اخبار

تجارت ایران و افغانستان مطلوب نیست/ زمینه ارتقای تجارت دو کشور تا ۲ میلیارد دلار فراهم است

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، علاء میرمحمد صادقی رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در گفت‌وگو با فارس، در مورد وضعیت تجاری دو کشور گفت: در سفر اخیر وزیر بازرگانی افغانستان به ایران و طی جلسه‌ای که هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و افغانستان با وی داشت، مشکلات تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان مطرح شد و در این دیدار وزیر بازرگانی این کشور قول مساعد برای رفع مشکلات تجاری را داد.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه زمینه‌های فراوانی برای تجارت بین دو کشور وجود دارد، تصریح کرد: باید طرفین تلاش کنند تا شرایط افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور فراهم شود.

میرمحمد صادقی بیان داشت: از نظر حمل‌ونقل و همچنین تأخیر در ورود کالاهای صادراتی ایران به افغانستان در گمرکات این کشور مشکلاتی وجود دارد که وزیر بازرگانی افغانستان قول مساعد برای حل آن را داده است.

وی بابیان اینکه حجم تجارت ایران و افغانستان با توجه به وجود ظرفیت‌ها مطلوب نیست، بیان داشت: می‌توان تجارت با این کشور را حداقل به 2 میلیارد دلار افزایش داد.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان اظهار داشت: فعلاً تعرفه تجارت ترجیحی با افغانستان نداریم، ولی بعد از اینکه طرف افغان آماده همکاری با ایران شود، می‌توان تعرفه ترجیحی را با این کشور عملی کرد.

میرمحمد صادقی بابیان اینکه تاکنون چند بار برای افتتاح اتاق افغانستان ـ ایران در کابل اقدام شده، اما نتیجه‌ای حاصل نشده است، گفت:‌ در صورت تأسیس این اتاق و فعال شدن آن می‌توان برخی مشکلات تجاری را توسط اتاق‌های دو کشور و فعالان اقتصادی آن تذکر داد و پیگیری کرد.

وی با تأکید بر اینکه مصنوعات صنعتی ایران در افغانستان بازار خوبی دارد، افزود: با وجود ذخایر معدنی در افغانستان، ایرانی‌ها می‌توانند برای استخراج و صادرات این ذخایر معدنی در کشور افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

میرمحمدصادقی اظهار داشت: کشور ترکیه هم در زمینه‌های مختلف تجاری در این کشور حضور دارد، ولی زمینه برای حضور تجاری ایران در افغانستان به دلیل مشترکات فرهنگی و مذهبی فراهم‌تر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا