اخبار

تشخیص زودهنگام بیماری کلیه با یک پلیمر جدید

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، مراحل پیشرفته‌ی آسیب‌ها و بیماری‌های کلیه می‌تواند در برخی از بیماران سبب مرگ شود. خوشبختانه امروزه تشخیص این بیماری‌ها در مراحل اولیه امکانپذیر شده است. تشخیص زودهنگام این بیماری‌ها درمان را نیز بسیار ساده‌تر نموده است. تشخیص به هنگام بیماری‌های مربوط به کلیه، با توجه به تحقیقاتی که در موسسه علوم شیمی فیزیک در لهستان انجام شده است، با کمک یک پلیمر جدید انجام می‌گیرد.

این بسپار جدید طوری طراحی و ساخته شده است که بتواند با به دام انداختن ماده ای به نام lipocalin-2 (NGAL) که در مجاورت آن قرار دارد فعالیت خود را انجام دهد. این ماده، پروتئینی است که به صورت طبیعی در خون انسان وجود دارد. افزایش غلظت این ماده در بیمار می‌تواند آسیب جدی به کلیه وارد کند. تشخیص تغییر غلظت این ماده در خون مساله‌ای بود که پیش از این به راحتی قابل تشخیص نبود و می‌توانست صدمات جبران ناپذیری را به کلیه وارد نماید.

طبق گفته‌ی دکتر Noworyta که این پروژه تحت نظر او انجام شده است :”ما در این پروژه موفق به ساخت بسپاری شدیم که به صورت فیلم بوده و قادر است مواد مختلف را تشخیص دهد. منظور از مواد مختلف نشانگرها و سایر آمیزه‌های مهم زیستی می‌باشد که تغییر غلظت آن‌ها در خون می‌تواند بیانگر وضعیت سلامتی بیمار باشد. این بسپار ساخته شده‌ی اخیر می‌تواند نشانگر زیستی پروتئینی  lipocalin-2 را که برای سلامتی کلیه مضر است، جذب نماید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا