اخباراخبار ویژه

ترکیب گرافن و لاستیک طبیعی برای کمک به صنعت هوافضا

بسپار / ایران پلیمر یک شرکت مستقر در مالزی با ترکیب گرافن و لاستیک طبیعی موفق به تولید کامپوزیتی شده و از آن برای تولید بالون استفاده کرده است، بالونی که برای استفاده در ماموریت‌های هوافضا مناسب است.

شورای لاستیک مالزی (MRC) امید زیادی به بالون جدید هوافضای خود دارد که از ترکیب گرافن و لاستیک طبیعی ساخته شده است.

نور هیزوان احمد مدیرعامل شورای لاستیک مالزی، گفت: «تحقیقات و همکاری انجام شده توسط Meditech Gloves و دانشگاه کرانفیلد در بریتانیا، پتانسیل‌های فراوانی در استفاده از این محصول و فرمولاسیون یافته است.»

مدیرعامل شورای لاستیک مالزی می‌افزاید: «تکامل فناوری، از مزرعه به صنعت هوافضا یک دستاورد بزرگ برای صنعت لاستیک مالزی است.»

او همچنین گفت که بالون هوافضا ساخته شده از تزریق گرافن به لاستیک طبیعی، اکنون در بازار است و توسط شرکت لویدین نانوسیستمز (Levidian Nanosystems) ثبت پتنت شده است.

با تزریق گرافن به لاستیک طبیعی برای تولید بالون هوافضا، این نوع بالون در مقایسه با موشک پرتاب شده به فضا مقرون به صرفه‌تر و پایدارتر خواهد بود. علاوه بر این، این بالون خاص را می‌توان پس از رها شدن ماهواره از آن فرود آورد، که نسبتاً از فناوری پایدار بهره می‌برد. هزینه آن ده برابر کمتر از پرتاب موشک خواهد بود.

مدیرعامل شورای لاستیک مالزی خاطرنشان کرد که این شورا از نزدیک با مرکز تحقیقاتی تون عبدالرزاق (TARRC)، یک مرکز تحقیقاتی زیر نظر هیئت لاستیکی مالزی (MRB) در لندن، برای تجاری‌سازی این بالون همکاری می‌کند.

این تحقیقات در مرحله نهایی برای تولید نمونه اولیه  بالون هوافضا است. وی افزود که به شورای لاستیک مالزی یک بازه زمانی سه ساله برای تجاری‌سازی این اختراع زمان داده شده است.

در همین حال، تفاهم‌نامه‌ای بین Meditech، TARRC، MRB و MRC برای همکاری و تجاری‌سازی بالن‌های فضایی گرافنی امضا شد.

 

منبع: ستاد خبری نانو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا