اخبار

تورم کدام کشورها از ایران بالاتر است؟

بسپار/ایران پلیمر هر چند در ماه‌های گذشته با برنامه ریزی دولت، روند تورم در اقتصاد ایران کاهشی شده اما این آمار همچنان نسبت به میانگین جهانی بالاتر است.

 بر اساس جدیدترین بررسی‌هایی که اتاق بازرگانی تهران انجام داده، مقایسه تورم کشورهای منتخب نشان می‌دهد که همچنان آرژانتین بالاترین تورم را دارد. تورم در این کشور آمریکای جنوبی بیش از 50 درصد تخمین زده می‌شود. پس از آن ترکیه قرار دارد.

همسایه غربی ایران که از چند ماه قبل با شوک‌های اقتصادی جدیدی مواجه شده، هنوز نتوانسته راهی برای کاهش نرخ تورم پیدا کند و این نرخ در ترکیه به بیش از 48 درصد رسیده است. تورم ایران نیز در این مدت حدود 35 درصد تخمین زده شده و به این ترتیب تورم ترکیه حدودا 13 درصد بیش از ایران است.

در رده‌های بعدی این بررسی، پاکستان با 13، برزیل با 10، لهستان با 9 و روسیه با هشت درصد قرار گرفته‌اند. البته در روزهای گذشته و پس از حمله به اوکراین، تورم روسیه نیز به شکل قابل توجهی افزایش یافته که احتمالا خود را در گزارش‌های بعدی نشان می‌دهد. در بررسی‌های انجام شده تورم آمریکا نیز به حدود 7.5 درصد رسیده که نسبت به ماه‌های قبل افزایشی قابل توجه را نشان می‌دهد.

در میان کشورهای بررسی شده چین با تورمی کمتر از یک درصد و عربستان سعودی با تورم 1.2 بهترین عملکرد را داشته‌اند. آمارها نشان می‌دهد که تورم ایران حدودا 6.8 برابر تورم عراق و 2.8 برابر تورم پاکستان بوده است.

اتاق بازرگانی تهران همچنین وضعیت تولید کالاهای منتخب صنعتی در اقتصاد ایران تا پایان دی ماه را نیز بررسی کرده است. بر این اساس تولید این کالاها به طور میانگین رشد 4.3 درصدی را به ثبت رسانده است و در میان 36 کالای بررسی شده، 23 کالا رشد تولید داشته‌اند.

در میان این کالاها، تولید کامیون، چرم، روغن ساخته شده نباتی، اتوبوس، شمش آلومینیوم، ماشین لباسشویی و دوده بیشترین افزایش را نسبت به مدت مشابه سال قبل به ثبت رسانده‌اند.

الیاف الریلیک، چینی بهداشتی، الکترو موتور، پودر شوینده و نخ سیستم پنبه‌ای و فیبر نیز بیشترین کاهش تولید را به ثبت رسانده‌اند.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا