اخبار

توسعه روش‌های جدید برای بازیافت پلاستیک‌های پایه‌گیاهی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار / ایران پلیمر تیمی از دانشمندان در دانشگاه Bath روشی جدید را برای شکستن زنجیرهای پلاستیکی پایه گیاهی ابداع کردند که به صورت بالقوه این امکان را فراهم می‌کند که بدون کاهش کیفیت پلاستیک‌ها، آن‌ها را به دفعات بازیافت کنیم. این روش در دماهای پایین‌تر انجام شده و در آن از کاتالیست‌های دوستدار محیط زیست استفاده می‌شود که نسبت به روش‌های قبلی مزیت است.

پروفسور Matthew Jones از مرکز فناوری‌های پایدار و چرخشی در دانشگاه Bath می‌گوید: بازیافت مکانیکی، کیفیت پلاستیک‌ها را کاهش می‌دهد و گستره محصولاتی را که می‌توانند بعدا در کنار این مواد بازیافتی مورد استفاده قرار گیرند، کاهش می‌دهد. روش ما یک روش بازیافت شیمیایی است که با شکستن پلاستیک‌ها به بلاک‌های کوچک‌تر بر این مشکل فائق آمده است و به این ترتیب می‌توان بدون از دست دادن خواص از این مواد به دفعات استفاده کرد.

پژوهشگران پلیمر PLA را تا امروز بازیافت کردند و فرایندی مشابه را برای بازیافت PET از این طریق آغاز کرده‌اند. دکتر Paul McKeown از دانشگاه Bath می‌گوید: PLA به صورت روزافزون به عنوان جایگزینی پایدار برای پلاستیک‌های یک بار مصرف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حالی که این بسپار تحت شرایط صنعتی می‌تواند زیست‌تخریب‌پذیر باشد، نمی‌توان آن را به صورت خانگی به کود تبدیل کرد و در حال حاضر بازیافت‌پذیر نیست. بنابراین در حال حاضر عموما محصولات مبتنی بر این مواد به زمین‌های دفن زباله یا اقیانوس‌ها منتقل شده‌اند. هیچ راه حل مشخصی برای مشکل آلودگی پلاستیک‌ها وجود ندارد و راه‌حل مطلوب باید ترکیبی از رویکردهای مختلف در کاهش مصرف، استفاده مجدد و بازیافت پلاستیک‌ها باشد. روش ما به عنوان یک روش بازیافت شیمیایی می‌تواند سبب شود که ماده بی‌نهایت بار بازیافت شود و به این ترتیب به جای اینکه زمین را بیش از این برای یافتن سوخت فسیلی جستجو کنیم یا آن را به فضا منتقل کنیم، اقتصاد چرخشی را تقویت کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا