اقتصاد و مدیریت

توصیه‌هایی برای کارکشته شدن مدیران استارت‌آپ‌ها

بسپار می نویسد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای شروع حرفه مدیریت برای کسانی که تا کنون کار مدیریتی نکرده‌اند و تجربه‌ای در این زمینه ندارند استارت آپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسطی هستند که مدیریت در آنها به مراتب آسان‌تر و کم دردسرتر از مدیریت در شرکت‌های بزرگ و مشهور است. اگرچه این عقیده از بسیاری جهات درست و منطقی به نظر می‌رسد، اما این به آن معنا نیست که مدیریت کردن در استارت آپ‌ها و شرکت‌های نوپا و پویا کاملا بدون چالش و خیلی ساده است. استارت آپ‌ها به خاطر ماهیت پویا و متحول خود باید به‌طور مداوم دست به نوآوری و خلاقیت بزنند و این وظیفه مدیر است با تشکیل تیم‌های خلاق و مبتکر در درون استارت آپ ها، آنها را برای رویارویی با شرکت‌های بزرگ و صاحب نام آماده و مهیا سازد. در اینجا توصیه‌هایی برای مدیران استارت‌آپ‌ها ارائه شده است که با به‌کار بستن آنها می‌توان از یک مدیر تازه کار که معمولا یکی از بنیانگذاران و مالکان استارت‌آپ‌ها هستند مدیرانی کارکشته و باتجربه ساخت.

توصیه شماره 1) به تصویری بزرگ و جامع از شرکت تان فکر کنید
به‌عنوان مدیر یک استارت آپ نباید نگاه جزیره‌ای و محدود داشته باشید، آن هم به خاطر اینکه شرکت تحت مدیریت‌تان یک شرکت کوچک با چند کارمند و بودجه‌ای محدود است. به یاد داشته باشید که بسیاری از شرکت‌های بزرگ و صاحب نام امروز مانند گوگل و فیس‌بوک و توییتر در ابتدای تاسیس‌شان استارت‌آپ‌هایی ناشناخته و کوچک بودند که به لطف برخورداری از دید وسیع بنیانگذاران و مدیران شان به اینجا رسیده‌اند و فکرهای بزرگی که مدیران شان در سر می‌پروراندند را به واقعیت تبدیل کرده‌اند. به همین دلیل هم هست که همیشه توصیه می‌شود استارت‌آپ‌ها مانند شرکت‌های کوچک و نوظهور عمل کرده و چابکی و تکاپوی دائمی را سرلوحه کارهای خود قرار دهند، اما مانند شرکت‌های بزرگ و مقتدر فکر کرده و به بزرگ‌ترین و بهترین‌ها فکر کنند.

توصیه شماره 2) وقت‌تان را برای چیزهای بی فایده تلف نکنید

بسیاری از بنیانگذاران و کارکنان استارت‌آپ‌ها را جوانان مبتکر و پرجنب و جوشی تشکیل می‌دهند که علاقه زیادی به استفاده از محصولات تکنولوژیک و شبکه‌های اجتماعی دارند. اما باید توجه داشت که مدیریت و هدایت یک استارت آپ که قصد فتح قله‌های بلند و دست نیافتنی را دارد چیزی نیست که به سادگی و به صورت یک کار جانبی قابل اجرا باشد. یک مدیر باید زمان قابل‌توجهی را صرف برنامه‌ریزی و تعیین استراتژی برای آینده شرکت متبوعش کند و در گام بعدی نیز باید نقاط قوت و ضعف شرکت در بازار پررقابت امروز را شناسایی و مدیریت کند و انجام همه این کارها نیازمند وقت و انرژی کافی است. مدیران استارت‌آپ‌ها باید صبح زود از خواب برخیزند و در طول روز نیز از سرک کشیدن بیش از حد به ایمیل‌ها یا فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنند، چرا که کارهای مهم‌تر و کلیدی‌تری برای انجام دادن دارند.

توصیه شماره 3) هیچ‌گاه نگذارید سرعت کارهایتان کند شود

مهم‌ترین عاملی که باعث موفقیت استارت‌آپ‌ها و عرض اندام آنها در برابر رقبای بزرگ و صاحب نام می‌شود سرعت عمل و چابکی آنها است، بنابراین چنانچه این مزیت رقابتی از یک استارت‌آپ گرفته شود آینده‌ای غیر از سقوط و ناکامی در انتظار آن استارت آپ نخواهد بود. استارت آپ‌های موفق آنهایی هستند که منتظر جواب مشتری یا سایر عوامل بیرونی‌شان نمی‌مانند و در صورت تعلل مشتریان یا سایر شرکت‌ها در پاسخگویی به آنها به سراغ مشتریان جایگزین و جدید می‌روند. سرعت و چالاکی مهم‌ترین شاخصه و برگ برنده استارت آپ‌ها در دنیای پرسرعت امروز است که هیچ مدیری نباید در تداوم بخشیدن به آن سستی کند.

توصیه شماره 4) از برون‌سپاری و کمک گرفتن از سایر شرکت‌ها غفلت نکنید

یکی از اشتباهات متداول در اغلب استارت آپ‌ها این است که آنها می‌کوشند همه کارها را خودشان انجام دهند و از برون‌سپاری فعالیت‌ها و اقدامات خودداری می‌کنند، درحالی‌که این سیاست کاملا اشتباه است و در نهایت موجب کندی و رخوت در استارت‌آپ‌ها می‌شود که در نتیجه آنها را از مزیت رقابتی اصلی‌شان یعنی سرعت عمل و چابکی دور می‌سازد. بنابراین به‌عنوان مدیر استارت آپ تا آنجا که می‌توانید یکسری از کارها را که هیچ کدام از کارکنانتان در آنها تخصص و تجربه‌ای ندارند به دیگران بسپارید و بیهوده بر انجام شدن همه کارها در درون شرکت تحت رهبری‌تان اصرار نکنید.

توصیه شماره 5) از هر محصول یا سرویسی که به شما در افزایش بهره‌وری کمک می‌کند استفاده کنید

در بازار محصولات و سرویس‌های متعددی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آنها بر میزان بهره‌وری کارکنان و کل شرکت‌تان بیفزایید. بنابراین لازم است این محصولات و سرویس‌ها را به هر شکل ممکن تهیه کرده و در اختیار کارکنانتان قرار دهید و در این میان به هیچ عنوان نباید خساست و محافظه‌کاری داشته باشید. این کار اگرچه در کوتاه‌مدت هزینه‌هایی را برای شرکت شما به دنبال خواهد داشت، اما در بلندمدت موجب رونق گرفتن و جهش‌های خیره‌کننده در کارتان خواهد شد.

توصیه شماره 6) از تجربیات استارت‌آپ‌های پیشین استفاده کنید

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد بسیاری از شرکت‌های موفق و صاحب نام امروز، استارت آپ‌های نوظهور و کوچک دیروز هستند که توانسته‌اند با خلاقیت و نوآوری‌های خود پله‌های موفقیت را به سرعت و با موفقیت طی کنند و به همین جهت می‌توانند بهترین الگو و نمونه برای سایر استارت آپ‌های نوظهور و جویای نام در سراسر جهان باشند. بنابراین اگر می‌خواهید در مسیری قرار بگیرید که قبلا به وسیله استارت‌آپ‌های دیروز طی شده، به عملکرد و اقدامات انجام شده آنها توجه کافی داشته باشید.

منبع:دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا