اخبار

توسعه رنگ های جدید با الهام از پروانه/ رنگ هایی که رنگ پریده نمی شوند!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر Jessica Clough محقق Physical Chemistry and Soft Matter رنگ جدیدی توسعه داده است که هرگز دچار رنگ پریدگی نمی شود.

محققان برای توسعه این رنگ از پرندگان ، سوسک ها و پروانه ها الهام گرفته اند. به گفته Clough این رنگ های جدید فام خود را حفظ می کنند. این رنگ ها فاقد رنگدانه های سمی بوده و برای سلامتی انسان بی خطر می باشند. محققان یافته های خود را در مجله علمی Advanced Optical Materials منتشر کرده اند. رنگدانه ها بخشی از نور را جذب می کنند و مابقی نور را منعکس می کنند. ما نور منعکس شده را می بینیم. وقتی نور جذب می شود یک واکنش شیمیایی بوجود می آید که باعث شکسته شدن پیوند های رنگدانه می شود. به هر حال روش دیگری برای ایجاد رنگ وجود دارد. برای مثال در بال پروانه ها و پر طاووس نور منعکس نشده بجای جذب شدن بطور مستقیم عبور می کند. به این پدیده photonic color می گویند که شدت خود را برای زمان بسیار طولانی حفظ می کند. برای مثال فسیل های حشرات به پر رنگی میلیون ها سال قبل می باشند. محققان این نانو ساختار های موجود در حیوانات را در آزمایشگاه بوسیله دانه های ریز پلاستیکی شبیه سازی کرده اند. آنها در بین این دانه های پلاستیکی ، سیلیکا قرار دادند. زمانی که آن را حرارت دادند دانه های پلاستیکی ناپدید شده و سیلیکا سخت شد. در نتیجه یک ساختار با پاکت های هوا ایجاد می شود. اندازه این دانه های پلاستیکی فام را تعیین می کند. ریزترین دانه ها فام آبی ، سپس سبز و درشت ترین دانه ها ارغوانی را ایجاد می کنند.

در حال حاضر فام های محدودی قابل دستیابی است. آبی و سبز بخوبی عمل می کنند اما در قرمز ، آبی نیز منعکس می شود و ارغوانی ایجاد می شود. در طبیعت نیز رنگ های قرمز photonic وجود ندارد. برای مثال پر های قرمز در طوطی ها نتیجه یک رنگ شیمیایی می باشند. محققان امیدوارند در آینده با مخلوط دانه های ریز و درشت قرمزی را تولید کنند که نور آبی را منعکس نکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا