اخبار

تجارت خارجی غیرنفتی ایران ۱۰۰ میلیارد دلار شد

بسپار/ ایران پلیمر تجارت خارجی غیرنفتی ایران در سال ۱۴۰۰ با تبادل ۱۶۲میلیون تن کالا، رکورد ۱۰۰میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است.

علیرضا مقدسی- معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک- از افزایش ۳۸ درصدی تجارت خارجی ایران در سال گذشته خبر داد و جزئیات آن را تشریح کرد.

بر اساس این گزارش، صادرات کشور ۱۲۲میلیون تن به ارزش  ۴۸میلیارد دلار بوده که این میزان ۱۴ میلیارد دلار بیشتر از سال قبل است  و رشد ۴۱ درصدی دارد.

همچنین بیش از ۴۰ میلیون تن کالا، به ارزش   ۵۲ میلیارد دلار  نیز وارد کشور شد  که عمدتا کالای اساسی،   مواد خام و ماشین آلات تولید بوده است، میزان کالاهای وارداتی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با ۱۳۹۹ رشد ۲۱ درصدی در وزن و ۳۶ درصدی در ارزش داشته است.

اعلام رئیس کل گمرک در مورد  پنج شریک اول فروش کالا به ایران در سال ۱۴۰۰ نشان می دهد که امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان و فدراسیون روسیه  عمده طرف معامله واردات کالا به کشور  بوده اند.

در خصوص مقاصد اصلی صادراتی کالاهای ایرانی نیز  کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان پنج کشور عمده بوده اند.

طبق این گزارش، در سال گذشته کالاهای عبوری خارجی از مسیر ایران با رشد  ۶۸ درصدی، به ۱۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است که نشان می دهد  پس از هفت سال مجددا کشور توانسته به این میزان ترانزیت کالا برگردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا