مقالات

تجزیه و تحلیل: فرصت استفاده از داده های بزرگ در توسعه استراتژی

بسپار/ ایران پلیمر افزایش استفاده از تجزیه و تحلیل به عنوان ابزار کسب و کار همچنان در حال رشد است. استفاده گسترده آن در بازار خره فروشان برای شناخت و تحلیل ترجیحات و اولویت های خریداران موضوعی است که روزانه تقریبا” همه مارا درگیر می کند حتی اگر آن را به عنوان یک فرآیند تجزیه و تحلیل نشناسیم.  در ورزش، تجزیه و تحلیل برای بررسی و تشریح عملکرد بازیکن و الگوهای رفتاری فردی او به منظور اصلاح و تغییر استراتژی های تیم و رسیدن به ویژگی رقابتی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مثال و مثال های دیگر از تجزیه و تحلیل، تهدید مشترک این است که قصد (مدیران) برای استفاده از آن، حل مسائل مربوط به مشاغل خاص و بهبود عملکرد در عملیات شرکت است.

در بازار پوشش ها، محرک های اصلی برای معرفی تجزیه و تحلیل به شرکت ها همان راه حل های جدید مسائل تجارتی بوده که منجر به درک بهتری از عناصر تجارتی که برای بهبود عملکرد شرکت ارتقا پیدا می کنند می گردد. مثال ها شامل بررسی الگوهای فروش طی یک دوره زمانی یا جغرافیایی مرتبط با فعالیت های عملیاتی کنونی یا متغیرهای بازار هستند. درمیان این متغیرها عواملی از جمله چرخه / تغییر تقاضای مشتری؛ جزئیات هزینه های حمل و نقل و نگهداری در هر منطقه یا در هر خط تولید؛ یا متغیرهای خارجی برمبنای قیمت گذاری مواد خام ، داده های کلیدی واردات و صادرات محصولات رقابتی، و… وجود دارد.

شرکت هایی که در حال حاضر تجزیه و تحلیل انجام نمی دهند و یا دخالت بسیار کمی در این زمینه دارند با چالش چگونگی استفاده از یک برنامه تحلیلی قابل اجرا مواجه هستند. درحالی که شرکت های بزرگ چند ملیتی منابعی برای بکارگیری یا گسترش استفاده از تجزیه و تحلیل در دست دارند شرکت های کوچکتر یا متوسط معمولا” با محدودیت منبع رو به رو هستند.

 

شروع فرآیند

اولین مرحله در فرآیند آغاز یک برنامه تجزیه و تحلیل شناسایی ذینفعان سازمان که به این اطلاعات نیازمند هستند می باشد. این افراد محرک ها را ایجاد می کنند. در این شرکت ها یک مدیر ارشد به طور معمول تلاش می کند تا مسائل را به سمت جلو حرکت دهد.

در بخش اول این مقاله عناصر یک برنامه تجزیه و تحلیلی شامل 4 مرحله می گردد که در شکل 1 نشان داده شده است.

 

به کارگیری

بکارگیری یک برنامه تجزیه تحلیلی از ابتدا تا پایان،دارای مسیر بحرانی مدیریت، دست یابی و بکارگیری می باشد. در این مرحله است که شما ابتدا تعیین می کنید که می خواهید چه اطلاعاتی را از چه منبعی در برنامه خود وارد کنید.این مرحله شامل در نظر گرفتن منابع داخلی مختلف اطلاعاتی است که در دسترس بوده و اهداف کلی شما برای استفاده از تجزیه و تحلیل هستند.همچنین شامل شناسایی منابع داده های خارجی مهم برای دستیابی به تجزیه و تحلیل داده ها است که برایاهداف برنامه و یک “بستر اطلاعاتی” که راه حل های معناداری را در‌بر میگیرد مهم می باشد. برای شرکت های متوسط یا کوچکتر منابع انسانی و تجربه معمولا” قبل از شروع یک برنامه مانند تجزیه و تحلیل،یک نگاه کلیدی است. در این مرحله است که شما تنظیمات را برای باقی مراحل برنامه انجام می دهید. تجربه و شناخت پیچیدگی ها و گزینه های موجود برای راه اندازی و اجراییک برنامه تحلیلیدرون سازمانی را نباید بی اهمیت پنداشت. مجموعه داده های موجود اغلب ترکیبی از اطلاعات ساختاری، نیمه ساختاری و غیر ساختاری است.این مجموعه داده ها در شکل های مختلف بر اساس نرم افزار سفارشی همراه با داده های موجود در صفحات سنتی اکسل موجود می باشد. این داده ها می توانند حاصل لگاریتم، اینترنت اشیا قطعات الکترونیکی مختلف، سنسورها و … باشند. دانستن اینکه چگونه داده ها را از منابع داده های متنوع به یک بستر اطلاعاتی عملیاتی ارسال کنیم، یک کار پیچیده خصوصا” برای افراد بدون تجربه است. در این راستا، در نظر گرفتن تجربه کارشناسان خارجی در این مرحله یک اولویت مهم است.

 

برگردان: مهندس نیوشا علیا

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این مقاله را که در شماره 198ام دوماهنامه پوشرنگ در اسفندماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا