندگان تام الاختیار این مدیریت در آن جلسه حضور فعال داشته اند.

بدیهی است شرکت ملی صنایع پتروشیمی همواره در راستای انجام وظیفه و تکالیف قانونی خود از هیچ کوششی فروگذار نکرده و در راستای پیشبرد اهداف نظام پیرامون جلوگیری از خام فروشی، تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد اشتغال پایدار گام بر می دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا