اخبار

توافق آمریکا و اتحادیه اروپا برای حذف تعرفه های دوران ترامپ

بسپار/ ایران پلیمر آمریکا و اتحادیه اروپا به توافق برای حل اختلاف بلندمدت بر سر تعرفه های واشنگتن روی واردات فولاد و آلومینیوم این منطقه نزدیک شده اند.

منابع آگاه که مایل نبودند نامشان فاش شود، اعلام کرد مذاکره کنندگان آماده رسیدن به توافقی هستند که احتمالا تا پایان هفته اعلام می شود. دو طرف تلاش می کنند پیش از اول دسامبر که قرار است تعرفه های اروپایی دو برابر شود، به توافق برسند.

این اختلاف در سال ۲۰۱۸ پس از آن آغاز شد که دونالد ترامپ، رییس جمهور وقت آمریکا با استناد به ریسکهای متوجه امنیت ملی، تعرفه هایی روی واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا، آسیا و نقاط دیگر وضع کرد. اتحادیه اروپا متعاقبا تلافی کرد و محصولات آمریکایی شامل موتورسیکلتهای هارلی دیویدسون، جینهای لوی اشتراوس و ویسکی بوربون را هدف گرفت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آمریکا و اتحادیه اروپا سرگرم مذاکره درباره یک سیستم سهمیه نرخ تعرفه هستند که اجازه می دهد کشورها مقادیر مشخصی از یک محصول را با نرخ تعرفه پایینتر به کشورهای دیگر صادر کنند اما صادرات بالاتر از سقف تعیین شده مشمول تعرفه های بالاتر می شود.

سه منبع آگاه به رویترز اظهار کردند که جزییات این توافق همچنان در دست بررسی است و به کشورهای اتحادیه اروپا اجازه می دهد تحت سیستم سهمیه نرخ تعرفه، سالانه ۳.۳ میلیون تن فولاد بدون تعرفه به آمریکا صادر کنند. یکی از این منابع آگاه گفت: توافق روی فولاد حاصل شده و بزودی اعلام خواهد شد.

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا به دنبال ترمیم روابط با متحدان اروپایی است و در عین حال دنباله روی سیاست دوران ریاست جمهوری ترامپ برای مقابله با شیوه های اقتصادی دولت چین است که به رشد بیش از حد ظرفیت فولادسازی و سرازیر شدن آن به بازار جهانی منتهی شد.

یک منبع آگاه گفت:ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا در دیدار روز جمعه با بایدن که در حاشیه نشست سران گروه جی ۲۰ در رم برگزار شد، ضرورت حل مسائل تجاری را مطرح کرد.

این توافق ممکن است قیمت فولاد آمریکا را که به بیش از ۱۹۰۰ دلار در هر تن رسیده است، پایین بیاورد. صنعت این کشور قادر به پاسخگویی به افزایش تقاضا پس از تعطیلیهای مربوط به محدودیتهای کرونایی نیست و این امر به افزایش تورم قیمت برای محصولات تولید شده در آمریکا از جمله خودرو منجر شده است.

حجم فولاد بالای ۳.۳ میلیون تن مشمول تعرفه می شود اما وضعیت بدون تعرفه شامل حدود یک میلیون تن محصولات فولادی اتحادیه اروپا می شود که پیش از این استثنای تعرفه ای وزارت بازرگانی آمریکا را دریافت کرده بودند.

این توافق تعرفه جهانی شامل ۲۵ درصد برای واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصد روی آلومینیوم را که در دوران ترامپ وضع شدند، تغییر نمی دهد اما بخش قابل توجهی از صادرات فولاد اروپا به آمریکا را از این تعرفه معاف می کند. اروپا پیش از وضع تعرفه ها از سوی دولت ترامپ در مارس سال ۲۰۱۸، سالانه حدود پنج میلیون تن فولاد به آمریکا صادر می کرد.

کاترین تای، نماینده تجاری آمریکا قرار است روز سه شنبه در واشنگتن برای مدیران صنعت فولاد آمریکا سخنرانی کند. این صنعت و اتحادیه کارکنان فولاد، دولت بایدن را برای حفظ تعرفه ها و حمایت از افزایش سرمایه گذاری جدید از سال ۲۰۱۸ تحت فشار قرار داده اند.

بر اساس گزارش رویترز، هنوز جزییات مربوط به آلومینیوم موجود نیست. یک منبع آگاه صنعتی گفت: انتظار می رود قطعنامه ای در راستای توافق برای حل اختلاف مربوط به صادرات کلی فلزات گنجانده شود. آمریکا اجازه می دهد واردات بدون تعرفه فولاد از مکزیک و کانادا که شرکای توافق تجارت آمریکای شمالی هستند، وارد شود اما مکانیزمی وجود دارد که اجازه می دهد در صورت افزایش غیرمنتظره حجم واردات، تعرفه هایی وضع شوند.

ایسنا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا