اخبار

رییس سازمان توسعه تجارت: تراز تجاری سال 1400 منفی بود/ رشد صادرات به آفریقای جنوبی

بسپار/ایران پلیمر رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه صادرات کشور به آفریقای جنوبی پارسال ۵۰۰ درصد رشد داشت، گفت: صادرات ما سال گذشته به ۴۸ میلیارد دلار رسد و رقم واردات نیز ۵۳ میلیارد دلار بود، بر این اساس تجارت ما از ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد.

علیرضا پیمان پاک امروز در نشست خبری‌ با اشاره به رشد تجارت خارجی کشور در سال گذشته گفت: صادرات ما در سال گذشته به ۴۸ میلیارد دلار رسد و واردات ما نیز ۵۳ میلیارد دلار بود و بر این اساس تجارت ما از ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: بنابراین در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی، صنایع غذایی و برخی اقلام رشد خوبی داشته‌ایم.

وی بیان داشت: صادرات ما سال گذشته به کشورهای همسایه و برخی بازارهای جدید صادراتی افزایش داشت به طوری که در صادرات به عمان رشد ۶۵ درصدی، صادرات به ترکیه رشد ۱۴۰ درصدی و صادرات به اندونزی رشد ۷۰ درصدی داشتیم.

پیمان پاک اظهار داشت: در حوزه صادرات به آفریقا هم رشد صادراتی داشته‌ایم به طوری که صادرات ما به غنا افزایش یافت و رشد صادراتی ما به آفریقای جنوبی در سال گذشته ۵۰۰ درصد بود.

* امضای توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و آذربایجان در آینده نزدیک

پیمان پاک با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین و لزوم تامین منابع غذایی افزود: با توجه به اینکه احساس می شد مسایل بین روسیه و اوکراین طولانی شود در نتیجه با کمک وزارت جهاد در خصوص تامین اقلامی مانند روغن، گندم و جو توافقات خوبی با روسیه برای تامین این محصولات از کشور روسیه انجام شد.

وی بیان داشت: همچنین برای تسریع در تجارت آزاد با اوراسیا توافقات خوبی انجام شد تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰ توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا امضا شود.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه فعال سازی حوزه خزر یکی از مسایل اصلی است بیان داشت: بهترین مسیر برای صادرات به روسیه مسیر دریایی است در نتیجه در سفر اخیر به روسیه در خصوص تجهیز اولیه در ناوگان حمل و نقل با توجه به حضور مدیریت دو کشتیرانی توافقات خوبی شد تا از ظرفیت های خالی بنادر ایران صورت گیرد‌.

پیمان پاک بیان داشت: همچنین در رابطه با تجارت با روسیه فرصت های خوبی برای احیای صنایع ما در بخش های ریلی ، صنعت خودرو، معدنی و غیره انجام شد و در بعضی از حوزه ها نیز مقرر شد تا در حوزه هایی مانند دارو که ما در وضعیت خوبی هستیم از طریق انتقال دانش فنی آنها از دانش ما بهره بگیرند.

وی افزود: موضوع بعدی در رابطه با روسیه توافق چند جانبه ما با روسیه، بلاروس و کشورهای CIS برای احیا کریدور شمال به جنوب بود، که یک پتانسیل بسیار بالا برای درامد چند میلیارد دلاری در بحث تکمیل کریدورها وجود دارد.

پیمان‌پاک افزود: به‌زودی توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و آذربایجان هم امضا می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی هم رشد بسیار خوبی داشتیم، گفت: در سال 1400 صادرات به 2.3 میلیارد دلار رسید و در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی رشد بسیار خوبی داشته‌ایم و فعالیت‌های خوبی در عراق و جنوب شرق آسیا انجام شده است.

* افزایش 2.5 برابر درآمد کشور از کریدورها

وی افزود: فعال کردن کریدورهای مختلف فرصت خوبی در تجارت خارجی برای ما ایجاد می‌کند مثل کریدور شمال و جنوب و شرق و غرب و تقریبا می‌توان گفت که درآمد کشور از کریدورها 2.5 برابر شده است اما نسبت به ظرفیت و پتانسیل ما عدد پایینی است.

پیمان پاک با اشاره به مانع‌زدایی ها در مسیر تجارت گفت: موانع بخصوص در بخش برگشت ارز شناسایی شده است و همچنین مباحث مربوط به حمایت‌های تجار مطرح شده است و اقدامات زیادی در خصوص تسهیل قوانین و مقررات انجام شده است البته باید بدانیم چالش‌ها و مشکلات وجود دارد و هنوز برخی از دستگاه‌ها و مجموعه‌ها نیم‌پذیرند که اولویت اول تجارت خارجی است و حوزه تجارت خارجی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات را کار کنند و هنوز با دیدگاه‌های تهدیدی و محدود‌سازی به این حوزه نگاه می‌کنند و برخی از سیاست‌های مانع زدایی در حوزه تجارت مورد نقد قرار می‌گیرد.

معاون وزیر صمت اظهار داشت: در بحث تجارت خارجی فرصت‌های جدی پیش‌روی ما است، البته برخی از اقدامات برای رسیدن به حصول نتیجه زمان‌بر است و ممکن است آثار آن به تدریج آغاز شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: امروز بخشی از صادرات ما فروش در کارخانه است به این کار صادرات نمی‌گویند اگرچه باعث ارز آوری می‌شود و لذا باید این رویه را تغییر داد.

پیمان پاک اظهار داشت: ما در بعضی از حوزه‌ها محصول برای صادرات تولید می‌کنیم اما در بعضی از حوزه‌ها که در آن مزیت داریم باید رویکردمان صادرات محور باشد مانند لبنیات، خشکبار، صنایع غذایی، دانش بنیان، تجهیزات پزشکی و در این حوزه‌ها نباید مازاد تولید فقط صادر شود بلکه باید به دیدگاه صادراتی این محصولات را تولید کنیم.

وی افزود: تغییر رویکرد کشور در زمینه تولید برای صادرات یکی از اولویت‌های سازمان توسعه تجارت است و لذا یک سری از پروژه‌ها برای توسعه صادرات انجام شده است تا رویکرد تولیدی صادرات محور تبیین شود.

* برنامه‌ریزی برای جهش صادراتی به کشورهای حوزه اوراسیا

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت:در این فرآیند به استفاده از کشورهای اطراف توجه می‌کنیم و فرصت خوبی در حوزه اوراسیا برای ما به وجود آمده است و در حوزه ریاست جمهور و معاونت اول متمرکز شده‌ایم تا جهش صادراتی در کشورهای حوزه اوراسیا ایجاد کنیم و همچنین با توجه به وجود آمدن فرصت‌های سیاسی توسعه صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس را افزایش دهیم.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی بیان داشت: از ابتدای کار ما در سازمان توسعه تجارت در سیاست‌سازی‌ها و در همه جلسات از نمایندگان بخش خصوصی استفاده کرده‌ایم بطوری که در کوتاه مدت نیز رضایت‌مندی از سوی بخش خصوصی ایجاد شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به شعار امسال در خصوص دانش بنیان و اشتغال آفرین گفت: یکی از کارهای ما صادرات محصولات دانش بنیان است اما این صادرات در طولانی مدت در تجارت مشخص می‌شود ضمن اینکه باید حمایت‌هایی از قبیل مشوق‌های صادراتی از آن صورت بگیرد.

* هدف‌گذاری برای صادرات 20 میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی

وی افزود: برای صادرات خدمات فنی و مهندسی بیش از 20 میلیارد دلار هدف گذاری شده است و بنظر می‌رسد اگر همکاری دستگاه‌ها وجود داشته و از منابع صندوق توسعه ملی نیز برای تامین مالی بخشی از این حوزه کمک بگیریم ما حداقل امسال می‌توانیم 5 تا 6 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم.

پیمان پاک اظهار داشت: سال گذشته حوزه نمایشگاه بین‌المللی و صندوق ضمانت صادرات به سازمان توسعه تجارت ملحق شد و رویکرد آن‌ها را به رویکرد بین‌المللی تغییر داده‌ایم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: وقتی یک حوزه جذاب می‌شود همه حوزه تخصص خود را رها می‌کند و به حوزه جذاب رو می‌اوردند بطوری که در دوماه آخر سال گذشته مشاهده کردیم که یک سری دستگاه‌های بی‌ربط خواستند که هیات تجاری به کشورهای مختلف اعزام کنند که این موضوعات باید اصلاح شود.

وی افزود: الان صندوق ضمانت صادرات ما به غیر روش سنتی قبل، صندوق با طرف‌های متناظر در کشورها قراردادهای حقوقی امضا می‌کند و آن صندوق‌ها تاجر کشور هدف را تضمین می‌کند و در صورت بروز اختلاف، قابل حل است و ریسک‌ها را به این وسیله کاهش داده ایم.

پیمان پاک گفت: در این تجارت خیلی از کشورهای اروپایی علاقمند بودند اما همه چیز را به برجام مرتبط دانستند اما هیچ کشوری در آمریکای لاتین، آسیا، آسیای جنوب شرق، آفریقا با سر موضوع توافق برجام صحبت نکردند و بسیاری از کشورهای همسایه عنوان می‌کردند که ما برخی از کالاها را می‌خواستیم از شما خریداری کنیم اما اعلام می‌شد که ممنوع است و بیشتر مسائل این چنینی را بیان می‌کردند.

وی افزود: با توجه به نیاز کشور به بسیاری از اقلام اصلی حوزه صادرات مثل فولاد، مصالح ساختمانی امسال باید بتوانیم ساز و کاری را ایجاد کنیم که هم سهم رشد صادرات را بیشتر کنیم و هم بازارها را پایدار و نفوذ بسیار خوبی را در کشورهای هدف داشته‌ باشیم و در بسیاری از کشورها خودمان را به تامین کننده دست اول و پایدار برسانیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: 13 میلیارد دلار افزایش صادرات در سال گذشته داشتیم و برنامه‌هایی نیز برای حفظ و ادامه افزایش صادرات خواهیم داشت.

وی در مورد وضع عوارض صادراتی بیان داشت: این تصمیم را ستاد تنظیم بازار اتخاذ کرده است و این تصمیم براساس جهش قیمت صادراتی کالاهای خام و نیمه خام گرفته شد و این جهش صادراتی سود مضاعفی را نصیب شرکت‌های صادرکننده می‌کرد و لذا این نگرانی وجود داشت که بواسطه این افزایش صادرات بازار داخلی از کالا تهی شود.

پیمان پاک اظهار داشت: دولت قول داده که برای کالاها ممنوعیتی صادرات ایجاد نمی‌کند بلکه با عوارض محدودیت صادراتی ایجاد می‌کند لذا با توجه به شرایط پیش آمده عوارض صادراتی تعیین شد و عوارض سهمی از سود مضاعف آن مجموعه بود. اما ما با برخی از عوارض مثل عوارض آب مجازی مخالف هستیم بلکه باید عوارض به صورتی مدیریت شود که صنعت را به سمت ایده‌ال ما هدایت کند و به همین دلیل فرمولی تعیین شد تا بخشی از سود صادراتی به عنوان عوارض دریافت شود البته برخی از حوزه‌ها در زمینه عوارض صادراتی نیازمند اصلاح است اما در خصوص عوارض صادراتی خام فروش‌ها به نظر می‌رسد این عوارض برای جلوگیری از خام فروشی وجود داشته باشد و دولت بر حاشیه سود عوارض صادراتی تعیین کرده است.

معاون وزیر صمت گفت: قطعا برای هدایت خام فروشی به زنجیره ارزش باید صادرات آن دارای عوارض باشد اما در حوزه صنایع پایین دستی نیازمند اصلاح است ضمن اینکه عوارض مقطعی است و بعد از سه ماه بازنگری می‌شود و مسائل جدیدی مطرح می‌شود.

وی افزود: کشورهایی مانند هند، روسیه، امارات، قطر در اولویت افزایش تعداد رایزنان بازرگانی قرار دارند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: تجارت به عراق رشد خوب داشته است و در سال گذشته 700 تا 800 میلیون رشد صادراتی به این کشور داشتیم و در این کشور 4 مرکز تجاری در بغداد، نجف، کربلا و اقلیم کردستان ایجاد کرده‌ایم.

پیمان پاک افزود: در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی نیز 10 میلیارد دلار از 20 میلیارد دلاری که برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی پیش‌بینی شده در عراق قابل تحقق است.

وی اظهار داشت: اگر کالایی افزایش قیمت داشته باشد به بهانه صادرات، کسی که بیشترین نفع را می‌برد واردکننده است. سالها از جیب صادرکننده کشور سوبسید به جیب وارد کننده داده شده است. چه کسی الان شاکی است وارد کننده اپل، وارد کننده گوشی بالای قیمت 600 دلار، در حالی که 2 هزار صادرکننده خشکبار و میوه و تره‌بار در این سه سال آسیب دیده‌اند و چرا باید ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند و هیچکس هم درد آن‌ها را نفهمد. لذا ما اجازه نمی‌دهیم که کسانی که ارز 23 هزار تومانی از سامانه نیما می‌گیرد برای گوشی اپلی که حضرت آقا اشاره می‌کنند نباید وارد شود و نباید برای واردات آن ارز داده شود، می‌رود تلاش کند تا دوباره از سامانه نیما ارز بگیرد و لذا دوباره وارد کننده کالای لوکس خواستار ارز نیمایی می‌شود.

پیمان پاک اظهار داشت: برای صادرات به کشورهای اروپایی نیز برنامه داریم و در این بخش هم برای صادرات و هم برای استفاده از منابع برنامه داریم و منابع را در فضای واردات نمی‌اوریم و آن منابع وارد بخش‌های زیرساختی مثل خطوط تولید، نوسازی و تجهیز فرآیندهای تولید می‌شود.

وی گفت: یک ماه آینده اتفاق خوبی در حوزه تجارت خارجی بوجود می‌آید و خبر آن را به زودی خواهیم داد.

فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا