اخبار

تخصیص تنها ۱.۵ درصد مشوق‌های صادراتی در سال ۹۷!/ خطر صدور 1300 کارت بازرگانی جدید در سال جاری

بسپار/ایران پلیمر سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: در سال ۹۷ با توجه به اضافه تعرفه یک درصدی برای واردات برخی کالاها و پیش‌بینی درآمد ۱۳۰۰ میلیارد تومانی از این محل برای مشوق‌های صادراتی، تنها ۲۰ میلیارد تومان برای تشویق صادرکنندگان تخصیص یافت.

محمدرضا مودودی در حاشیه شورای راهبردی توسعه صادرات در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگان اظهار کرد: مقرر شده بود سال 97 به دنبال افزایش یک درصدی و تعرفه واردات اقلام غیر دارویی و غیر اساسی، منابع مالی مشوق‌های صادراتی تامین شود و از همین رو پیش‌بینی شده بود 1300 میلیارد تومان از این محل برای مشوق‌های صادراتی اختصاص یابد ولی با توجه به اینکه سال گذشته واردات 300 قلم کالا به کشور ممنوع شد این رقم کمتر از پیش‌بینی‌ها محقق شد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: با توجه به تغییرات مدیریتی در وزارتخانه و همچنین تغییرات ریاست گمرک طی سال گذشته، ما نتوانستیم این مبلغ را دریافت کنیم و در 28 اسفند ماه 97 از سوی گمرک اعلام شد که یک درصد اضافه تعرفه واردات تا دی ماه سال 97، رقمی بالغ بر 360 میلیارد تومان شده است.

وی گفت: اما متاسفانه از این مبلغ تنها 20 میلیارد تومان به دست ما رسید و مابقی آن در خزانه باقی ماند.

مودودی با بیان اینکه رقم 20 میلیارد تومان به هیچ وجه اهداف تشویقی برای توسعه صادرات را محقق نمی‌کند گفت: درخواست ما این است که این یک درصد تعرفه اضافی که به اسم تشویق صادراتی اخذ شده به موضوع مشوق‌های صادراتی تخصیص یابد و این رقم امسال به دست ما برسد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت در ادامه در پاسخ به این سوال که برای سال 98 چه مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است افزود: در سال 98،‌ 780 میلیارد تومان به عنوان مشوق‌های صادراتی در بودجه در نظر گرفته شده ولی با توجه به آنکه منابع مالی این مشوق‌ها مبهم است ما این نگرانی را داریم که این رقم نیز به سرنوشت مشوق‌های صادراتی سال 97 مبتلا شود.

وی خاطر نشان کرد: لذا با توجه به اینکه این رقم در بودجه پیش‌بینی شده ما به دنبال آن هستیم تا هم اکنون که در خرداد ماه قرار داریم بتوانیم 3 دوازدهم بودجه تخصیصی از 780 میلیارد تومان را دریافت کنیم.

 

خطر صدور 1300 کارت بازرگانی جدید در سال جاری

وی همچنین با اشاره به اینکه  امسال بیش از 1300 کارت بازرگانی جدید صادر شده که این تعداد کارت بازرگانی 450 میلیون دلار صادرات داشته‌اند، گفت: صدور این تعداد کارت بازرگانی و استفاده از این کارت‌ها برای صادرات حاکی از آن است که استفاده از کارت‌های بازرگانی جدیدالورود جذابیت دارد و به نوعی زنگ خطر است. 

وی افزود: نمی‌گویم همه استفاده‌کنندگان از این کارت‌های بازرگانی برای صادرات به قصد برنگرداندن ارز به چرخه اقتصادی از این کارت‌ها استفاده می‌کنند، اما این موضوع نشان می‌دهد که فضای صادرات برای کارت‌های جدیدالورود جذابیت بیشتر از صادرکنندگان شناسنامه‌دار جذابیت دارد. 

 

کالایی برای صادرات نداریم

مودودی بیان داشت: در کشور فقط 315 قلم کالا وجود دارد که صادرات آن بیش از 50 میلیون دلار است، بنابراین حتی اگر هیچ مشکل صادراتی و تحریمی هم وجود نداشته باشد، باز هم کالایی برای صادرات نداریم. 

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تامین منابع مشوق‌های صادراتی از محل وضع تعرفه یک درصدی به واردات اقلام غیر دارویی و کالاهای اساسی، گفت: براین اساس پیش‌بینی شده بود تا در سال 97 مبلغ 1300 میلیارد تومان برای مشوق‌های صادراتی اختصاص یابد، اما با توجه به اینکه سال گذشته واردات بیش از 1339 قلم کالا به کشور ممنوع شد این رقم به مبلغی کمتر از پیش‌بینی‌ها رسید. 

مودودی اظهار داشت: همچنین با توجه به تغییرات مدیریتی در دو وزارتخانه اقتصاد و امور دارایی و وزارت صمت این مبلغ را نتوانستیم دریافت کنیم و در نهایت در اواخر اسفند ماه این مبلغ از سوی گمرک 320 میلیارد تومان اعلام شد، اما از این مبلغ فقط 20 میلیارد تومان پرداخت شد و مابقی آن در خزانه باقی ماند. 

وی بیان داشت: در سال 98 پیش‌بینی می‌شود 700 تا 800  میلیارد تومان از محل تعرفه واردات به عنوان مشوق صادرایت حاصل شود، اما از آنجا که منابع مالی این مشوق‌ها مبهم است، این نگرانی وجود دارد که این رقم هم به سرنوشت مشوق‌های صادراتی سال گذشته دچار شود. 

سرپرست سازمان توسعه تجارت بیان داشت: از آنجا که رقم مشوق‌های صادراتی در بودجه پیش‌بینی شده است لذا انتظار می‌رفت، اکنون که در خرداد ما هستیم 3 دوازدهم  مبلغی که قرار است، به عنوان مشوق‌صادراتی تخصیص یابد، در اختیار سازمان قرار می‌گرفت. 

تسنیم و فارس

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا