اخبار

توسعه ریزذرات پایه‌زیستی: جایگزینی برای ریزپلاستیک‌ها در مواد آرایشی-بهداشتی

گروه ترجمه و تولید بسپار/ ایران پلیمر ریزپلاستیک‌ها هر روز به ویژه در دریاها بیشتر و بیشتر پخش می‌شوند. تاثیر این ذرات بر حیوانات و انسان‌ها در بلندمدت هنوز مشخص نیست. در سال‌های آینده، دانشگاه فنی فرایبورگ با همکاری دانشگاه جوهانس گوتنبرگ و دانشگاه فنی مونیخ، به همراه سه شریک صنعتی، در نظر دارند که یک فرایند جدید برای تولید ریزذرات پایه زیستی و زیست‌تخریب‌پذیر توسعه دهند.

این ذرات دوستدار محیط زیست باید جایگزین ریزپلاستیک‌های مضری شوند که در شامپو و سایر مواد آرایشی بهداشتی وجود دارند. پروژه شامپوهای زیستی، زنجیره فرایندی را به صورت کامل از ایده فرایند، توسعه ذرات، یکپارچگی برای تولید محصول نهایی (شامپو) و آزمون زیست‌تخریب‌پذیری در آب بررسی می‌کند.

ریزذرات از ذرات پلاستیکی با اندازه چند نانومتر تا چند میلیمتر تشکیل شده‌اند. ریزپلاستیک‌هایی که بر پایه مواد پتروشیمی ساخته می‌شوند در حال حاضر در بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی یافت می‌شوند. شکستن یا جدا کردن این ریزذرات در کارخانه‌های پالایش فاضلاب شهری بسیار دشوار است.

در فرایند جدیدی که برای شکستن ذرات به اندازه اتم  در نظر گرفته شده، خوراک ورودی از ذرات طبیعی گرفته می‌شود. خوراک ابتدا ذوب شده و سپس این مذاب با سرعت بالا از یک نازل عبور داده می‌شود. به این ترتیب ماده مذاب به ذرات قطره‌مانند تجزیه می‌شود که غالباً پس از انجماد به صورت کروی شکل می‌گیرند. این ذرات باید همان عملکردی را داشته باشند که ریزذرات در مواد آرایشی بهداشتی دارند، با این حال دانشمندانی که بر روی این پروژه کار می‌کنند انتظار دارند که ذرات پایه‌زیستی بتوانند راحت‌تر و سریع‌تر از فاضلاب جدا شوند.

مرکز نوآوری شرکت‌های کوچک و متوسط تقریبا 1.1 میلیون یورو بر روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا