اخباراخبار ویژه

تر شوندگی سطح پلیمر/ ابرآبگریز و فوق سریع

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار / ایران پلیمر کنترل میزان ترشوندگی سطح در بسیار از کاربردها مانند ریزگردها، سطوح خودتمیزشونده و سطوح ضد خزه اهمیت بسیار زیادی دارد. با این وجود هنوز روش های متعدد و خوبی برای تغییر برخی از ویژگی های سطح برای پاسخ سریع و انتخابی به محرک های بیرونی وجود ندارد. بعلاوه، گزارش های موجود برای دستیابی به این هدف ثبات کافی ندارند. اصلاح شیمیایی سطح و یا عدم اصلاح شیمیایی راهکارهایی هستند که برای ایجاد ابر ابدوستی و یا ابر آبگریزی مورد استفاده قرار می گیرند.

پروفسور پاول لوکین و همکاران او از موسسه ی کارلسروه در آلمان روشی معرفی کرده است که می تواند به صورت بازگشت پذیری میزان ترشوندگی سطح را با استفاده از روش سیلانی کردن تغییر دهد. در این روش بر روی سطح پیوندهای بسیار پایدار سیلیکون – اکسیژن قرار داده می شوند. گروه لوکین از یون فلوراید به عنوان عامل شکست پیوندهای سیلیکون – اکسیژن استفاده کرده اند. این فرایند در کمتر از دو دقیقه و در دمای اتاق انجام می شود. بعلاوه این فرایند با استفاده از روش های مختلفی که برای پخش کردن مایع بر روی سطح وجود دارد مانند استفاده از یک خودکار ساده برای قرار دادن مایع بر روی سطح، کنترل می شود. با استفاده از این روش این گروه روش سیلانی کردن ساده و پایدار برای اصلاح سطح ایجاد کرده اند که به صورت انتخابی و با استفاده از عامل تفکیک سریع می توان سطح را به حالت اولیه تغییر داد.

در تصویر بالا عکسی از قطرات آب بر روی سطح نشان داده شده است که بر روی سطح سیلانی شده قرار دارد و ویژگی سطح به آهستگی از حالت آبگریزی به آبدوستی تغییر پیدا می کند. از این روش می توان در کاربردهایی مانند ستون های تفکیک روغن و آب، سطوح خود تمیز شونده، بازدارند گی خوردگی و سطوح ضد خزه استفاده کرد. به علاوه، امکان کنترل میزان ترشوندگی سطح نیز برای کاربردهای میکروفلودینگ قابل استفاده است.

بر اساس گفته ی نویسنده ی مقاله، این روش جعبه ابزار مهندسین سطحی که با سیلان ها کار می کنند را گسترش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا