اخبار

تعریف پروژه جدید Covestro برای چرخه‌ پلاستیک‌ها مبتنی بر فناوری بلاک‌چین در K2019

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار / ایران پلیمر شرکت‌های DOMO و Covestro یک پروژه همکاری مشترک برای چرخشی کردن صنعت پلاستیک با استفاده از فناوری بلاک‌چین تعریف کردند. این پروژه جدید که Circularise PLASTICS نام‌گذاری شده است، با هدف ایجاد یک استاندارد باز برای پایداری و شفافیت در این حوزه تعریف شده است. در نمایشگاه K2019 که در 16 تا 23 اکتبر در دوسلدورف برگزار می‌شود، این دو شرکت جزئیات پروژه را با مشتریان در میان خواهند گذاشت و به دنبال شرکای جدید برای پیوستن به این مسیر تا رسیدن به چرخشی شدن کامل در این صنعت هستند. 
شرکای تجاری در این پروژه معتقدند که دست یافتن به امکان ردیابی و شفافیت در زنجیره تامین پلاستیک‌ها با به‌کارگیری فناوری بلاک‌چین قابل انجام است. برای این منظور سه هدف اصلی وجود دارد:
•    انتخاب چرخشی بودن. انتخاب مواد چرخشی، پایدار و قابل ردیابی برای صاحبین برند، تولیدکنندگان، طراحان فرایند و تامین‌کنندگان ساده‌تر باشد. 
•    تولید چرخشی. انگیزنده‌هایی برای تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان ایجاد شود تا از مواد و محصولات قابل ردیابی، پایدار و چرخشی استفاده کنند. 
•    چرخشی ساختن. اطلاعات کلیدی برای لجستیک برعکس و بازگرداندن محصولات، مواد و اجزا فراهم شود. 
بلاک‌چین یکی از موضوعات داغ روز به ویژه در فضای پلاستیک‌هاست که در آن منافع این فناوری جدید می‌تواند در تمام بخش‌های زنجیره تامین قابل استفاده باشد.
این پروژه شامل یک فرایند هفت مرحله‌ای است که در آن مواد اولیه را می‌توان بر روی یک بلاک‌چین یا زنجیره بلوکی ردیابی کرد و به این ترتیب ردیابی محصول را تضمین کرد. این راهکار دو مزیت اصلی نسبت به سایر ابتکارات دارد: استانداردهای صنعت بر روی هر زنجیره بلوکی اعمال می‌شود و از ایجاد انحصار جلوگیری می‌کند. 
پروژه Circularise PLASTICS هم‌اکنون در مراحل اولیه است و هدفی که این دو شرکت در نمایشگاه K2019 دنبال می‌کنند، جلب توجه سایر شرکت‌های موجود در زنجیره تامین است تا به این ترتیب به این اتحاد بپیوندند. اعضای جدید در نهایت به نوآوران توسعه پایدار در صنعت پلاستیک تبدیل خواهند شد و به این ترتیب به آخرین اطلاعات و منابع دسترسی خواهند داشت و با مشارکت، یک استاندارد ارتباطی برای صنعت و اقتصاد چرخشی تعریف خواهند کرد. 
پروژه Circularise با به‌کارگیری فناوری بلاک‌چین، شفافیت و ارتباط را در زنجیره تامین جهانی ایجاد خواهد کرد. این پروتکل، امکان انتقال داده امن را بدون افشای عمومی اطلاعات یا شرکای زنجیره تامین در بخش‌های مختلف این زنجیره فراهم کرده است. برخلاف دیگر راهکارهای بلاک‌چین برای شفافیت، فناوری Circularise با نام «پرسش هوشمند» از اطلاعات حساس و خصوصی یک شرکت محافظت می‌کند. این به آن معناست که محرمانگی و مزیت رقابتی همواره حفظ می‌شود. این فناوری همچنین نیاز به اعتماد به یک طرف سوم را از میان می‌برد. آقای Mesbah Sabur ازاعضای تیم این پروژه می‌گوید: «از آن جایی که تمام تاییدیه‌ها از جانب خود سامانه انجام می‌شود، کاربران نیازی به یک کنترل کننده مرکزی ندارند. در عوض، اعتماد از یک قدرت مرکزی (مانند یک طرف تاییدکننده) به تعداد زیادی مشارکت‌کنندگان بی‌نام و غیرمتمرکز منتقل می‌شود.»
آقای Alex Segers، مدیر اجرایی شرکت DOMO می‌گوید: «برای تامین‌کنندگان مواد، تجهیزات و سازندگان قالب و همچنین طراحان فرایند، مشارکت در این پروژه به معنای افزایش ارزش مواد و تضمین کیفیت مواد تولیدشده است؛ چه به رزین‌های پلاستیکی، افزودنی‌ها، رنگدانه‌ها و سایر مواد تولیدی شناسنامه مواد تعلق می‌گیرد. سامانه‌های ثبت و ردیابی در سنجش پیشروی به سوی اهداف چرخشی جهانی بسیار کلیدی هستند. هنگامی که شفافیت اهمیت زیادی دارد، به ویژه در ردیابی زنجیره تامین در صنعت پلاستیک، زنجیره‌های بلوکی می‌توانند شفافیت ایجاد کنند. دستیابی به یک استاندارد واحد برای ردیابی تا مبدا سبب می‌شود که صنعت در قبال توسعه پایدار مسئولیت‌پذیر باشد و در این راستا گفت‌وگویی را میان شرکت‌ها آغاز کند.»
فناوری Circularise با آشکارسازی مبدا محصول و شفافیت در خصوص تاثیرات زیست‌محیطی آن، به صاحبین برند و تولیدکنندگان قطعات اولیه در راه رسیدن به اهداف پایداری و توسعه جایگاه برند مستحکم کمک می‌کند. ارزش زنجیره بلوکی آن است که نیاز به یک قدرت مرکزی را از بین می‌برد و بنابراین حقوق برابر را در اختیار تمام بازیگران صنعت قرار می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا