اخباراخبار ویژهمقالات

تقویت پلی‌‌آمیدها، امروز و آینده

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر افزودنی‌‌های پلی‌‌آمید (PA) امروزی باید کارایی را با در نظر گرفتن زیست‌‌پایداری (sustainability) افزایش دهند. این مقاله، جدیدترین روندها و محصولات را گزارش می‌‌کند.

——————–

پلی‌‌آمیدها برای کاربردهای مهندسی که خصوصیات مکانیکی و مقاومت دمایی آن‌‌ها مهم است، به‌‌ویژه در مصارف جایگزینی با فلز، تقاضای زیادی دارند. ساختار شیمیایی متنوع آن‌‌ها، همراه با رشد انواع افزودنی‌‌های بهبود کارایی، پلی‌‌آمیدها را به یکی از قابل تنظیم‌‌ترین و همه‌‌کاره‌‌ترین بسپارهای مهندسی تبدیل می‌‌کند.

افزودنی‌‌های آمیزه‌‌های پلی‌‌آمید شامل پایدارکننده‌‌های گرمایی، روان‌‌کارها (lubricant)، تاخیراندازهای شعله (flame retardant)، اصلاح‌‌کننده‌‌های هدایت گرمایی و الکتریکی، تقویت‌‌کننده شیشه، رنگ‌‌بخش‌‌ها (colorant) و غیره است. با چنین طیف گسترده‌‌ای از گزینه‌‌های بهبود کارایی موجود، جای تعجب نیست که PA چنین نقش کلیدی را در بازارهای پر تقاضا مانند حمل و نقل، ارتباطات، و برق و الکترونیک بازی می‌‌کند.

موسس شرکت Avakian PolyChem Consulting می‌گوید، وسایل نقلیه برقی، وسایل ‌‌نقلیه بدون سرنشین (unmanned) مانند پهپادها و ربات‌‌ها (robotic) به دمای زیادتر، مدول‌‌ بیشتر و مواد سبک‌تر نیاز دارند، که احتمالا فرمول‌بندی‌ها/چندسازه‌‌های (composite) پلی‌‌آمید به آن پاسخ خواهند داد.

او می‌گوید یکی دیگر از زمینه‌های افزایش استفاده از PA در دستگاه‌های الکترونیکی شخصی است، گونه‌‌های زیست‌‌پایه PA درحال حاضر در تلفن‌های همراه استفاده می‌شوند و استفاده از آن‌‌ها به دلیل بهبود مشخصات زیست‌‌محیطی در حال افزایش است. او می‌گوید که زیست‌‌پایداری به‌‌طور فزاینده‌ای برای افزودنی‌های PA مورد توجه قرار می‌گیرد و به مثالی از تاخیراندازهای شعله اشاره می‌کند که در آن تولیدکنندگان به دنبال محصولاتی هستند که با راهبردهای اقتصاد چرخشی آن‌‌ها مطابقت داشته باشد.

به‌‌گفته مدیر واحد تجاری افزودنی‌‌های بسپار شرکت Brüggemann، در زمینه پایدارسازی PA، تمرکز مداوم بر پایدارکننده‌‌های گرمایی بدون هالوژن و بدون مس وجود دارد که تاثیر منفی بر خصوصیت تاخیراندازی شعله نمی‌‌گذارد. این شرکتِ سازنده مواد افزودنی تخصصی، اخیرا Bruggolen TP-H2062 را معرفی کرده است که یک پایدار‌‌کننده گرمایی بدون فلز و هالید (ترکیبی که در آن یک هالوژن با یک عامل ترکیب شده است) می‌‌باشد که حفاظت پایدار را در محدوده دمایی 170-120 درجه سلسیسوس ارایه می‌‌دهد. پایدار‌‌کننده برای جلوگیری از خوردگی سطوح در تماس (contact) فلزی که یک مشکل بالقوه در کاربردهای الکترونیکی می‌‌باشد پایدارسازی خنثا الکتریکی را ارایه می‌‌کند و خواص مکانیکی زیاد آمیزه‌‌ها را حتی پس از پیرش طولانی‌‌مدت حفظ می‌‌کند. این شرکت در حال کار روی نسخه بهبودیافته این پایدار‌‌کننده است که امکان تاخیراندازی بهتر شعله را فراهم می‌کند (شکل 1).

 

شکل 1: استحکام کششی پلی‌‌آمید66 (PA66) تقویت‌‌شده با 30 درصد الیاف شیشه با و بدون پایدارکننده TP-H1804 شرکت Brüggemann پس از پیرشدگی در دمای 190 درجه سلسیوس.

 

شرکت Brüggemann هم‌‌چنین Bruggolen TP-H1804 را تولید کرده است که یک پایدارکننده PA مناسب برای محدوده دمایی 190-160 درجه سلسیوس می‌‌باشد. این محصول کاربرد در دماهایی را برآورده می‌‌کند که پایدارکننده‌‌های گذشته بر پایه مس محافظت کافی را در آن محدوده نداشتند. پایدارکننده‌‌ها در کاربردهای زیر کاپوت- موتور خودرو در موتورهای احتراق داخلی کوچک (ICE) استفاده می‌‌شوند.

 

برگردان: مهندس پدرام ملائکه

[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره  239 مجله بسپار که در نیمه  شهریور 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا