اخبار

تبدیل گرما به الکتریسیته با نانو مواد پوششی جدید

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر بخشی از انرژی که در ماشین آلات و دستگاهها بصورت گرما تلف می شود با استفاده از نانو مواد ارزان توسعه داده شده در KAUST قابل بازیابی می باشد. این نانو مواد ترمو الکتریک می توانند گرمای اتلافی دستگاهها از گوشی موبایل تا موتور وسایل نقلیه را جذب کرده و آنرا به الکتریسیته مفید تبدیل کنند.

نانو مواد با استفاده از یک فرآیند تولید پایه حلال دما پایین تولید می شوند. به همین دلیل برای پوشش روی پلاستیک های منعطف (تقریبا برای هر کاربردی) مناسب می باشند. به گفته Mohamad Nugraha محقق postdoctoral در آزمایشگاه Derya Baran ، در بین منابع انرژی تجدیدپذیر موجود، گرمای اتلافی زیاد مورد توجه نبوده است. گرمای اتلافی از ماشین آلات و دستگاهها می تواند توسط مواد ترمو الکتریک جذب شود. این مواد دارای این خاصیت می باشند که وقتی یک طرف ماده داغ و طرف دیگر آن سرد باشد ، یک بار الکتریکی در نتیجه اختلاف دما ایجاد می شود. تا این زمان مواد ترمو الکتریک از طریق فرآیند های گران تولید می شدند. Baran ، Nugraha و همکارانش با استفاده از spin coating از یک محلول مایع مواد نانو (معروف به quantum dots ) ، مواد ترمو الکتریک جدیدی را توسعه داده اند.

این گروه تحقیقاتی با روش spin coating یک لایه نازک از lead-sulphide quantum dots را بر روی یک سطح نشاندند و سپس یک محلول از لیگاند ها به آن اضافه کردند تا quantum dots را شبکه ای کرده و خواص الکترونیکی آن را بهبود دهد. با تکرار فرآیند spin coating ، فیلمی با ضخامت 200 نانومتر ایجاد شد. تاکنون تحقیقات در مورد مواد ترمو الکتریک بر روی موادی که در دماهای بسیار یالا (بالای 400 درجه سانتیگراد) فرآیند می شوند متمرکز بوده است. مواد ترمو الکتریک بر پایه quantum dots تنها تا 175 درجه سانتیگراد حرارت داده می شوند. این دمای پایین فرآیند باعث کاهش هزینه های تولید می شود و بدین معناست که دستگاههای ترمو الکتریک می تواند بر روی محدوده گسترده تری از سطوح شامل پلاستیک های منعطف ارزان ایجاد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا