اخبار

توسعه پوشش های فتوکاتالیستی جدید برای کاهش آلودگی هوا

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر محققان در University of Bologna, Politecnicodi Milano, CNR, NEST, Italcementi Heidelberg Cement Group, Eindhoven University of Technology  و the University of Cambridge فتوکاتالیست جدیدی بر پایه گرافن – تیتانیا توسعه داده اند.

این فتوکاتالیست جدید نسبت به نانوذرات تیتانیای استاندارد موجود در بازار ، اکسید های نیتروژن (NOx) موجود در هوا را تا 70 درصد بیشتر تجزیه می کند. آلودگی هوا بویژه در مناطق شهری و در کشور های کمتر توسعه یافته یک مشکل بسیار مهم می باشد. محققان برای حل این مشکل همواره روش های جدیدی برای خارج کردن آلودگی ها از اتمسفر توسعه داده اند و فتوکاتالیست ها مثل تیتانیا روش بسیار مناسبی می باشند. زمانی که تیتانیا در معرض نور خورشید قرار گیرد اکسید های نیتروژن (که برای سلامت انسان بسیار خطرناک هستند) و ترکیبات آلی فرار موجود در سطح را اکسید کرده و به محصولات خنثی یا غیر خطرناک تبدیل می کند. این گروه تحقیقاتی یک ترکیب جدید بر پایه گرافن – تیتانیا توسعه داده اند که دارای خواص فتوکاتالیستی بسیار قویتر نسبت به تیتانیا می باشد. به گفته Marco Goisis محقق Italcementi ، فتوکاتالیز یکی از موثرترین روش ها برای کاهش آلودگی محیط زیست می باشد زیرا در این فرآیند فتوکاتالیست مصرف نمی شود. این واکنشی است که بوسیله نور خورشید فعال می شود. آنها بوسیله liquid-phase exfoliation of graphite در حضور نانو ذرات تیتانیا ( و با استفاده از آب و فشار اتمسفری) یک نانو کامپوزیت جدید گرافن – تیتانیا تولید کردند.

برای کاهش آلودگی هوا می توان سطح را با این ترکیب پوشش داد. اگر پوشش بر روی بتن خیابان یا دیوار های ساختمان ها اعمال شود ، محصولات بی خطر ناشی از واکنش فتوکاتالیستی بوسیله باران یا باد یا شستشوی دستی شسته می شود. محققان برای بررسی خواص فتوکاتالیستی ، این ترکیب جدید را در NOx تست کردند و مشاهده کردند که تخریب اکسید های نیتروژن نسبت به تیتانیای استاندارد بطور قابل توجهی افزایش یافته است. آنها همچنین از rhodamine B بعنوان مدلی برای آلاینده های آلی فرار استفاده کردند زیرا ساختار مولکولی آن شبیه آلاینده های تولید شده بوسیله وسایل نقلیه و صنایع می باشد. آنها دریافتند که ترکیب گرافن – تیتانیا نسبت به تیتانیا ، تخریب rhodamine B (در حضور آب و تابش UV ) را 40 درصد افزایش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا