مقالات

تحولات بازار رزين

بسپار/ ایران پلیمر طبق تحقيقات مركز MarketsandMarkets، ارزش بازار رزين های مورد مصرف در صنایع پوشش در سال 2015 به ميزان 29/03 ميليارد دلار بوده و پيش بيني مي گردد تا سال 2020 با افزايش 5/61 درصدي نرخ رشد سالانه ، اين مقدار به 38/15 ميليارد برسد. رشد بازار جهاني با رشد اقتصاد در كشورهاي در حال توسعه، رشد صنايع مصرف كننده، افزايش سرمايه گذاري در زيرساخت ها، قوانين سختگيرانه مربوط به حفظ محیط زیست و افزایش قدرت خرید در ارتباط است.

از سوی دیگر، تقاضای بازار خودرو برای رزین سکان بازار جهانی را به دست گرفته است. همه این تحولات با تغییرات بازار پوشرنگ و پوشش منطبق است که در آن جهش از ارزش 160/54 میلیارد در سال 2017 به ارزش 209/36 میلیارد دلار در سال 2020 پیش بینی شده است (با نرخ رشد سالانه 5/4 درصدی). در میان این ارقام تولید رزین های زیر مشاهده می گردد:

  • پلی یورتان ها
  • اکریلیک ها
  • پلی استر ها
  • اپوکسی ها
  • الکید ها

اپوکسی بیشترین سهم رزین مورد استفاده در پوشش های حفاظتی را به خود اختصاص می دهد. تنوع رو به رشد رزین های این قبیل پوشش ها مانند الکید، اکریلیک، اپوکسی، پلی یورتان و پلی استر در بسیاری کاربردها نقش مهمی در هدایت بازار بر عهده دارد. برای مثال بازار امولسیون الکیدی برخلاف نوع حلالی آن دارای روند رو به رشدی است. مطابق گزارش های MarketsandMarkets،  بیشترین سهم بازار به پوشش های صنعتی اختصاص یافته است.

 

رشد بازار در سال 2017

به طور کلی، تحولات بازار رزین تابع روند تولید پوشرنگ و تغییرات تولید ناخالص ملی است. در سال 2017 بازار رزین همراه با رشد تولید ناخالص ملی رشد کرد. بسیاری از حوزه های اصلی مصرف پوشرنگ شاهد روند رو به رشدی بودند؛ در این میان می توان به بازار پوشرنگ های ساختمانی اشاره کرد که حتی رشدی بیش از پوشش های صنعتی و خودرویی از خود نشان دادند. بهبود اوضاع اقتصاد منطقه ای و جهانی عامل اصلی چنین تحولاتی به شمار می رود.

شرکت تولید مواد پیشرفتهSun Chemical  در سال 2017 شاهد رشد در بازار جهانی رزین خصوصاً فروش در بخش های مواد تابش پز، آب پایه و رزین پوشش های پودری بود. قوانین جدید و مصرف کنندگان نهایی در بازار با تمرکز بر ارائه خدمات، کیفیت، عملکرد و نگرانی های زیست محیطی، تعیین کننده این روند رشد می باشند.

طبق گفته های مدیر بخش بازرگانی شرکت Arkema، بازار در سال 2017، مطابق پیش بینی ها، قدرت گرفت. در امریکای شمالی، پوشش های صنعتی و ساختمانی کمک شایانی به رشد بازار کردند اما بازار اروپا و آسیا ثابت باقی ماند. یکی از مناطقی که پتانسیل قابل توجهی در این زمینه نشان می دهند، هند و نواحی نزدیک به آن می باشد (به زودی واحد جدیدی جهت تولید رزین پودری پلی استر توسط شرکت Arkema در بمبئی احداث خواهد شد). پیش بینی می شود تجارت خصوصاً در بخش پوشش های پودری در سال های آینده به دو برابر میزان فعلی برسد.     

بخشی از این رشد به افزایش ساخت و سازها مربوط می گردد. این موضوع در تمام شهرهای بزرگ امریکا و کانادا به خوبی قابل مشاهده است.

 

تقاضای مشتریان

مشتریان همواره به دنبال یک توازن منطقی بین هزینه و مزایای محصول هستند که به شیوه های مختلف قابل اندازه گیری است: هزینه های تخصیص یافته؛ کاهش اتلاف مواد/ بهبود نقل و انتقال؛ بهبود حفاظت از سطح (لایه های کمتر یا لایه های نازک تر)؛ افزایش حد فاصل زمانی جهت احیا کردن پوشش سطح (طول عمر بیشتر) و هزینه کلی مالکیت.

تقاضا برای پوشش های دوستدار محیط زیست با عملکرد بالا افزایش پیدا کرده است و انتظار می رود این روند بازار را پیش ببرد. نیاز به کاهش VOC (ترکیبات آلی فرار) همواره وجود داشته است و این امر نوآوری های فنی و دوام بیشتری را در پوشش ها به ارمغان آورده است. مقاومت سیستم های رزینی جدید از ویژگی های ضروری برای بازار است.

مقررات محیط زیست مربوط به مواد خام با مضرات محیط زیستی کمتر سبب افزایش سرعت تغییرات و نوآوری در تمام بخش های بازار پوشش شده است. این روند در اروپا و ایالات متحده امریکا حرکت رو به جلو نشان می دهد اما در آسیا به واسطه قوانین کشور چین جهت بهبود کیفیت هوا و کاهش انتشار VOC به سرعت در حال رشد است.

این امر موجب هدایت تولیدکنندگان به سمت پوشش های پودری، آب پایه و دیگر فناوری های پیرو این قوانین شده است. دو شرکت Sun Chemical و DIC در حال برنامه ریزی برای تولید رزین هایی با خواص عملکردی منحصر به فرد برای مصرف کنندگان نهایی هستند، مانند آستری های تک جزئی برای چسبیدن به پلی پروپیلن و الفین های گرمانرم که امکان بازیافت قطعات خودرویی را فراهم می نماید.

مشتریان انتظار دارند که تامین کنندگان رزین، محصولات فاقد VOC را جایگزین محصولات با VOC پایین کنند و در عین حال تمام ویژگی های قبلی محصول را حفظ نمایند. آن ها همچنین سعی دارند همواره لیست محصولات موجود خود را در سطحی ثابت حفظ کنند، بنابراین تامین کنندگان رزین باید محصولات را به موقع به مشتریان برسانند. برخی از محصولات خام مورد استفاده در فرمولاسیون رزین و پوشرنگ تحت نظارت های بیشتر ایمنی و سلامت قرار دارند. از این رو از تامین کنندگان درخواست می شود در این گونه موارد فرمولاسیون جدیدی با عملکرد مشابه برای رزین ارائه دهند.

در سال های اخیر، شرکت Arkema شاهد همکاری بیشتر بین تامین کنندگان رزین و مشتریان بوده است. طراحان فرمولاسیون پوشش ها و تامین کنندگان، با ایجاد روابط قوی تر توانسته اند با بهره گیری از فناوری و محصولات جدید پیشرفت چشمگیر و کارآمدی بالاتری در بازار به دست آورند. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار می باشد زیرا تقاضا برای پوشش در سراسر جهان افزایش یافته است. با توجه به افزایش این روابط، اولویت های مشتریان و تامین کننده های رزین بیش از پیش با یکدیگر هم پوشانی پیدا کرده است. موضوع مورد توجه دیگر، تمایل به کارگیری فناوری و زیرساخت های جدید جهت مطرح کردن نیازهای موجود است تا توازن بیشتری بین عملکرد، هزینه و کیفیت برقرار گردد.

در حوزه تولید رزین برای ساخت بلوک های خانه سازی کودکان، تقاضا برای استفاده از مواد طبیعی در ساخت این اسباب بازی ها رو به افزایش است و در عین حال تلاش برای کاهش هزینه نیز وجود دارد. در این میان نوآوری نیز در دستور کار قرار دارد ، مشتریان با پیشنهادات جدید به دنبال متمایز کردن نمونه کارهای خود هستند.

 

محصولات سبز و پایدار

شرکت Sun Chemical با در نظرگرفتن فناوری سبز، اقدام به راه اندازی خط تولید نوعی رزین امولسیونی (WATERSOL) نموده است. این رزین های آب پایه گروهی از رزین های اکریلیک خود امولسیون شونده هستند که توسط DIC برای قسمت های داخلی خودرو طراحی شده اند و با عملکردی مشابه رزین های حلال پایه با مقاومت به خوردگی بسیار عالی، سختی بالا، قابلیت بالا در پراکنده کردن رنگدانه ها و خواص تشکیل فیلم در دمای پایین از خود نشان می دهند.

علاوه بر آن، محصول WATERSOL WQS-364 نیز به تازگی تولید شده، این محصول پلیمری آب پایه تابش پز جهت استفاده در پوشش های رقیق شونده با آب است که بر روی سطوح پلیمری با ساختار اصلی آبگریز متاکریلاتی و یورتانی محصور شده با گروه های آبدوست اعمال می گردند. این فناوری منحصر به فرد موجب پایداری بسته بندی و افزایش مقاومت شیمیایی و حلالی تا سطحی می شود که مشابه آن در سامانه های تابش پز دیگر یافت نمی شود.

مترجم: مهندس رعنا رفيعي هشجين، دانشجوي دكتري رشته پليمررنگ، موسسه پژوهشي علوم و فناوري رنگ و پوشش

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره 194ام ویژه نامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار  که در پایان آبان ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا