اخبار

مخاطرات Industry4.0 و انقلاب چهارم صنعتی/ آیا تهدید سایبری در کمین ربات‌های صنعتی است؟

بسپار/ایران پلیمر  تحقیقات جدید نشان داد ربات‌های صنعتی حفره های امنیتی دارند که آنها را در برابر حملات هکرهای پیشرفته آسیب پذیر می کند.

ربات‌های صنعتی برای مونتاژ محصولات از هواپیما گرفته تا تلفنهای هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند و با بازوهای مکانیکی خود یک فرآیند را بارها و بارها هزاران بار در روز و با دقت نانومتریک تکرار می کنند.

اما فردریکو ماگی، محقق ترند مایکرو و مارسلو پوگلیانی، محقق امنیت اطلاعات شرکت پلی تکنیکو دی میلانو در تحقیقات جدیدی هشدار دادند برخی از ربات‌ها حفره های امنیتی دارند که هکرهای پیشرفته با استفاده از آنها می توانند به سرقت اطلاعات پرداخته یا حرکات ربات را از راه دور تغییر دهند. حملات سایبری در محیطهای صنعتی ممکن است پیامدهای وخیمی از جمله توقف فعالیت تولیدی، خسارت فیزیکی، آسیب محیط زیستی و آسیب یا تلفات انسانی را به همراه داشته باشد.

این تحقیقات قرار است در کنفرانس مجازی هکرهای بلک هت ارائه شود.

رباتها اغلب به شبکه ها متصل بوده و از طریق نرم افزار کار می کنند. آسیب پذیریهایی که پیش از این ناشناخته بودند ممکن است به هکرها اجازه دهند کد مخرب را در آنها و سایر ماشینهای تولیدی قابل برنامه ریزی پنهان کنند. این محققان حفره های امنیتی در نرم افزار شرکت سوییسی-سوئدی ABB که یکی از بزرگترین سازندگان ربات صنعتی در جهان است، کشف کرده اند. همچنین آسیب پذیریهای دیگری در نرم افزار کد باز Ros-I کشف کرده اند که برای شرکتهای تولیدکننده ربات ABB و Kuka AG تهیه شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ربات‌های صنعتی یکی از بخشهای برخودار از رشد سریع در بخش صنعتی هستند و بر مبنای آمار فدراسیون بین المللی رباتیک، نرخ رشد تاریخی آنها بر مبنای واحد از ۲۰ درصد فراتر رفته و ارزش سالانه آنها ۱۶ میلیارد دلار است.

 

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا