اخبار

نظرات مرضیه طهماسبی در خصوص التهابات بازار مواد اولیه/ پس از واقعه

بسپار/ایران پلیمر مجتمع های پتروشیمی آمادگی دارند تا گریدهای مورد نیاز صنایع تکمیلی را برای تولید محولات مختلف پلیمری و شیمیایی تامین کنند.

بازار محصولات پتروشیمی این روزها در شرایطی آرام به سر می برد و خبری از برخی نوسان های شدید معاملاتی که پیشتر برخی فعالان بازار با آن مواجه بودند نیست، حفظ منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان واقعی محصولات پتروشیمی به عنوان یک راهبرد همواره مورد توجه ویژه دفترصنایع پایین دستی قرار داردو بدون تردید اعلام دقیق نیاز واقعی بازار از سوی تعاونی های تامین نیاز و انجمن های تخصصی مصرف کننده محصولات پتروشیمی می تواند بازار را با آرامش بیشتری همراه سازد.

برای بررسی بازار متلاطم برخی  محصولات پتروشیمی در اواخر سال گذشته و بررسی دلایل این التهاب، نیپنا گفتگویی با مرضیه طهماسبی، رئیس دفتر صنایع پایین دستی صنایع پتروشیمی انجام داده که در زیر می خوانید:

*آیا در اواخر سال گذشته پتروشیمی بندر امام، بجای تولید PVC گرید S65 اقدام به تولید گریدهای S70‌ و S60 کرد سبب التهاب بازار این محصول شد؟

طبق مصوبات کمیته این اقدام انجام گرفت. زیرا در این مقطع زمانی بخاطر شیوع ویروس کرونا نیازمند گریدهای پزشکی این محصول بودیم و تقاضای این دو گرید بسیار افزایش یافته بود. گرید S60 از سمت معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت تقاضا شد و بخشی از گرید S70 نیز پزشکی است که مبتنی بر تقاضای این ارگان ها بود. بنابراین این اتفاق به دلیل شرایط ویژه کرونا رخ داد که بخشی از التهاب موجود در بازار این محصول به همین دلیل ایجاد شد. به طوری که بندر امام درحالی که این دو گرید پزشکی را تولید می‌کرد از طریق معاملات سلف گرید S65 را عرضه می کرد. از آنجایی که بازار به این محصول نیاز داشت برای مدتی عرضه سلف انجام گرفت درحالی که در مرحله تولید گرید پزشکی PVC قرار داشت.

* برنامه NPC برای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن‌ترفتالات و مدیریت بازار این دو محصول چه خواهد بود؟

این دو محصول نیز برای مقاطع زمانی که تقاضای فصلی وارد بازار می شود نیازمند عرضه به شکل سلف است که می تواند تا حدودی التهاب بازار را تخلیه کند. همچنین راهکار بعدی انجام واردات است. مشخصا روی پلی‌اتیلن‌ترفتالات تقاضای فصلی در تابستان داریم، همچنین پلی‌اتیلن‌ترفتالات نساجی نیز از آبان  تا فروردین ماه با تقاضای بالا مواجه می شود.

نکته دیگری که سبب می شود در برخی دیگر از محصولات پتروشیمی عرضه ناکافی انجام شود، مربوط به تشدید محدودیت ها و هزینه بر شدن واردات است. به همین دلیل بخش زیادی از گریدها که پیش از این بخش خصوصی با واردات بازار داخلی را تغذیه می کرد، اکنون وارداتی انجام نمی دهد . درحالی که در برخی کالاها، امکان افزایش عرضه وجود ندارد و انجام واردات ضروری است.

*مجوز واردات پتروشیمی غدیر چگونه بوده است؟ آیا هنوز هم نیازمند واردات این محصول هستیم؟ قیمت گذاری محصول وارداتی چطور محاسبه می شود آیا نرخ پایه در بورس کالا ملاک آن است یا بر مبنای نرخ های وارداتی تعیین می‌شود؟

واردات PVC از نیازمندی‌های تغذیه بازار داخلی است. زیرا اگر روند تقاضا به همین شکل افزایشی باشد با واردات حدود 10 تا 15 هزار تن می توانیم به آنها پاسخ دهیم. در مورد قیمت گذاری محصولات وارداتی ، NPC مصوبه قیمت تلفیقی از سوی کمیته تخصصی پتروشیمی را در اختیار دارد که قیمت تمام شده واردات با قیمت داخلی به نسبتی مشخص تلفیق شود که هم منافع واردکننده تامین و هم بازار داخلی کنترل شود. بنابراین دستورالعمل مشخصی داریم مبنی بر محاسباتی که سازمان حمایت برای قیمت گذاری محصولات وارداتی مشخص کرده است، در کمیته تخصصی هم مصوبه ای موجود است که در آن مصوبه قیمت تلفیقی محاسبه شده که معمولا بالاتر از قیمت پایه است.

اما قطعا این قیمت با رقابت های 30 الی 40 درصدی تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارد. در صورتی که تقاضا قابل پیش بینی باشد که متاسفانه اینگونه نیست، می توانیم با واردات که قیمت آن شاید 10 الی 15 درصد بالای قیمت پایه باشد اقدام به تنظیم بازار کنیم. زیرا معتقدیم که تنظیم بازار محصولات پتروشیمی چندان پیچیده و سخت نیست.

*ارز مورد نیاز برای واردات این محصول ها از چه محلی تامین خواهد شد؟

معمولا از محل ارز صادرات هلدینگ ها منابع ارزی خرید محصولات مورد نیاز از بازار خارجی تامین می شود. عموم شرکت های پتروشمی در راستای قوانینی که وجود دارد به همکاری با NPC پرداخته و اقدام به عرضه می کنند. بررسی بازار این محصولات نشان می دهد که بخش عمده دغدغه های موجود مربوط به سمت تقاضا است که با تکانه های ارزی و فاصله بهای ارز نیمایی و آزاد تحریک می شود. به طوری که این تفاوت نرخ جذابیت های صادراتی را بالا برده و از این رو سبب تلاطم در بازار می شود.

برای مثال ، در خصوص محصول پلی‌وینیل‌کلراید یا همان PVC، در بهار سال جاری حدود 90% تولید پتروشیمی‌های تولید‌کننده این محصول در بورس کالا به فروش رسیده است که نشانگر نبود مشکل در بخش عرضه می‌باشد.

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا