اخبار

توسعه واکس طبیعی جدید جهت صنایع نساجی

گروه ترجمه و تولید محتوا در ببسپار/ ایران پلیمر محققان دانشگاه Aalto پوشش دافع آب جدیدی بر پایه یک واکس طبیعی توسعه داده اند. این پوشش برای ضد آب کردن الیاف سلولزی چوب مناسب است. این پوشش علاوه بر حفظ حالت طبیعی منسوجات ، قابلیت تنفس پذیری را نیز حفظ می کند. در پوشش جدید از carnauba wax استفاده شده است.

این واکس در سایر کاربرد ها مثل دارویی ، غذایی و همچنین پوشش دهی میوه ها و واکس اتومبیل ها نیز استفاده می شود. پوشش جدید علاوه بر منسوجات برای سایر مواد بر پایه سلولز نیز مناسب می باشد. در صنایع نساجی توجه بر روی مسائل زیست محیطی در حال افزایش است. بسیاری از محصولات آبگریز موجود در بازار با استفاده از مواد شیمیایی سمی تولید می شوند. به همین دلیل تقاضا برای جایگزین های زیست سازگار و غیر سمی که خواص تنفس پذیری و آبگریزی خوبی در منسوجات ایجاد کنند

در حال افزایش است. در حین فرآیند ، واکس ذوب شده و در آب به ذرات واکس تجزیه می شود. این ذرات درست مثل سلولز آنیونی (دارای بار منفی) می باشند. برای اینکه ذرات واکس بخوبی به سطح سلولز بچسبند یک ماده کاتیونی (دارای بار مثبت) بعنوان بافر مورد نیاز می باشد. زیرا ذرات دارای بار های مخالف یکدیگر را جذب می کنند. در مطالعات قبلی از یک پروتئین طبیعی به نام polylysine بعنوان بافر استفاده شده بود. به هر حال به گفته  Nina Forsman دانشجوی دکترای Aalto University ، polylysine بسیار گران می باشد. او در این تحقیق از یک نشاسته کاتیونی که بسیار ارزانتر بوده و بطور تجاری در دسترس می باشد ، استفاده کرد. از آنجا که کارایی نشاسته کاتیونی به اندازه polylysine نمی باشد ، برای آبگریز کردن منسوجات دولایه از نشاسته با دو لایه از ذرات واکس مخلوط می گردد. محققان تنفس پذیری منسوجات آماده سازی شده با این واکس طبیعی را با محصولات تجاری متداول مقایسه کردند.

ذرات واکس طبیعی منسوجات را آبگریز کرده و قابلیت تنفس پذیری آنها را حفظ کردند اما محصولات متداول باعث کاهش تنفس پذیری شدند. پوشش واکس می تواند بوسیله قلم مو ، اسپری و غوطه وری بر روی منسوجات اعمال شود. روش غوطه وری برای موارد کوچکتر استفاده می شود. برای کار های بزرگتر از اسپری و قلم مو استفاده می شود. پوشش واکس در برابر شوینده ها مقاوم نمی باشد بنابراین از این پوشش در منسوجاتی که کمتر در معرض شستشو هستند (مثل ژاکت ها) استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا