اخبار

تحلیلی بر انتخابات انجمن صنایع همگن پلاستیک استان تهران: هیاهوی بسیار برای … چه؟!

بسپار می نویسد، “حقیقت آینه بود که از آسمان افتاد و شکست. هر کس تکه ­ای برداشت و خود را در آن دید و پنداشت تمام حقیقت پیش روی اوست.”

حقیقت واژه گرانبها و سنگینی است. می­گویم واقعیت، تا ملموس­ تر و زمینی­ تر شود. واقعیت­ آدم­ها با هم تفاوت دارد، ساده است چون هرکس راوی نگاه و برداشت خود است. هرکس آینه خود را روایت می ­کند. مشکل از آن­جا شروع می­شود که هرکس خود را مرکز جهان ببینید و فراموش کند تنها سهم خود از واقعیت را دارد نه تمام آن را.

چند سال پیش جایی خواندم “جهان و موضوعات آن ساده نیستند.” چندی پیش نیز ویدیویی از صحبت­های یکی از افسران بازنشسته سیا دیدم که ساده ­سازی را ابتلای جهان امروز می­ دانست. اینکه با ساده کردن اتفاقات و خط­ کشی معمول بد و خوب می­ توان به راحتی نفرت از سمتی و علاقه به سمت دیگر را ایجاد کرد و به آسانی همراهی مردم را به­ دست آورد. سخت است رها کردن سادگی موضوعات، اینکه به سرعت خط کشی کنیم بین بدها و خوب­ها و با اعتماد خود را در دایره خوب­ها ببینیم.

اما برای رهایی باید پذیرفت که به روایت­های متعدد آدم­های متفاوت نیاز داریم، نیاز داریم پیچیدگی­ها را دریابیم. دموکراسی بهترین راه­ حل برای جهان تاکنون بوده است. اما دموکراسی به معنای فراموشی اقلیت نیست. ما به شجاعتی نیاز داریم تا تفاوت­ها و پیچیدگی­ها را بپذیریم.

 

به حاشیه کشیده شدن انتخابات انجمن همگن سوالات بسیاری را در پی داشت که مهمترین­شان چرایی این رخداد است، یک چرای بزرگ! عضویت در هیات مدیره انجمنی غیرانتفاعی و با مشکلات خاص خود چرا بدین حد محل نزاع شده است؟ چه چیز آن را تا بدین حد جذاب کرده که چندین مدیر صنعتی وقت، انرژی و رفاقت خود را بر سر آن فنا کنند؟ و مهم تر از آن جایگاه انجمنی قدیمی، موثر و کارآمد را تضعیف کنند؟

… با این وجود این پایان دنیا نیست و گاهی برخورد، سازنده ­تر از دوستی هزارساله است. برخورد خبر نقطه ضعف است، مسائلی که باید دیده، بررسی و با همفکری حل شوند. چون انجمن همچون نمونه ­ای از جامعه، سقفی است بر سر دیدگاه­های متفاوت و این متفاوت­ها باید با هم راه­حلی یگانه بیابند.

 

 

عصر 22 تیرماه 95 در تاریخ انجمن همگن ثبت خواهد شد. مجمع این انجمن برخلاف انتظارها به حاشیه کشیده و محل نزاع واقع شد. ترک جلسه، تشکیل دوباره هیات رییسه، انصراف تعدادی از کاندیداها و برگزاری انتخابات با رای حداقلی. احتمالا بسیاری از اتفاقات آن جلسه مطلع شده­اند. اما این اتفاقات ریشه در چه داشت؟ پیش و پس از آن شب چه اتفاقات دیگری افتاده است و آینده انجمن چه خواهد شد؟ این سوالات ما را بر آن داشت تا به سراغ راویان دست اول برویم تا تصویر بهتر و شفاف­تری را به­دست بیاوریم. باشد تا بازخوانی اتفاقات صنعت را در فهم بهتر شرایط کمک کند و شناخت به کمک آینده آید.

 

جواد هوبه فکر، مهدی باستانفر، مهرداد صادقی ­نکو و مهدی پورقاضی که در آن جلسه هر یک نظرات متفاوتی را نمایندگی می ­کردند از مصاحبه شوندگان این پرونده هستند.

سیدمجید میرحیدری و محمدرضا مونسان برای حفظ آرامش فضا حاضر به پاسخگویی نشدند.




متن کامل این گفت و گوهای خواندنی را می توانید در شماره 168ام ماهنامه بسپار/شهریور ماه بیابید.

(در صورت تمایل برای دریافت نسخه رایگان و یا اشتراک با شماره های 77523553-77533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.)

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا