اخبار

تعرفه ترجیحی میان ایران و ازبکستان تجارت دو کشور را رونق می دهد

بسپار/ ایران پلیمر معاون وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، در روز ملی استقلال ازبکستان گفت: توسعه اقلام موجود در موافقتنامه تعرفه ترجیحی ایران و ازبکستان می‌تواند زمینه ساز توسعه بیشتر روابط دو کشور شود.

روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد، مجتبی خسروتاج در مراسم روز ملی استقلال کشور ازبکستان حضور یافت و ضمن بیان دستاوردهای همکاری اقتصادی ایران و ازبکستان اظهار داشت: همکاری های تجاری دو کشور در قالب اجلاس کمیسیون مشترک از حالت صرفاٌ تجاری به سمت همکاری های علمی، مهندسی، انرژی و تکنولوژیکی گسترش یافته و امروز شرکت های ایرانی به صورت مستقل یا در شکل سرمایه گذاری مشترک با طرف های ازبکستانی همکاری می کنند.

وی محور عمده ی این همکاری مشترک را در اقلامی همچون دارو، تجهیزات پزشکی، مصالح ساختمانی، محصولات شیمیایی و پتروشیمی، خودرو، کشاورزی و مواد غذایی اعلام کرد و افزود: به زودی یکی از بزرگترین شرکت های تولید محصولات سرامیکی شامل انواع کاشی و سرامیک در ازبکستان به بهره برداری می رسد.

معاون وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران در بخش دیگری از سخنان خود به سند نقشه راه همکاری های صنعتی، فنی و مهندسی و گردشگری ایران و ازبکستان اشاره کرد و گفت: این سند از طرف جمهوری اسلامی ایران به طرف ازبکستانی ارائه شده و پس از بررسی های لازم از سوی ازبکستان، به زودی در دستور کار مذاکره دو کشور قرار خواهد گرفت.

گفتنی است، حجم روابط تجاری دو کشور ایران و ازبکستان به طور متوسط در سال‌های اخیر، بین 200 تا 300 میلیون دلار در نوسان بوده است و پیش بینی می شود با توسعه لیست کالاهای آمده در توافقنامه  تعرفه ترجیحی میان دو کشور، بیش از پیش شاهد افزایش همکاری های ایران و ازبکستان باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا